سودجویی داروفروشان در بستر اینترنت / وزارت بهداشت پلتفورم مخصوص فروش آنلاین دارو ایجاد کند

سال هاست که فعالان بازار سیاه دارو، فضای تلگرام، اینستاگرام و برخی نرم افزارهای اینترنتی را به ناصر خسروی مجازی تبدیل کرده اند و به فروش آنلاین دارو بخصوص داروهای کمیاب، قاچاق و بعضا تقلبی می پردازند. این در حالی است که در ماه های اخیر بسیاری از داروخانه های کشور با کمبود دارو مواجه بوده اند، اما همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از داروهای کمیاب داروخانه ها به راحتی در فضای مجازی عرضه می شود. این مساله نشان می دهد که سازمان غذا و دارو باید ضمن تشدید برخورد با فعالان ناصر خسروی مجازی، به ساماندهی موضوع فروش اینترنتی دارو و ایجاد پلتفورمی مشخص در این زمینه بپردازد.

فروش آنلاین دارو قانونی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود پنج سال است که رسانه های کشور بارها نسبت به تبدیل شدن بستر اینترنت  به ناصر خسروی مجازی و فروش غیرقانونی داروهای کمیاب، قاچاق، تاریخ مصرف گذشته یا تقلبی در گروه ها و کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی هشدار داده اند، اما مسئولان سازمان غذا و دارو و البته نیروهای امنیتی و انتظامی کشور هنوز نتوانسته اند گامی جدی برای مقابله با فروشندگان غیرقانونی دارو در فضای مجازی بردارند.

در چنین شرایطی، سال به سال شاهد گسترش فعالیت غیرقانونی این دسته از فعالان بازار سیاه دارو و افزایش تعداد گروه ها، کانال ها و صفحاتی هستیم که در آنها انواع داروها به شکل غیرقانونی به فروش می رسد. در این میان در دو سال اخیر، مشکل دیگری هم که در حوزه فروش آنلاین دارو در کشورمان به وجود آمده، عرضه انواع داروها در نرم افزارهایی از جمله اسنپ دکتر است که با وجود ظاهر رسمی‌شان، سازمان غذا و دارو تاکید کرده است که هیچ گاه برای خرید و فروش دارو مجوز نگرفته اند و فعالیت آنها غیرقانونی تلقی می شود.

این نکته ای است که دکتر حمید خیری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: فروش دارو در اینترنت به هیچ وجه قانونی نیست، زیرا هر کسی که می خواهد دارو عرضه کند، باید از سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشد و این سازمان بارها اعلام کرده که به هیچ فرد یا گروهی برای فروش اینترنتی دارو مجوز نداده است.

وی افزود: دارو فقط باید زیر نظر داروسازانی به فروش برسد که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند، زیرا بروز خطا در عرضه دارو ممکن است مسائل و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد و از نظر وزارت بهداشت، تنها کسانی که می توانند مسئولیت بار حقوقی این مسائل را برعهده گیرند، داروسازانی هستند که یک داروخانه را اداره می کنند.

لزوم ساماندهی فروش آنلاین دارو توسط وزارت بهداشت

با وجود تاکید خیری بر غیرقانونی بودن فروش دارو در شرایط کنونی، او معتقد است که اگر سازمان غذا و دارو به ساماندهی مساله فروش آنلاین دارو بپردازد، این اقدام می تواند به مردم کمک کند که با سرعت بیشتر و با دردسر کمتر به داروهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این کار البته در صورتی مفید است که تمام ضوابط لازم برای جلوگیری از عرضه داروهای غیرمجاز در بستر اینترنت در نظر گرفته شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: سازمان غذا و دارو چاره ای ندارد جز این که با کمک نیروهای انتظامی و امنیتی، با کسانی که اقدام به فروش اینترنتی داروهای غیرمجاز، تقلبی و قاچاق می کنند، برخورد کند. ولی این اقدام تنها در کوتاه مدت مفید است و ما باید توجه داشته باشیم که جامعه جهانی به سمت توسعه بسترهای آنلاین پیش می رود. بنابراین وزارت بهداشت باید شرایطی را فراهم کند که بیماران بتوانند به شکل اینترنتی و قانونی، داروهای مورد نظر خود را تهیه کنند.

این کارشناس حوزه دارو ادامه داد: وزارت بهداشت باید برای ساماندهی فروش آنلاین دارو، پلتفورمی مشخص را برای تمام کشور ایجاد کند که در آن داروسازان تاییدشده سازمان غذا و دارو بر خرید، فروش و نحوه عرضه داروها نظارت داشته باشند. یعنی باید رویه ای معین برای این مساله در سراسر ایران ایجاد شود، به نحوی که اگر داروخانه های یک شهر فاقد دارویی خاص بودند، افراد بتوانند داروی مد نظر خود را از شهرهای دیگر سفارش دهند و به صورت قانونی تحویل بگیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما اگر می خواهیم دسترسی بیماران در سراسر کشور به داروهای مختلف آسان باشد و روندی عادلانه در توزیع داروها شکل بگیرد، چاره ای نداریم جز این که پلتفورمی مشخص را ایجاد کنیم که تمام داروخانه ها در سراسر ایران عضو آن باشند و هرکسی که می خواهد دارویی را تهیه کند، بتواند آن را از نزدیکترین داروخانه مربوطه سفارش دهد.

کاهش کمبود دارو با ایجاد بستر قانونی فروش آنلاین

خیری با تاکید مجدد بر غیرقانونی بودن تمام شیوه های فروش آنلاین دارو در شرایط کنونی اظهار داشت: سازمان غذا و دارو بارها تاکید کرده که به هیچ وجه به عرضه دارو در بستر اینترنت مجوز نداده است و بنابراین فعالیت تمام گروه ها، کانال ها و صفحات مجازی و همچنین نرم افزارهای اینترنتی فروش دارو در شرایط کنونی غیرقانونی به نظر می رسد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: متاسفانه هم اکنون در برخی شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم که افراد، داروهای قاچاق یا تقلبی را به راحتی به فروش می رسانند. این مساله نیز ناشی از خلاهای موجود در سیستم دارویی کشور و ضعف نظارتی سازمان غذا و دارو در این زمینه است. البته در سال های اخیر بسیاری از ضعف های نظام دارویی ایران برطرف شده و خوشبختانه میزان عرضه داروهای قاچاق و تقلبی در فضای مجازی کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه دارو با بیان این که تا زمان صدور مجوزهای قانونی فروش آنلاین دارو، باید با عوامل این کار برخورد شود، عنوان کرد: در شرایط کنونی ما ابتدا باید جلوی سودجویانی را که مشغول فروش غیرقانونی دارو در بستر اینترنت هستند، بگیریم و بعد زیرساخت های لازم برای فروش اینترنتی دارو به شکل قانونی و تحت نظر داروسازان تاییدشده سازمان غذا و دارو را فراهم کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: قطعا اگر ما پلتفورم مشترکی برای تمام داروخانه های سطح کشور ایجاد کنیم و بتوانیم داروهای مختلف را به شکل قانونی در بستر اینترنت عرضه کنیم، دسترسی بسیاری از بیماران به داروهای خاصی که بعضا در داروخانه ها کمیاب می شوند، بیشتر خواهد شد و اساسا جلوی بسیاری از کمبودهای دارویی کشور گرفته می شود.

کدخبر: 771517 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟