مهار 70 درصد منابع تولید گرد و غبار در ایران/ رئیس سازمان محیط زیست مدعی شد

گرد و غبار در برخی مناطق مختلف کشورمان مشکل ساز شده است.

به گزارش رکنا، عیسی کلانتری روز سه‌شنبه در حاشیه آیین افتتاح مرحله نخست بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سه سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای مهار گرد و غبار در کشور تخصیص یافته و هزینه شده است.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: البته همچنان پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در مناطق جنوبی، غربی، شمال شرقی و شرق کشور وجود دارد.

وی عرصه های منشاء تولید گرد و غبار داخلی را ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اعلام و بیان کرد: اکنون اولویت مهار گرد و غبار شهرهای آسیب پذیرتر از جمله در استان‌های خوزستان، ایلام و فارس است که تا کنون اقدامات خوبی برای مهار آن صورت گرفته است.

کلانتری با بیان اینکه مشهد هنوز جزو شهرهای دارای اولویت در زمینه گرد و غبار نیست، افزود: البته مشهد در کنار جازموریان و تهران از اولویت های پیش رو هستند و باید اقدامات لازم برای آنها انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بدون اعلام آمار بیشتری اظهار کرد: اعتبار خوبی برای مهار گرد و غبار در کشور در لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود اما مجلس شورای اسلامی بخشی از آن را حذف کرد.

کلانتری، خشکسالی امسال کشور را در ۶۰ سال اخیر بی سابقه خواند و گفت: تاکنون برآوردی از میزان خسارات ناشی از خشکسالی به حوزه محیط زیست صورت نگرفته است اما مجبور شدن ما به تامین آب و علوفه حیات وحش در فصل بهار، نشان از عمق بحران دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به تضعیف سالانه منابع آبهای زیرزمینی، شاهد تشدید و روند تصاعدی خسارات ناشی از خشکسالی در کشور هستیم.

کلانتری با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر کشور که تا ۳۰ سال پیش، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده، اکنون به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است، افزود: ۱۳ درصد از علت بروز این وضعیت به کاهش بارندگی و بخشی دیگر به افزایش مصرف آب بر می‌گردد، اما حقیقت ماجرا این است که از نگاه زیست محیطی، هرچه آبهای تجدیدپذیر کمتر می شود، مصرف ما هم بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به تولید روزانه حدود ۶۳ هزار تن زباله در کشور اظهار کرد: سه سال پیش ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار در لایحه بودجه برای مدیریت پسماند در قالب پروژه خاص برای ساماندهی پسماند در شمال کشور تخصیص یافت، اما مجلس شورای اسلامی این رقم را به بخش دیگری انتقال داد و همین امر موجب ابتر ماندن طرح ساماندهی پسماند در شمال کشور شد در حالی که مناطق مرطوب، خطر بیشتری را از ناحیه زباله متحمل می‌شوند.

بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال توسط شهرداری مشهد ایجاد شده و مجموعا دارای سه مرحله است که امروز مرحله نخست آن افتتاح شد.

این پروژه به صورت عایق بندی کامل در دو لایه ژئوممبران و ژئوتکستال طراحی شده است که در کنار داشتن هفت حوضچه برای مدیریت شیرابه‌ها، قابلیت گنجایش دفن زباله‌های شهر مشهد به مدت سه سال را دارا است.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟