هشدار درباره تهدید میراث تاریخی شهر تهران / بی‌توجهی به شوراها در روز شوراها

حجت نظری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهرتهران درباره بی‌توجهی به روز شوراها تذکر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، متن کامل تذکر حجت نظری، هضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهرتهران درباره بی‌توجهی به روز شوراها:

ولادت با سعادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم مشی و سیره آن امام بزرگوار بیش از پیش در گفتار، رفتار و عملکرد همه ما نمود داشته باشد.

دیروز اتفاقی در یکی از کتیبه‌های تاریخی پایتخت افتاده که قلب هرکسی که دل در گرو هویت ایران دارد را به درد می‌آورد. کتیبه قاجاری موجود در چشمه‌علی واقع در شهر تاریخی ری روز گذشته توسط افرادی ناشناس با رنگ مو مخدوش شده و این نشان می‌دهد نگهداری از میراث تاریخی و هویتی ما چه اندازه درخطر هستند و تا چه اندازه در این مراقبت کوتاهی می‌شود. البته جای خرسندی است که این خرابکاری طبق گفته کارشناسان قابل ترمیم است، اما اگر اقدام جدی و اساسی برای محافظت از این آثار انجام نشود، نمی‌توانیم هویت و میراث تاریخی خود را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و از این منظر تاریخ قطعا از ما به نیکی یاد نخواهد کرد.

در آستانه نهم اردیبهشت ماه هستیم. روزی که به روز شوراها نامگذاری شده و دلیل نامگذاری آن هم آغاز به کار اولین دوره از شوراها در تاریخ نهم اردیبهشت ماه 1378 است. 22سال از آغاز به کار نهاد شورا در کشورمان می‌گذرد، اما شوراها هیچ‌گاه به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند. متاسفانه در تمام این سال‌ها نهاد شورا از سوی دیگر قوا و دستگاه‌ها تحت فشار و هجمه بوده و هربار که قانون شوراها اصلاح شد، از بخشی از اختیارات و توان نیم‌بند آن نیز کاسته شده است. امیدوارم به جایگاه شوراها در کشورمان و نقش این مدنی‌ترین نهاد حکومت که برخاسته از متن جامعه است و بی‌واسطه مطالبات مردم را دریافت می‌کند و ارتباطی دوسویه و موثر با آحاد ملت دارد، توجه شود و همه صرف نظر از گرایشات و تفکرات سیاسی و اجتماعی، در دفاع از این نهاد 22 ساله مدنی در کشور همراه شوند.

امیدوارم همان‌طور که از حدود چهار سال پیش و روزهای نخست حضورم در شورای شهر پنجم تاکنون بارها و بارها مطرح کردم و گوش شنوایی برای آن پیدا نشد، در آینده بتوانیم شاهد سه تحول در حوزه قوانین و مقررات باشیم. نخست اینکه قانون شوراها با محوریت مدیریت یک‌پارچه شهری اصلاح شود. ضرورت اصلاح قانون شوراها بیش‌تر از تصویب قانونی مجزا با عنوان مدیریت یکپارچه شهری ایجاب می‌کند. دوم اینکه در قانون مندرس شهرداری‌ها بازنگری شود و الزامات روزآمد اداره شهر در آن پیش‌بینی شود و سوم اینکه مرجعی اختصاصی برای تصویب مقررات شهری ایجاد شود. بی‌تردید شورای عالی استان‌ها بهترین مرجع برای تصویب مقررات کلان شهری و روستایی است و با وجود موانع قانونی، از هرنظر بر هیات وزیران ارجحیت دارد.

اما نکته دیگر در مورد روز شوراها بی‌توجهی به این روز در رسانه‌ها و فضاهای عمومی است. همان‌طور که مستحضرید همه ساله هفته‌هایی مانند دولت، قوه قضاییه، ناجا و ... بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و به فرصتی تبدیل می‌شود تا دستاوردها و خدمات این دستگاه‌ها به مردم اعلام شود. اما متاسفانه برای روز شوراها با ده‌ها هزار عضو در سراسر کشور، اقدام رسانه‌ای چندانی انجام نشده و نمی‌شود.

امیدوارم مجموعه روابط عمومی‌ها در مدیریت شهری و نیز رسانه‌های مختلف اعم از صداوسیما، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و ... نسبت به این روز و حتی هفته شوراها حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند. شاید ایجاد هفته شوراها، بتواند ذهن‌ها را نسبت به این نهاد مدنی حساس‌تر و روشن‌تر کندآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 682041 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟