مشکل روشنایی معابر تهران، معضلی بسیار جدی/ امنیت شهروندان در خطر است

روشنایی معابر از اصول شهری در ایجاد امنیت اجتماعی است. روشنایی معابر مسئولیت دو سازمان وزارت نیرو و شهرداری است. روشنایی معابر موجبات امنیت شهروندان و به خصوص بانوان را ایجاد می کند. کمبود روشنایی معابر آسیب های اجتماعی متعددی را فراهم می کند. ضعف روشنایی معابر موجبات مشکلات ترافیکی و جرائم در شهر می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برخی معابر شهر تهران با غروب آفتاب و شباهنگام فارغ از زمان هایی که با خاموشی اجباری برق مواجه می شویم، تاریک و کم نور هستند. این وضعیت باعث می شود تا خیابان های شهر بسیار خلوت تر از روز باشد. به طور کلی تاریکی شب با خود احساس ناامنی می آورد و طبیعی است که میزان جرائم در این زمان بیشتر باشد.

بنابراین توجه و رسیدگی بیشتر به روشنایی معابر، علاوه بر کاهش مشکلات خودروها و کاستن از حجم ترافیک شهری، می تواند در بالا بردن امنیت شهروندان و کاهش یکسری آسیب های اجتماعی و جرائم در سطح شهر نقش موثری ایفا کند.

به روشنایی معابر بیشتر توجه شود

سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در تشریح وضعیت روشنایی معابر و خیابان های پایتخت به خبرنگار رکنا اظهار داشت: مشکل روشنایی معابر، معضلی بسیار جدی است و در فصل تابستان به دلیل مشکلات موجود در تولید برق و افزایش گرمای هوا آن را بیشتر احساس کردیم. این موضوع مدیریت شهری تهران حتماً مطالبه گری خواهد کرد. این موارد درحالی هستند که به لحاظ امکان پذیری، با توجه به شرایط فعلی کشور همه معابر شهری باید روشن باشند. به عنوان مثال، شرکت برق می تواند از لامپ های کم مصرف استفاده کند تا بتواند روشنایی بیشتری به مناطق برساند. ضمناً نباید اولویت روشنایی ها فقط با خیابان های شهر باشد.

به پیاده رو ها مثل سواره رو ها توجه شود

وی در رابطه با برنامه های شورای ششم تهران برای حل معضل روشنایی معابر در شب ها خصوصاً برای عابرین پیاده، گفت: شورای شهر تهران تلاش خواهد کرد تا در راستای توجه به موضوع شهرهای انسان محور، روشنایی را برای عابران پیاده بیش از قبل فراهم کند. اکنون بیش از همه نگاه به سواره روها بوده است و پیاده روها در رنج قرار داشتند. بعضی مکان ها مثل ایستگاه های تاکسی و اتوبوس ضروری است تا از امکان روشنایی کامل برخوردار باشند. اگرچه در بسیاری از مکان ها این امکان فراهم شده است اما تعداد قابل توجهی از جاها همچنان نیازمند رفع نواقصی در این حوزه هستند. نگاه کلی مدیریت شهری آن است که کمبود های شرکت برق در تولید برق که باعث بروز مشکلاتی که در معابر بزرگراهی، شریانی و محلات بوجود آورده است را مرتفع کند.

راه های تولید برق

تشکری هاشمی به معضلات کم نور بودن برخی معابر شهری تهران اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که خاموشی معابر، فقط از نظر ترافیکی برای شهر مشکل ساز نیست و از نظر امنیتی و تامین آرامش مردم نیز ممکن است مشکلاتی بوجود بیاورد. این موضوع قطعاً مورد مطالبه شورای شهر تهران است و امیدواریم وزارت نیرو با برنامه ریزی های تخصصی و لازم، از خاموشی برق و تبعات نامطلوب آن جلوگیری کند. باید توجه داشت که تولید برق باید بر عهده بخش خصوصی باشد، ضمناً می توان با استفاده از برق بواسطه انرژی خورشیدی در مکان هایی که قابلیت استفاده دارند نیز موضوع رفع خاموشی های برق در شهر را حل کرد و یا نیروگاه هایی در مقیاس کوچک برای تامین برق ایجاد کرد. موضوعات مطرح شده، می تواند در جهت تامین امنیت شهروندان، کاهش جرائم و البته آرامش مردم در هنگام شب نیز موثر باشد.

کدخبر: 716024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟