«سرود آوای کتابخانه» تلاشی موثر برای تقویت ارتباط نسل جدید با کتابخانه است

نخستین جشنواره «سرود آوای کتابخانه » با رویکرد تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی و جایگاه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، استفاده از سرود به عنوان تاثیرگذارترین نوع شعر در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها از ۱۷ اسفند ۱۳۹۹همزمان با هفدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده و تا پایان تیر ماه پذیرای آثار شاعران و ترانه‌سرایان کشور خواهد بود.

به گزارش رکنا، میلاد عرفانپور، شاعر جوان انقلاب درباره برگزاری این جشنواره گفت: مقوله کتاب یکی از مهمترین مقوله های حوزه فرهنگ و مبنای بسیاری از اوج ها و حضیض ها در این حوزه است و اگر در حوزه فرهنگ آسیب ها و یا شکوهمندی هایی می‌بینیم، بسیاری از دلایل آن به کتاب، کتاب‌هایی که مطالعه می‌شود، میزانی که یک جامعه به مقوله کتاب و کتابخوانی توجه می کند و به طور کلی معارفی که کتاب می‌سازد بازمی‌گردد.

وی افزود: از این جهت برگزاری این جشنواره که به کتاب و کتابخوانی به عنوان چشمه زاینده علم و معرفت توجه ویژه نشان می‌دهد و سعی دارد که نگاه ها را به سمت مطالعه و معارف کتاب جلب کند اقدامی بسیار مغتنم و ارزشمند است. همچنین تلاش این جشنواره برای ایجاد پیوندی پویا و فعال میان مردم و کتابخانه شایسته تقدیر است؛ چرا که توجه دادن به کتاب و کتابخانه از دریچه شعر و سرود به عنوان ابزاری موثر، علاوه بر همراه کردن شاعران جوان در این مسیر، می‌تواند به ایجاد و افزایش علاقه عمومی به کتاب و کتابخانه منجر شود.

این شاعر با اشاره به ضرورت برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: معمولا سرودن شعر در مورد کتابخانه و کتابدار در فعالیت‌های فرهنگی و ادبی ما سابقه‌ چندانی نداشته و اینکه جشنواره‌ای در این موضوع برگزار شود، مرسوم و معمول نبوده است. اما امروز در وضعیت کنونی نیاز داریم که توجه مردم را به سمت حضور بیشتر به کتابخانه‌ها ببریم؛ به خصوص برای نسل جدید کودکان، نوجوانان و جوانان؛ تا آنها متوجه شوند که انسان اگر می‌خواهد خودش را بسازد و به درجات بالاتری از موفقیت در زندگی خود دست یابد، قطعاً یکی از مهمترین نقاط توجه او در زندگی باید پیرامون کتاب و کتابخانه باشد.

عرفانپور ادامه داد: این مسئله با برگزاری این جشنواره‌ها و دیگر برنامه هایی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دست طراحی و اجرا دارد و البته مشارکت خوب شاعران جوان در این مسیر می‌تواند به جا افتادن و نهادینه شدن این اهداف فرهنگی در جامعه منجر شود.

کدخبر: 705615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟