انتظارات کتابخانه ها از دولت آینده / کتابخانه ها در سطح یک و دو مشاغل کرونایی

کتابخانه های عمومی کشور در برخی شهرهای کشور باز شده اند.

امید است تا با قرارگیری کتابخانه ها در مشاغل سطح یک و دو از نظر کرونا ، سالن های مطالعاتی نیز در کتابخانه به طور کامل بازگشایی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 15 ماهی از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد و همانطور که پیش بینی می شد، یکسری فضاها و مشاغل عمومی از جمله کتابخانه های عمومی به دلیل جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری بسته شد. اکنون به نظر می رسد که لازم است تا با برنامه ریزی و به کارگیری یکسری مشوق ها مردمی که از کتابخانه ها دور شدند را دوباره به آن دعوت کرد. در این رابطه با هادی آشتیانی، مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت و گو و از وضعیت کتابخانه های عمومی و چشم انداز کتابخانه ها در آینده با خبر شدیم.

کتابخانه ها در سطح یک و دو مشاغل کرونایی قرار خواهند گرفت

هادی آشتیانی در رابطه با وضعیت کتابخوانی در کتابخانه های عمومی کشور با توجه به شیوع کرونا در 15 ماه اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: کرونا مردم را از کتابخانه ها دور کرد و این موضوع قابل درک و پیش بینی بود. در دوران کرونا به همین دلیل سعی شد تا کتابخانه ها را از نظر کرونا جزو مشاغل سطح یک و دو بیاوریم و امیدواریم در آینده ای نزدیک این اتفاق بیافتد تا شاهد بازگشایی کامل کتابخانه های عمومی در کشور باشیم.

وی در مورد وضعیت کتابخانه های عمومی کشور در حال حاضر افزود: در شهرهای زرد و نارنجی از نظر کرونا، کتابخانه ها کار امانت دهی کتاب ها را انجام می دهند و شهرهای زرد نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی، سالن های مطالعه شان را بازگشایی کرده اند.

کتابخانه ها به یک پایگاه فرهنگی تبدیل خواهند شد

آشتیانی به فعالیت و خدمات کتابخانه های عمومی در 15 ماه اخیر اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم تا در دوران کرونا از طریق فضای مجازی ارتباط مان با اعضای کتابخانه ها قطع نشود. بهرحال امیدواریم با بازگشایی کامل کتابخانه ها پس از انجام واکسیناسیون مردم و کند شدن آمار کرونا در کشور شاهد استقبال مردم باشیم. در دوران شیوع کرونا خدمات ویژه ای همچون تمدید خودکار عضویت کتابخانه ها برای کسانی که به دلیل کرونا در قرنطینه ماندند، امکان عضویت رایگان به مناسبت های مختلف، خدمات ویژه ای در حوزه آموزش همزمان با بازگشایی کتابخانه ها خواهیم داشت و به طور کلی به دنبال آن هستیم تا کتابخانه ها را به یک پایگاه فرهنگی در شهر ها در شهرستان ها تبدیل کنیم.

انتظار کاهش هزینه های کتاب و اختصاص بودجه برای تجهیز کتابخانه ها از دولت آینده

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه ‌های عمومی کشور در بیان انتظارات نهاد از دولت آینده برای ترویج کتابخوانی گفت: یکی از حوزه هایی که از دولت آینده انتظار داریم به ما کمک کند، موضوع ارزان شدن هزینه های مربوط به کتاب است. متاسفانه طی 2 سال اخیر نتوانستیم متناسب با بودجه مان کتاب چندانی تهیه کنیم و هر چقدر تلاش کردیم وضعیت تغییری نکرد. ضمناً موضوع دیگری که از دولت آینده انتظار داریم، سازمان برنامه و اختصاص بودجه برای ساخت و تجهیز کتابخانه های متعدد نیمه کاره در کشور است.

هادی آشتیانی در پایان گفت: اکنون کتابخانه های مرکزی طی 2 یا 3 سال افتتاح شد که عمر شروع عملیات عمرانی آن ها بالغ بر 20 سال بوده است. در حال حاضر در شهرهایی چون رشت، سنندج، قم، ساری و اراک کتابخانه های مرکزی با پیشرفت 80 درصد داریم و در شرف اتمام هستند. همه این موارد به نظر می رسد کمترین انتظارات ما از حمایت دولت سیزدهم است و امید داریم تا با توجه به آن ها به رونق ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور کمک شایانی شود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 699049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟