توسعه مراکز نگهداری از حیات وحش در تهران ممنوع شد

شورای شهر تهران با تصویب طرحی، شهرداری را ملزم به جلوگیری از توسعه مراکز نگهداری از حیات وحش کرد.  طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» امروز با 16 رای نمایندگان مردم تهران در شورای شهر به تصویب رسید. این طرح در حالی تصویب شده است که تهران علاوه بر باغ های وحش دولتی، دارای مراکز خصوصی نگهداری از حیات وحش زیادی است. البته براساس این طرح شهرداری صرفا از توسعه مراکز نگهداری از حیات وحش برحذر داشته شده است و مراکز قبلی نگهداری از حیات وحش می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش رکنا، سید آرش حسینی میلانی در سیصد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، با قرائت گزارش کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری نسبت به طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» گفت: در بسیاری از کلانشهرها برای حفظ تنوع زیستی، مقررات ممنوعیت نگهداری از حیوانات وحشی در شهرها اعمال شده است. اگر این محدودیت‌ها اعمال نشود، ممکن است گونه‌های غیر بومی وارد محیط‌های شهری شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تکثیر، توزیع و قاچاق حیوانات هم در سطح جهانی و هم در سطح محلی ممنوعیت دارد، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها باید در زمینه مقابله با توزیع و قاچاق حیوانات باید همکاری کنند. در دولت هم لایحه حمایت از حیوانات تدوین و به تصویب رسیده و به مجلس ارسال شده است.

این عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران در راستای وظایف و مسئولیت‌هایش و به منظور حفاظت از تنوع زیستی شهر تهران و ممانعت از بروز هر گونه اقدام غیرقانونی در زیرمجموعه‌های شهرداری، اقدامات زیر ممنوع است:

۱. احداث، راه‌اندازی، توسعه و مشارکت در هرگونه مراکز نگهداری جانوران وحشی تحت عنوان (سافاری پارک، پرندگان، خزندگان، آکواریوم‌های ماهی، دلفیناریوم و باغ‌های حشرات)

۲. اقدام به خرید و فروش، تاکسیدرمی، اجاره و پرداخت هرگونه بها برای نمایش، اسارت، تکثیر و نگهداری از گونه‌های وحشی (اعم از بومی و غیربومی)

۳. انعقاد قرارداد یا مشارکت در زمینه‌های فوق‌الذکر

حسینی میلانی درباره مجموعه‌های کنونی حیات وحش در شهر تهران وابسته به شهرداری تهران هم تصریح کرد: در مورد مراکزی که در حال حاضر در مجموعه اماکن شهرداری مشغول به فعالیت و فاقد مجوز هستند، شهرداری موظف است ظرف حداکثر دو ماه از ابلاغ این مصوبه، مراکز مذکور را تعطیل، تاسیسات را جمع‌آوری و با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست، حیوانات را به مراکز مجاز واگذار کند.

وی درباره مراکز مجوزدار هم خاطرنشان کرد: مراکزی که در حال حاضر در مجموعه اماکن شهرداری مشغول به فعالیت هستند و تمام مجوزهای قانونی را از مراجع ذیصلاح کسب کرده‌اند، طبق ضوابط قانون شکار و صید و بدون اقدام به خرید و فروش و پرداخت بها برای اسارت گونه‌های حیات وحش با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست، مجاز به فعالیت هستند.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری افزود: شهرداری موظف است در راستای مسئولیت‌های محوله نسبت به فرهنگ‌سازی عمومی برای جلوگیری از تقاضا و خرید گونه‌های جانوری وحشی با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام کنند و از هر گونه اقدامی که منجر به تبلیغات و ترغیب شهروندان برای نگهداری از گونه‌های حیات وحش شود، در مجموعه شهرداری جلوگیری کند.

به گفته حسینی میلانی، شهرداری تهران موظف است مراکز مجاز در مجموعه شهرداری را از نظر درآمدزایی به گونه‌ای مدیریت و نظارت کند که از تحمیل هزینه‌ها به مدیریت شهری جلوگیری شود.

گفتنی است؛ طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات وحش در شهر تهران» در نهایت با ۱۶ رای نمایندگان شورای شهر به تصویب رسید.

کدخبر: 702125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟