جزئیات جشنواره دوسالانه کارتون کتاب/ مهلت ارسال آثار تمدید شد

شرکت در پنجمین دوسالانه کارتون کتاب تا 9 تیرماه تمدید شد.

نشست خبری پنجمین دوسالانه کارتون کتاب امروز سه شنبه اول تیرماه برگزار شد.

به گزارش رکنا، نشست خبری پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب صبح سه‌شنبه اول تیر با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر دوسالانه و هادی آشتیانی مدیر ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه عمومی کشور در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

مهدی توکلیان مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به انتشار فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و تشکر از رسانه‌ها بیان کرد: دوسالانه کارتون کتاب با هدف گسترش کتابخوانی با استفاده از کارتون به عنوان یک زبان قابل فهم برای مردم دنیا برگزار می‌شود.

هادی آشتیانی مدیر ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه عمومی کشور در ابتدا درباره دوسالانه گفت: نهاد در انجام وظایف خود در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی و اعتلای آن، هنر اثربخش کارتون را مورد توجه قرار داده و این دوسالانه را با هدف بسیج افکار خلاق کارتونیست با هدف کمک به شنیده و دیده شدن پیام هنر و نقد هنرمندانه دوری از کتابخوانی و کتاب نخواندن برگزار کرده است.

وی بیان کرد: کوشش ما این است که این دوسالانه از طریق عملی‌سازی مأموریت‌های نهاد و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و مضرات این عامل حیاتی، بتواند هنرمندان مختلفی در حوزه‌های بین‌المللی را جذب کند تا از حمایت‌شان استفاده کند.خوشبختانه طی ۵ دوره آثار خوبی که ۶ هزار اثر بوده و ارزشمند رسیده است.

آشتیانی توضیح داد: تلاش شده آثار قبلی در فضاهای شهری و نمایشگاه‌های استانی به نمایش گذاشته شوند و به مناسبت‌های مختلف به نمایش درآید تا فضاهای تبلیغی و فرهنگی خوبی را رقم بزند. امسال بخش جانبی با محوریت مبتدیان با هدف تقویت این هنر و برنامه حمایت ویژه‌ای را داشتیم.

وی گفت: فضای کتابخانه‌های ما آماده برگزاری کارگاه و کلاس‌های آموزشی و به نمایش گذاشتن آثار جوانان در جهت تشویق آنها است تا به ترویج بیش از پیش کتابخوانی بیانجامد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز در ادامه در تشریح جزئیات دوسالانه کارتون کتاب گفت: با لطف دوستان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب شکل گرفت و الان شاهد برپایی پنجمین دوره آن هستیم که با توجه به استانداردهای جهانی، دارای ۵ ستاره است. چون شاهد برپایی منظم دوره‌ها، حضور هنرمندان چهره جهانی، داوران مطرح و.. هستیم، امتیازاتی را برای آن پدید آورده که سبب ۵ ستاره شدن این مسابقه شده است.

وی، «کتاب و کرونا»، «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، و «کتاب و رسانه» را موضوعات این دوسالانه خواند و بیان کرد: تا روز قبل قرار بود به جمع‌بندی برسیم و نهایت مهلت ارسال آثار تا ۳۱ خرداد بود اما با توجه به برگزاری انتخابات، به این نتیجه رسیدیم که این رویداد تمدید شود. بر اساس استانداردهای جهانی نمی‌توانیم بیشتر از ۱۰ روز این دوسالانه را تمدید کنیم، بنابراین مهلت ارسال اثار به دوسالانه کتاب تا ۹ تیرماه تمدید شد.

شجاعی طباطبایی درباره ویژگی‌های ارزشمند دوسالانه کارتون کتاب گفت: خوشبختانه شاهد حضور چهره‌های مطرح جهانی در هیأت داوری دوسالانه پنجم هستیم که بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور این چهره‌ها، در مسابقه شرکت کرده‌اند.

آرس از کوبا، دالسیو ماچادو از برزیل، نیکلا لیستس از کرواسی و علیرضا ذاکری در این رویداد داوری را برعهده دارند. عارف نیازی و سجاد رافعی دو چهره جوانی بودند که در دوره قبل برگزیده شدند. من هم به نمایندگی از نهاد کتابخانه‌های عمومی در هیأت داوری حصور خواهم داشت.

وی افزود: بیش از ۶ هزار اثر دریافت شده و سایت مشتکل از بانک اطلاعاتی هنرمندان نیز به سامان رسیده است.

دبیر دوسالانه کارتون کتاب با اشاره به بخش جنبی دوسالانه توضیح داد: در این دوره برای نخستین بار بخش جنبی ویژه هنرمندان مبتدی به جشنواره اضافه شده است. مبتدی به هنرمندی می‌گویند که در جشنواره یا مسابقه داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده و جایزه‌ای دریافت نکرده باشد. جوایز بخش جنبی دوسالانه نیز شامل تجلیل از ۵ اثر شایسته تقدیر با لوح تقدیر، تندیس دوسالانه به همراه ۵۰ میلیون ریال هدیه نقدی خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود کرونایی، به نظر می‌رسد مراسم نهایی دوسالانه به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

شجاعی طباطبایی در پایان گفت: آثار از ۵۸ کشور به دوسالانه کارتون کتاب رسیده است. همچنین بیشترین شرکت‌کننده از ایران، چین و آمریکای لاتین است که ۱۱۰ هنرمند از ایران و ۳۸ شرکت‌کننده از چین را شاهدیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 698996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟