سلاجقه:  کشور باید با در نظر گرفتن شرایط تغییرات اقلیمی اداره شود / دشمن قصد ایجاد نارضایتی عمومی با ریزگردها دارد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ریزگردها یکی از ۱۱ مخاطره اصلی کشور است، گفت: دشمن در حال برنامه ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها است.

علی سلاجقه در دومین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که پیش از ظهر امروز (۲۸ فروردین) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: همه شاخص‌ها حکایت از آن دارد که پدیده تغییر اقلیم در کشور ما اتفاق افتاده است بنابراین ضرورت دارد که کشور با در نظر گرفتن شرایط جدید اداره شود.

وی با بیان اینکه ما در نامه‌ای به رییس جمهوری پیشنهاد کردیم که شورای عالی محیط زیست به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم تغییر نام یابد، اظهارکرد: فرهنگ ما وابسته به طبیعت است و بر اثر تغییر طبیعت، فرهنگ هم دچار دگردیسی می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پناهندگی محیط زیستی را یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی برشمرد و گفت: متاسفانه مردم در برخی از مناطق کشور به آستانه‌ها رسیده‌اند و مجبورند برای حفظ حیات خود جا به جا شوند.

سلاجقه با تاکید بر ضرورت حل مسائل زیست‌محیطی از جمله موضوعات حق‌آبه‌ها و ریزگردها با کشورهای همسایه تصریح کرد: انتظار مردم از ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت گرد و غبار بسیار بالاست بنابراین باید وظایف دستگاه‌های مختلف عضو این ستاد دقیقا مشخص و عملکرد آن‌ها راستی‌آزمایی شود.

به گفته وی، دشمن در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نارضایتی عمومی از بروز ریزگردها در کشور است.

وزارت نیرو موظف به تامین حق‌آبه تالاب‌ها است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور گفت: ما تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را در سه سناریوی کم آبی، میان آبی و پرآبی به وزارت نیرو ارایه کردیم و این وزارتخانه موظفند برای تامین این حق‌آبه تلاش کنند. 

وی با اشاره به توانمندی علمی و اطلاعاتی متخصصان ایرانی در زمینه ریزگردها، بر آموزش نیروهای کشورهای همسایه برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار در این کشورها تاکید کرد.

سلاجقه با اشاره به تاثیر نامطلوب ریزگردها بر سلامت جامعه گفت: خسارت‌های ناشی از پدیده گرد و غبار ۲۰ فروردین از نظر بهداشتی بسیار عجیب بود.

وی ارزیابی عملیات دستگاه‌های مختلف در زمینه مدیریت ریزگردها را برای پای کار آوردن آن‌ها ضروری دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه جلسه ستاد خیلی دیر تشکیل شده است و می‌بایست علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه در پایان گفت: جلسات ستاد می‌بایست از این بعد به‌صورت مستمر و هفتگی برگزار شود.

 

کدخبر: 771921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟