بازسازی انقلابی و فکورانه  در سازمان تامین اجتماعی با تشکیل کمیته انتصابات

'وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، یکی از مهمترین دستگاه های اجرایی کشور است که نقش مهمی در تحقق آرما های انقلاب اسلامی، منویات رهبر کبیر و معظم انقلاب اسلامی، اصول متعددی از قانون اساسی، بندهای زیادی از سیاست های کلی نظام در حوزه های مختلف و قوانین خرد و کلان مرتبط با موضوعات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد'.

به گزارش رکنا، این ها 4 خط اول برنامه راهبردی- عملیاتی دکتر عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در مرداد ماه سال جاری به صورت رسمی منتشر شد.با توجه به حیطه کاری، جامعه مخاطب، صندوق های بیمه ای، سازمان ها، شرکت ها، بانک ها و... سخن گزافی نیست که بگوئیم این وزارتخانه از مراکزی است که می تواند در موفقیت دولت مردمی رئیسی نقش منحصر به فرد و ویژه ای داشته باشد.

بازسازی انقلابی و فکورانه در سازمان تامین اجتماعی با تشکیل کمیته انتصابات

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم با ایشان رهنمودهای گرانقدری به حجت الاسلام والمسلمین رئیسی واعضای دولت بیان داشتند و در اولین رهنمود خود فرمودند:'همّتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البتّه عقلانی و فکورانه در همه‌ی عرصه‌های مدیریّتی ان‌شاءالله به وجود بیاید؛ یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب، در بخشهای مختلف مدیریّتی‌ای که در کشور هست. در همه‌ی این بخشها یک تحرّک انقلابی باید به وجود بیاید'.

ایشان در بخش دیگری از رهنمود های خود اظهار داشتند:' تحوّل ایجاد بشود در قوّه‌ی مجریّه.جوان‌سازی هم خیلی مهم است. یکی از کارهای مهم در دولت، جوان‌سازی دولت است؛ شما در بدنه‌ی دولت و مدیریّت میانی از جوانهای زبده که الحمدللّه کم نداریم، هر چه میخواهید استفاده کنید'.ایشان به صراحت بر بازسازی انقلابی و فکورانه درعرصه های مدیریتی، تحرک، تحول  و جوان سازی تاکید دارند.

به نظر می رسد یکی از وزارتخانه هایی که نیاز به این بازسازی انقلابی و فکورانه داشته و بایدجوانان درآن جدی گرفته شوند وزارت بزرگ تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی و زیر مجموعه های آن به عنوان بزرگترین سازمان تحت پوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است.

بازسازی انقلابی و فکورانه در سازمان تامین اجتماعی با تشکیل کمیته انتصابات

سازمان تامین اجتماعی با 45 میلیون بیمه شده که نیمی از جمعیت کشور را شامل می شود نیاز به یک تحول وتحرک واقعی و معنایی دارد. و به نظر می رسد اگر کمیته انتصابات در این سازمان شکل نگرفته است باید هر چه سریعتر به صورت رسمی اعضای این کمیته منصوب و در بازسازی انقلابی و فکورانه به صورت کارشناسی عمل نمایند چرا که به فرموده رهبری فرزانه انقلاب'زمان شتابان میگذرد و این چهار سال زود تمام میشود'.در این خصوص می توان به چند نکته اشاره کرد:

1- هر چند شنیده می شود که کمیته انتصابات سازمان تامین اجتماعی به نوعی فعالیت دارد اما انتظار است مثل سازمان بهزیستی این موضوع اگر صحت دارد به صورت رسمی اعلام شود. شنیده ها حاکی است آقایان دکتر حسن خانلو، سید محمد رضا حسینی(معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت کار) و دکتر حامد فروزان(مدیر کل بین الملل وزارت کار) اعضای کمیته مذکر هستند و محوریت این کمیته با آقای خانلو به عنوان فرد مورد اعتماد دکتر میر هاشم موسوی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و مرد شماره 2 این سازمان است.

2- استفاده از مدیران مد نظر حق مدیریت ارشد هر مجموعه ای است اما توصیه می شود در کنار استفاده از مدیران خارج سازمانی، در بخش های تخصصی تر از مدیران سازمانی با شاخصه های' انقلابی ‌بودن،کارآمد بودن، پاک‌دست بودن، فسادستیز بودن و مردمی بودن' استفاده شود. البته به شخصه بنده یک شاخصه دیگر را می گویم که در این سازمان اهمیت دوچندان دارد- چرا که تجربه این را ثابت کرده است- و آن یکرنگ بودن است. باید مراقب مدیران این چنینی بود چرا که آنان نه تنها آفت دولت مردمی بلکه آفت همه دولتها بوده اند.

3- هر چند گفته می شود که در خصوص انتصاب اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی نیز تحرکات و مباحثی در جریان است اما پیشنهاد می شود در تعیین اعضای جدید هیات مدیره نیز از تجربه مدیران یکرنگ و انقلابی استفاده شود افرادی که در سازمان تامین اجتماعی کم نیستند.افرادی مثل محمد جعفری و از عیار وی که پیش از این مدیر کل اسبق تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران بوده است. البته انتخاب با شماست. اما شاخصه یکرنگی را فراموش نکنید و از مدیران چتر باز استفاده ننمایید که به فکر هر چیزی خواهند بود جز موفقیت سازمان و دولت مردمی و رضایت مردم.

4- مردم به دولت مردمی اعتماد کرده و امید بسته اند بنابراین برای حفظ و ارتقا این اعتماد که در دولت گذشته آسیب دیده است باید حرف و عمل مسئولین یکی باشد و ارتباط مستقیم با مردم نیز فراموش نشود.البته در این زمینه تا این جای کار عملکرد مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خوب بوده است.

محمد نوروزی

کدخبر: 741312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟