انجام کار‌های پژوهشی تطبیقی در حوزه اشتغال معلولین ضروری است

به گزارش رکنا، سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری ویژه روز جهانی معلولین از نگاه ویژه نسبت به نیاز‌های معلولین در سطح شهر تهران خبر داد و بر انجام کار‌های پژوهشی تطبیقی در حوزه اشتغال معلولین تاکیدکرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سیاست گذاری ها، خط مشی گذاری ها، تقنین‌ها و نظارت‌ها در مورد نیاز‌های جامعه معلولین از سوی مسئولان با کاستی‌های فراوان همراه بوده است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم شناخت کافی مسئولین از افراد توان یاب و معلول و نیاز‌های آن‌ها نتوانسته ایم تا امروز بطور کامل با روش‌های مختلف پاسخگوی نیاز‌های ضروری زندگی این قشر باشیم.

سوده نجفی افزود: در حوزه معلولین شاهد انباشت قوانینی هستیم که ضرورت و نظارت بر اجرای این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود؛ متاسفانه قانون داریم، اما ضمانت اجرایی ندارد و نظارت کافی هم بر این قوانین نشده است همین باعث شده بخش مهمی از نیاز‌های زندگی و اشتغال برای معلولین در کشور برآورده نشود.

وی با تاکید براینکه متاسفانه ما تا امروز مطالعات تطبیقی در خصوص کشور‌هایی که در زمینه توان یابی و اشتغال معلولین داشته اند انجام نداده ایم، تاکید کرد: کشور‌های توسعه یافته که در عرصه توانبخشی و اشتغال معلولین توانسته اند موفق عمل کنند بهترین گزینه برای انجام تحقیقات در خصوص نیازسنجی و تطبیق شرایط جسمی معلولین با فرصت‌های شغلی هستند که این پژوهش‌ها می‌تواند به اجرای طرح‌های سازنده و بومی سازی در کشور منجر شود.

وی با بیان اینکه در کشور‌هایی مانند ژاپن و المان اگر کارفرما کمتر از تعداد قانونی معلول بکارگیری کند موظف است جریمه مشخصی را بپردازد، ادامه داد: مشخصا این جریمه‌ها به کارگاه‌هایی که توانسته اند افراد شدیدا ناتوان را در عرصه آموزش و اشتغال بکار بگیرند اختصاص داده می‌شود، اما سوال این است این موضوع تا امروز در ایران چراچنین قانونی درنظر گرفته نشده است که کارفرمایان نتیجه عینی بکارگیری معلولین در چرخه تولید را ببیند؟

نجفی با بیان اینکه من به عنوان رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در بحث بودجه امسال شخصا نگاه بسیار ویژه‌ای را به حوزه معلولین داشتم، تصریح کرد: شخصا کمیسیون برنامه و بودجه خواستم در بحث حمل و نقل عمومی، فضای سبز و بوستان ها، مناسب سازی مترو و اتوبوس نگاه ویژه‌ای که منتج به حضور بیشتر اجتماعی معلولین در سطح شهر شود، داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۹ در شورای اسلامی شهر تهران که ۲۷ ماده ویژه در خصوص معلولان دارد با نگاه ویژه به نیازمندی‌ها و شرایط زندگی و اشتغال معلولین مصوب شده است که امیدواریم با مطالبه گری و نظارت شاهد اجرای کامل این طرح باشیم.

کدخبر: 746687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟