احتمال پیک امیکرون در ایران تا چند هفته آتی / تاکید بر تزریق دز سوم واکسن کرونا

سویه امیکرون یکی از جدیدترین سویه های کروناست. سویه امیکرون سرایت پذیری بسیار بیشتری نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد. سویه امیکرون در برابر واکسن های موجود مقاومت بالاتری دارد. شیوع گسترده سویه امیکرون در ایران می تواند منجر به بروز پیک ششم کرونا شود. سویه امیکرون بیش از سایر سویه های قبلی کرونا کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش رکنا، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبات جلسه امروز، گفت: جلسه امروز کمیته علمی درباره بحث واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی بود. همچنین آخرین اطلاعاتی که درباره امیکرون وجود دارد، مورد ارزیابی قرار گرفت. باید توجه کرد که باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون باشیم.

وی افزود: بر همین اساس باتوجه به بحث امیکرون که در کشور وجود دارد و در چند هفته آتی شاهد پیک جدیدی هستیم، توصیه اعضای کمیته به صورت مصوب این بود که حتما بر تزریق دز سوم تاکید شود و این اقدام صورت گیرد. باتوجه به اینکه اکنون حدود ۹ میلیون نفر در کشور ما دز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر وارد تزریق دز سوم شوند و حتما دز سوم را تزریق کنند.

جماعتی ادامه داد: همچنین بر روی واکسیناسیون در افراد تا ۱۸ سال تاکید شد، افرادی که دو دز را تزریق کردند، حتما دز سوم را در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کنند. باتوجه به اینکه شیوع امیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است. بنابراین واکسیناسیون آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: در عین حال در جلسه امروز بر واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال هم تاکید شد. مجددا موضوع در کمیته علمی بررسی شد و لزوم واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ سال به چند دلیل مشخص شد؛ یکی اینکه در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا را روی این سنین انجام دادند، همچنین بر اساس مطالعات کارایی واکسیناسیون در این سنین و ضرورت آن مشخص شده و عوارض بسیار کمی هم داشته است. بنابراین باتوجه به اینکه عوارض جدی نداشته، به نظر می‌رسد که این واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد.

کدخبر: 760322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟