تولید ماهانه 1.5 میلیون دز واکسن فخرا از اواسط تابستان

واکسن کرونای فخرا تولید وزارت دفاع چهارمین واکسن ایرانی کروناست که هم اکنون در مرحله فاز دوم کارآزمایی بالینی قرار دارد.

به گزارش رکنا، احمد کریمی، مدیر پروژه واکسن کرونا فخرا با بیان این‌که در فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای “فخرا” با موفقیت به ۱۳۵ نفر داوطلب تزریق شد، اظهار کرد: در این فاز بی‌خطری واکسن فخرا محرز شد و فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا روی ۵۰۰ نفر داوطلب در تهران از ۱۹ خردادماه آغاز شده است.

وی در پاسخ به این سوال که “آیا نتایج مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن فخرا منتشر می‌شود؟” تصریح کرد: بله؛ نتایج آماده شده و در ماه آینده منتشر می‌شود. در فاز اول، به دنبال این بودیم که بدانیم در پی تزریق واکسن کرونا، سیستم ایمنی داوطلبان تحریک می‌شود یا خیر که ایجاد “آنتی بادی‌های نوترالیزان” در خون داوطلبان ثابت کرده است که این واکسن قابلیت خنثی‌سازی ویروس را دارد البته باید برای اثبات ایمنی‌زایی واکسن، فاز سه نیز انجام شود تا بتوانیم با قطعیت درباره ایمنی‌زایی واکسن صحبت کنیم و باید در جامعه آماری بالا درصد اثربخشی واکسن را بررسی کنیم که این امر مستلزم اجرای فاز سوم است و پس از اجرای فاز دوم، با مجوز وزارت بهداشت وارد فاز سوم خواهیم شد‌.

مدیر پروژه واکسن ایرانی فخرا درباره زیرساخت تولید انبوه واکسن نیز گفت: ما امیدوار هستیم که از اواسط تابستان با بهره‌برداری از کل زیرساخت‌ها، حدود یک تا ۱٫۵ میلیون دوز واکسن کرونا را در ماه تولید کنیم. پس از اجرای فاز سوم مطالعه بالینی، می‌توانیم درخواست مجوز مصرف اورژانسی واکسن را به سازمان غذا و دارو ارائه کنیم.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟