آغاز قرنطینه هوشمند کرونایی در سه استان ایران / احتمال کد دار شدن کل افراد جامعه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رسانه های جهان از اوج گیری دوباره کرونا خبر می دهند. افزایش آمار مبتلایان حتی در کشورهایی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند مشاهده می شود. این یعنی کرونا همچنان در حال تاختن برروی کره زمین است و واکسن ها فقط آمار مرگ را کاهش می دهند . آمار های جهانی حتی خبر از گرفتار شدن تعداد زیادی از کودکان و افراد زیر 30 سال با کرونا می دهند. این در حالی است که در ایران با وجود مرگ روزانه صدها ایرانی با کرونا،مسئولان تاکید بر بازگشایی های مدارس،دانشگاه ها و برداشتن محدودیت ها دارند آنهم با وجود اینکه وزیر بهداشت میداند و خبر داده است که پیک ششم در ماه دوم پاییز یعنی آبان ایران را درگیر خواهد کرد. حال در این شرایط باید به بازگشایی ها فکر کنیم یا قرنطینه هوشمند؟ دکتر هاشمیان از آغاز قرنطینه هوشمند در سه شهر ایران خبر داد.

در ایران باید هر فرد یک کد داشته باشد

قرنطینه هوشمند چیست؟ دکتر محمدرضا هاشمیان-فوق تخصص ریه - ریه و دستگاه تنفسی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا از جزئیات و ابعاد قرنطینه هوشمند با بیان اینکه قرنطینه هوشمند همان چیزی است که یک و نیم سال است در موردش گفتم و نیاز ایران برای مهار کرونا است بیان داشت: در کشور باید هر شخصی یک کدی داشته باشد و اگر تست ایشان مثبت شد هم خودش قرنطینه شود و هم از افرادی که با ایشان در ارتباط بودند از آنها تست گرفته شود و در صورت لزوم قرنطینه شوند. یعنی اگر فردی مثبت شد در اجتماعات نباشد و یا سر کار حاضر نشود و دیگران را مبتلا کند.

کشور نیازمند خروج از محدودیت های بزرگ و ورود به محدودیت ها کوچک و فردی

دکتر هاشمیان بطور کلی قرنطینه هوشمند را اینگونه توضیح داد: محدودیت هایی در شعاع بزرگتر (محدودیت شبانه و محدودیت خروج از شهر برای همه) جای خودشان را به محدودیت هایی با شعاع کوچکتر (قرنطینه شدن افراد مبتلا و مشکوک) دهند.

آغاز قرنطینه هوشمند در کردستان، قزوین و آذربایجان غربی

دکتر هاشمیان در خصوص اینکه هدف از قرنطینه هوشمند چیست؟ و جزئیات مراحل اجرا آن چنین گفت:ما از ابتدا گفتیم هر شخصی یک QR کد داشته باشد (در طرح هوشمند سازی کد ملی ما همان کد خواهد بود) تا بهتر شناسایی شود. اگر مثبت بود سوار اتوبوس نشود و در جاهای عمومی نباشد ولی گوش داده نشد. وزارت بهداشت جدید قرنطینه هوشمند را عملی می کند و این کار ابتدا بصورت آزمایشی در قزوین و کردستان و آذربایجان غربی شروع شده است.سامانه به صورت پایلوت در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و قزوین در حال انجام است و قرار شده نتایج به  وزارت بهداشت اعلام شود تا در صورت موفقیت آمیز بودن در کل کشور اجرا شود.

ورود سه کشور جهان به وضعیت قرنطینه هوشمند

دکتر هاشمیان در مورد اینکه آیا کشور های دیگر اجرا کردند اینگونه توضیح داد:چین, کره جنوبی, ترکیه از جمله اولین کشورها هستند و الان در خیلی از کشورها در حال اجراست.

سه مرحله مفید درمانی  که قرنطینه هوشمند ایجاد می کند

این فوق تخصص مراقبت های ویژه بیماران ریوی در مورد اینکه قرنطینه هوشمند چه سودی برای جامعه دارد؟ گفت: اولا مبتلایان کنترل می شوند تا دیگران را مبتلا نکنند. دوما، ما افرادی که با بیمار در ارتباط بودند را سریعتر می توانیم چک کنیم پس درمان سریع تر شروع می شود. سوما،کسب و کارها تعطیل نمی شوند یعنی بار اقتصادی بر دوش همه نمی افتد. بنده بار ها تذکر دادم این کار زودتر در کشور انجام گیرد ولی نشد.

شناسایی افراد کرونایی از محدودیت آنها با روش قرنطینه هوشمند

دکتر هاشمیان در مورد اینکه آیا مسئولیت اجرا قرنطینه هوشمند با وزارت بهداشت است؟ چنین گفت:وزارت کشور مسئول اجرای قرنطینه هوشمند است.هدف آن موقعیتیابی افراد مبتلا و ایجاد محدودیت برای آنها است. این سامانه به افراد واکسینه شده کمک می کند تا محدودیت های بسیار کمتری نسبت به غیر واکسینه ها داشته باشند. زیرا احتمال ناقل بودن این عزیزان بسیار کمتر است.

تجربه قرنطینه شهروندان در کشور در یک

دکتر هاشمیان در مورد اینکه قرنطینه سطح سه در ایران با موفقیت همراه نبود چنین علت یابی کرد: زیرا ناقص اجرا شد. مثلا مسافرت با ماشین شخصی ممنوع بود ولی اتوبوس نه.غیر واکسینه ها است.برخی از مبتلایان به راحتی هر جا دلشان خواست رفتند و دیگران را مبتلا کردند. خیلی ها هم مبتلا بودند و نمی دانستند و   بدین شکل دیگران را مبتلا کردند.

هموطنان واکسن بزنند

دکترهاشمیان در پایان با تاکید بر اینکه احتمال ابتلا با واکسینه شدن هم وجود دارد ولی این احتمال بسیار کمتر است افزود: احتمال بستری و فوت در واکسینه ها 12 برابر  کمتر از غیر واکسینه ها است . از هموطنانم خواهشمندم برای حفظ سلامتی خود واکسینه شوند .

آزاده مختاری

 

کدخبر: 732354 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟