عامل انسانی علت  98 درصد آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی ایران / کاهش 41 درصدی آتش سوزی جنگل ها و مراتع در 6 ماه نخست امسال

آتش سوزی جنگل ها / آتش سوزی جنگل ها از جمله مهمترین آسیب های زیست محیطی ایران است. سال گذشته شاهد بیشترین حجم وقوع آتش سوزی جنگل ها در ده سال اخیر بودیم. امسال اما حجم آتش سوزی جنگل ها در ایران نسبت به سال قبل به صورت محسوسی کاهش یافته است. اما بازهم به دلیل وقوع شرایط خشکسالی، امسال شاهد افزایش حجم آتش سوزی جنگل ها نسبت به متوسط ده سال اخیر بوده ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آتش سوزی جنگل ها و مراتع یکی از مهمترین آسیب های زیست محیطی ایران است که بروز شرایط خشکسالی می تواند احتمال وقوع آن را تشدید کند. با توجه به کاهش 37 درصدی متوسط بارندگی های ایران در سال آبی 99-1400 نسبت به شرایط نُرمال، در شش ماه نخست امسال شاهد رشد نسبی حجم آتش سوزی عرصه های طبیعی نسبت به متوسط ده سال اخیر بوده ایم.

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به این مساله به خبرنگار رکنا گفت: در شش ماه نخست امسال تعداد فقره های آتش سوزی عرصه های طبیعی شامل جنگل های طبیعی، مراتع، جنگل های دست کاشت و اراضی جنگلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد کمتر شده و مساحت عرصه های درگیر با حریق نیز در مقایسه با شش ماه ابتدایی پارسال 41 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در ده سال گذشته به طور متوسط سالانه 2 هزار فقره حریق در عرصه های طبیعی ایران رخ داده و این حریق ها به صورت میانگین، هر سال 18 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع ایران را درگیر کرده است. البته در سال جاری به علت بروز پدیده خشکسالی، میزان خسارت جنگل ها و مراتع بر اثر وقوع حریق، با وجود کاهش محسوس نسبت به سال گذشته، در مقایسه با متوسط بلندمدت ده ساله تا حدودی افزایش یافته است.

فرمانده جنگل بانی ایران ادامه داد: سال گذشته، سالی استثنایی در وقوع حریق در عرصه های طبیعی بود و آمار آتش سوزی های به شدت از شرایط عادی بیشتر بود؛ چراکه اساسا در سال هایی که شاهد افزایش شدید حجم بارندگی ها هستیم، احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی نیز بیشتر می شود؛ به نحوی که در سال های اخیر، هم در سال 89 و هم در سال 99 که کشورمان دچار ترسالی بود، شاهد بیشترین میزان وقوع حریق در جنگل ها و مراتع بودیم.

اکبری با تاکید بر افزایش میزان وقوع آتش سوزی های عمدی در عرصه های طبیعی در سال جاری عنوان کرد: در ده سال گذشته، 95 درصد آتش سوزی های عرصه های طبیعی عامل انسانی داشته که 5 درصد از آنها عمدی و 90 درصدی سهوی بوده است. اما امسال شاهد آن بودیم که 98 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی داشته که حدود 8 درصد به صورت عمدی و حدود 90 درصد به صورت سهوی رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها تاکید کرد: در متوسط ده سال گذشته، 19 درصد آتش سوزی ها در جنگل های طبیعی، 52 درصد در مراتع و 29 درصد در جنگل های دست کاشت و اراضی جنگلی رخ داده است.

وی در پایان تصریح کرد: اساسا در سال های ترسالی، میزان وقوع آتش سوزی در مراتع نسبت به سال های قبل افزایش می یاد، اما در سال های خشکسالی شاهد افزایش حجم آتش سوزی در جنگل های طبیعی هستیم.

کدخبر: 723735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟