پنجمین مرکز واکسیناسیون قم شنبه افتتاح می شود

به گزارش رکنا، سیامک محبی امروز با اشاره به تداوم وضعیت نارنجی کرونا در قم یادآور شد: در حال حاضر تنها سه شهر کشور به رنگ قرمز کرونایی اند و بقیه شهرها و استان ها در وضعیت نارنجی و یا زرد هستند.

وی افزود: خوشبختانه روند روزانه بستری کرونایی در کشور در حالت نزولی قرار دارد و استان قم نیز سومین هفته روند کاهشی ابتلا و بستری کرونایی را پشت سر می گذارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: البته شیب روند نزولی کرونایی در استان قم نسبت به برخی استان های دیگر کمتر است که می تواند دلایلی مانند دیرتر وارد شدن این استان به پیک جدید و همچنین شرایط ویژه شهر قم و موقعیت جغرافیایی مواصلاتی داشته باشد.

محبی سپس اضافه کرد: طبق آخرین آمار، تعداد نمونه گیری های هفتگی کرونایی در استان به حدود ۸ هزار مورد رسیده که از این تعداد، یک هزار و ۷۸۴ مورد مثبت بوده، ضمن آن که موارد مثبت ابتدا در مراکز بهداشتی و سرپایی، سپس بر اساس تست های رپید انجام شده و بعد از آن به ترتیب در بیمارستان ها و همچنین آزمایشگاه های بخش خصوصی قم کشف شده است.

وی درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان نیز گفت: متأسفانه استقبال سالمندان در تزریق واکسیناسیون کرونا در استان در حدّ مقبول نیست، ضمن آن که دُزهای واکسن تخصیص یافته به استان بر اساس جمعیت بوده و بدیهی است تخصیص موارد بعدی از مرکز بر اساس مصرف واکسن های موجود در استان خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: بر همین اساس در استان بر آن شدیم تا فراخوان های واکسیناسیون جدیدتری برای گروه های سِنّی اعلام کنیم، به بیان دیگر در حالی که در حال حاضر، افراد ۷۵ سال و بیشتر در کشور مشغول واکسینه شدن هستند، این عدد برای شهر قم ویژه افراد ۷۰ سال و بیشتر و برای روستاهای استان ویژه افراد ۶۰ سال و بیشتر اعلام شده است.

وی با بیان این که دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در بخشی از مصلای قدس قم از روز شنبه اول خرداد ماه افتتاح می شود گفت: این دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان است، در حالی که بر اساس استاندارد وزارت بهداشت، استان قم حداقل به هفت مرکز تجمیعی واکسیناسیون با تعداد ایستگاه های کافی تزریقی نیاز دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال به آخرین آمار رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان توجه داد و اذعان کرد: صنایع و اصناف مربوطه، آرامستان ها، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، نانوایی ها، کافی نت ها و آرایشگاه ها از مواردی هستند که درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها از عدد ۷۵ کمتر است.

وی با تقدیر از مسجد مقدس جمکران برای افزایش رعایت شیوه نامه های بهداشتی اضافه کرد: با توجه به آغاز امتحان حضوری دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم در استان، ضروری است تا اداره کل آموزش و پرورش درباره رعایت دقیق شیوه نامه ها در محل برگزاری آزمون ها هوشیار باشد.

محبی درباره آخرین آمار استفاده از ماسک در بین مردم استان نیز گفت: در حال حاضر و بر اساس آمار، حداکثر ۷۰ درصد مردم استان از ماسک استفاده می کنند، ضمن آن که این عدد در وسائل نقلیه عمومی ۶۸ درصد است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 689387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟