یارانه ها دارو درمان اقتصاد بیمار نیستند / نابودی منابع آب و کارگر غیر متخصص افزایش دهنده قیمت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ قیمت انرژی شامل نفت، گاز ‌و برق مستقیما در قیمت مواد غذایی تاثیر گذار است. بعنوان مثال افزایش قیمت سوخت در بالا رفتن قیمت مواد اساسی در کشاورزی مثل کودهای شیمیایی موثر است.

بیشتر از نیمی از کودهای شیمیایی از مشتقات نیتروژن هستند و برای تولید آنها به گاز طبیعی نیاز است. بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت تولید کودهای شیمیایی برآمده از قیمت گاز طبیعی است. گذشته از آن قیمت حمل و نقل محصولات کشاورزی و مواد مورد نیاز برای رشد آن محصولات متاثر از قیمت سوخت است.

گسترش خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌های انرژی‌های تجدید پذیر به پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی کمک شایسته ای می کند. ولی استفاده از آنها در صنعت کشاورزی کشور ممکن نیست چرا که فقر برنامه ریزی و سرمایه گذاری کشور در انرژی‌های تجدید پذیر مانع از امر شده است.

عوامل بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی

انرژی تنها عامل بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی نیست. نابودی منابع آب کشور و عدم دسترسی به آب مورد نیاز و نیروی متخصص و کارگر از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت مواد غذایی است. بدون وجود نیروهای متخصص و کارگر ورزیده میزان ضایعات محصولات کشاورزی بالا رفته و هزینه تمام شده محصولات را برای مصرف کننده بالا می برد.

تمام این عوامل با سیاست های صحیح و دور اندیشانه قابل جلوگیری بودند. عدم برنامه ریزی تخصصی و استراتژیک در صنعت کشاورزی ‌و عدم هماهنگی سیاستهای انرژی با دیگر عرصه های سیاستگزاری صنعتی کشور منجر به خساراتی جبران ناپذیر به کشاورزی کشور شده که بهای آنرا مصرف کنندگان با قیمت بالای محصولات کشاورزی پرداخت می کنند. این سیاست های نادرست در زمان تحولات عمیق جهانی همچون حمله روسیه به اوکراین به شکل مخربتری تاثیر خود را بر کشور نشان می دهند. تاثیری که در زمان صلح ممکن بود چنین ژرفایی از خود نمایان نمی کرد.

در زمانی که فقدان اقدامات تخصصی و فوق تخصصی در سیاست های انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و سایر صنایع کشور مشهود است، مجلس و دولت با توسل به انواع یارانه ها سعی در کنترل قیمت ها را دارند. اقدامی که نا کارآمدی آن به کرات ثابت شده ولی درسی از آن آموخته نشده است.

 

کدخبر: 777904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟