درمان 2 هزار معتاد متجاهر دارای زخم باز در مرکز احسان / افتتاح دومین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در تهران

به گزارش رکنا، «محسن فتاپور» معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران درباره مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در تهران گفت: معتادانی که در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان حضور دارند، معتادان خود معرف هستند. در حال حاضر دو مرکز در رباط کریم و ورامین راه اندازی شده اند.

وی با بیان اینکه ظرفیت مرکز رباط کریم ۶۰ نفر و مرکز ورامین ۱۰۰ نفر است، ادامه داد: تا به امروز نیز بیش از ۱۰۰ نفر در رباط کریم پذیرش شده اند و مرکز ورامین نیز در هفته گذشته راه اندازی شده است. معتادان در این مرکز یک دوره ۴ ماهه حضور مستمر دارند پس از آن به صورت سرپایی تحت مداوا قرار می گیرند و دوباره مرکز می تواند پذیرش مددجوی جدید داشته باشد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به روش اجتماع درمان مدار یا تی سی برای ترک اعتیاد معتادان گفت: یکی از راه های ترک اعتیاد تی سی و به صورت پرهیز مدار و گروه درمانی است و از آموزش های گام به گام برای ترک اعتیاد استفاده می شود. گاهی اوقات خانواده ها نیز در این آموزش ها سهیم می شوند، تا در ترک فرد معتاد کمک شود.

فتا پور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره معتادان متجاهر در تهران گفت: ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر در بهزیتستی استان تهران حدود ۷ هزار نفر است و در مجموع با مراکز سازمان زندان ها، پلیس، فشافویه و ... حدود ۱۶ هزار ظرفیت در تهران برای نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در تهران متاسفانه معتادان متجاهر گاهی اوقات از استان های دیگر نیز به تهران می آیند و این باعث می شود که تعداد معتادان در تهران افزایش پیدا کند و هر چه جانمایی برای نگهداری این معتادان می شود اما باز هم متاسفانه شاهد حضور تعدادی ازمعتادان متجاهر در خارج از مراکز هستیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران گلایه های رییس پلیس تهران بزرگ مبنی بر عدم جابجایی مراکز کاهش آسیب در منطقه شوش و هرندی گفت: در این خصوص در استانداری تهران نیز موضوعات متعددی مطرح شد ما و دانشگاه های علوم پزشکی مخالف جمع آوری این مراکز هستیم اما پلیس معتقد است این مراکز برای عدم حضور معتادان در این منطقه باید جمع آوری شود.

فتاپور خاطرنشان کرد: کارگروهی تشکیل شد و پس از بررسی ها مشخص شد حضور این مراکز بهتر از این است که این مراکز جمع آوری شود. اگر چنانچه مخالفتی درخصوص فعالیت این مراکز وجود داشته باشد باید در کارگروهها مجدد مطرح و درباره آن بحث و بررسی صورت گیرد. بهزیستی و دانشگاههای علوم پزشکی معتقدند که از لحاظ کارشناسی باید این مراکز وجود داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر در این کارگروه ها به این نتیجه برسند که نباید این مراکز در این مناطق فعالیت کنند، ما هم همکاری لازم را در این خصوص خواهیم داشت، اما نتیجه بررسی این کارگروهها ادامه فعالیت این مراکز بوده است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران همچنین درباره مراکز معتادان متجاهر زخم باز در ورامین گفت: در اواخر سال گذشته باتوجه به نیاز استان برای نگهداری از معتادان متجاهر زخم باز اولین مرکز نگهداری این افراد در ورامین با عنوان مرکز احسان به ظرفیت ۴۰۰ نفر افتتاح شد. در طرح های جمع آوری معتادان متجاهر در گذشته معتادان متجاهری که دارای زخم باز بودند به دلیل اینکه مراکز ماده ۱۶ نمی توانست این افراد را پذیرش کند، دوباره در خیابان رها می شدند. با افتتاح این مرکز معتادان متجاهر دارای زخم که در وضعیت بسیار بدی هستند در این مرکز نگهداری می شوند تا زمانی که زخم هایشان التیام یابد بعد از بهبودی به مراکز ماده ۱۶ منتقل می شوند.

فتاپور با بیان اینکه در حال حاضر نیازی به ایجاد ظرفیت جدید برای نگهداری معتادان متجاهر زخم باز نیست، گفت: حدود ۲ هزار نفر در این مدت پذیرش شده و در دوره های یک ماهه درمان شده و از این مرکز به مراکز ماده ۱۶ منتقل شده اند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟