شکایت اروپا علیه «واتس اپ»؛ جریمه ۵۰۰ میلیون یورویی «گوگل» در فرانسه

به گزارش رکنا، به نقل از رویترز، سازمان حفاظت از مصرف کنندگان اروپا و چند نهاد دیگر شکاست‌هایی را علیه «واتس اپ» تنظیم کرده‎اند.

این شکایت‌ها به دلیل قوانین جدید حریم خصوصی این رسانه اجتماعی صورت می‌گیرد.

سیاست‌های حریم خصوصی کاربران «واتس اپ» که پیش از این نیز با واکنش‌ها و انتقادات گسترده‌ای همراه شده بود، به این رسانه اجتماعی اجازه می‌دهد تا اطلاعات کاربران را در اختیار فیسبوک و اینستاگرام قرار دهد.

سازمان مصرف کننده اروپایی و ۸ عضو آن، اکنون شکایتی را علیه فیس‌بوک در کمیسیون اروپا ثبت کرده‎اند.

این شکایت می‌گوید که «واتس اپ» به طور ناعادلانه‌ای کاربران خود را برای پذیرش قوانین جدید تحت فشار قرار می‌دهد.

در خبری دیگر، فرانسه روز گذشته (۲۲ تیر) ، شرکت گوگل را  ۵۰۰ میلیون یورو (۵۹۳ میلیون دلار) جریمه کرد.

بر این اساس، شرکت «آلفابت» که گوگل زیرمجموعه‌ای از آن به شمار می‌رود، ملزم به پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو شده است.

این جریمه به دلیل نادیده گرفتن دستور فرانسه مبنی بر توافق گوگل با ناشران اخبار بر سر قرار دادن محتوا‌های آن‌ها در پلتفرم‌های خود صورت گرفته است.

شرکت آلفابت در سال ۲۰۲۰ تصمیم اتخاذ شده مبنی بر مذاکره با حسن نیت برای قرار دادن برخی محتواها در بخش «گوگل نیوز» را نادیده گرفته است.

«ایزابل دو سیلوا»، رئیس سازمان تنظیم مقررات فرانسه، می‎گوید «مجازات ۵۰۰ میلیون یورویی، اهمیت استثنایی تخلفات مشاهده شده و رفتار‌های گوگل را به تاخیر انداختن اجرای صحیح قانون بیشتر در نظر می‌گیرد. »

 فرانسه پیش از این نیز گوگل را به دلیل سوء استفاده از موقعیت خود در تبلیغات آنلاین جریمه کرده بود.

تنظیم کننده مقررات رقابتی فرانسه، گوگل را به دلیل سوء استفاده از موقعیت خود در بازار برای قرار دادن تبلیغات آنلاین، ۲۲۰ میلیون یورو (۲۶۷ میلیون دلار) جریمه کرده بود.

این مجازات بخشی از توافقی است، که در آن ۳ گروه رسانه‌ای «نیوز کورپ»، روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» و «گروپ روزل» بلژیک، گوگل را به داشتن انحصار در فروش آنلاین آگهی، متهم کردند.

کدخبر: 704827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟