کمیته ای ویژه برای آموزش هم زیستى با کرونا تشکیل شود

کرونا بیش از یکسال است که در اقصی نقاط دنیا شیوع یافته و برای هم زیستی با آن بایستی کمیته ای تشکیل شود.

به گزارش رکنا، محمدعلی محسنی بندپی درمورد اوج گیری موج چهارم کرونا در کشور گفت: اپیدمی کرونا در یک سال گذشته سبک جدیدی از زندگی را به تمام جهانیان تحمیل کرده است. تا به امروز ۴ پیک کرونا را سپری کرده‌ایم و متاسفانه در اوج بیماری قرار داریم.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در ستاد ملی مبارزه با کرونا موارد دیگری از سلامت مطرح شده است؛ به فرض مثال وزارت کار و رفاه اجتماعی و یا وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در این جلسات از اشتغال و میزان درآمد خانوار و حتی در مورد کاهش درآمد پولی گزارش‌هایی ارائه داده‌اند. همه پیشنهادات دسته بندی می‌شوند تا تصمیم واحدی برای گزارشات ارائه شده٬ اتخاذ شود.

تحمل و تاب آوری مردم کاهش پیدا کرده است

وی ادامه داد: امروزه بحث در خصوص ممنوعیت چرایی شروع سفرهای نوروزی است و دستوراتی که ستاد ملی کرونا در مورد مسافرت ۱۵ هزار نفر مبتلایان به کرونا که چرا قانون و قرنطینه برای ممانعت از مسافرت این تعداد وجود نداشت. با توجه به اتفاقات ناخوشایند در چند سال پی در پی از سیل نوروز ۹۸ گرفته تا اپیدمی کرونا در سال ۹۹ تحمل و تاب آوری مردم نسبت به اعمال محدودیت‌ها کاهش یافته است. در آستانه شروع سال شاهد کنترل بیماری در کل کشور بودیم تا جایی که بیشتر مناطق کشور آبی رنگ بود. همه شرایط فرصت خوبی بود تا مقداری از محدودیتها کاهش یابد تا مقداری خستگی روحی و جسمی مردم کاهش پیدا کند .

محسنی بندپی تاکید کرد: شرایط اقتصادی مردم در این اوضاع کرونایی یکی از مسائلی بود که در طول یکسال اخیر بارها شدت گرفت. اما سوال اینجاست تا چه زمانی با اجرای سیاست‌های انفعالی در مبارزه با کرونا و پایبندی به محدودیت‌ها باید منتظر پیک جدید بیماری باشیم؟ آیا قرار نیست کمیته ویژه‌ای در ستاد ملی کرونا شکل بگیرد تا سبک زندگی با کووید19 را به همگان آموزش دهد؟

نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: برای عادی شدن شرایط باید یکی از دو حالت پیشنهادی روی دهد یا ویروس از بین برود و یا واکسیناسیون عمومی صورت پذیرد. ناگفته نماند واکسیناسیون عمومی در کشورهای دیگر تاکنون میزان مبتلایان را به صفر نرسانده است. قرنطینه زمانی پاسخ مثبتی می‌دهد که ممانعت سختی در رفت و آمد زمینی و هوایی حتی در مرزها صورت پذیرد. البته مشروط بر اینکه سایر کشورها هم چنین کاری را انجام دهند. عملیاتی کردن چنین برنامه‌هایی بسیار سخت و زمان بر است. در کنار این مسائل موضوعات اقتصادی و معیشت مردم هم از مشکلات دیگر است.

کاهش ترافیک در سایه کرونا

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: در طول یکسال گذشته تا حدودی همه مردم زندگی با کرونا را آموختند، از آموزش مجازی تا دورکاری از طریق ظرفیت فضای مجازی. زندگی با محدودیت فوایدی از قبیل کاهش ترافیک، کاهش آلودگی زیست محیطی و حتی صرفه جویی به همراه داشت. بر همین اساس در کنار ضعف‌ها٬ آموختن زندگی با کرونا فرصت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

آموزش آنلاین زیرسایه سنگین کرونا

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار سختی‌های یک سال گذشته به مسیرهای همواری رسیدیم که نقش اساسی در توسعه خواهند داشت. اگر آموزش آنلاین بعد از کرونا ادامه داشته باشد بی شک بهره وری بیشتری از امکانات خواهیم داشت. بر همین اساس لزومی ندارد٬ در دو طیف را رعایت کنیم. هم محدودیت کامل صورت بگیرد و هم بازگشایی عمومی٫ یعنی بدون قید و شرط باید بتوانیم همه جا حضور داشته باشیم.

بعد از گذشت ۱۵ ماه از اپیدمی کرونا به صورت آزمون و خطا زندگی نکنیم

محسنی بندپی یادآور شد: تقویت ظرفیت‌های پنهان از آموزش آنلاین تا دورکاری کارمندان و شرکت در سفرها با تعداد کم٬ رعایت اصول بهداشتی و درمانی دیگر زمان آن فرا رسیده که شیوه‌های زندگی را تغییر بدهیم و بعد از گذشت ۱۵ ماه از اپیدمی کرونا به صورت آزمون و خطا زندگی نکنیم. وقتی که پیک اول کرونا را سپری کردیم٬ باید می آموختیم که چگونه باید با کرونا زندگی کنیم. تکرار مجدد آزمون و خطا در ۳ پیک گذشته و اوج گیری بیماری در پیک چهارم نشان داد٬ برنامه مشخصی برای کنترل بیماری وجود ندارد. در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت تا ببینیم چه پیش بینی در خصوص این موضوع می‌توان اندیشید.

وی ادامه داد: زمانی که رئیس جمهور عنوان کردند سفر به مناطق بی خطر به لحاظ رنگی آزاد شده است٬ منظورشان این نبود که ۱۵ هزار نفری که تست کرونای آنها مثبت بوده می‌توانند مسافرت کنند. در کشورهایی مثل چین پروتکل‌ها به شدت اعمال شده و حتی افرادی که تست کرونای آنها مثبت بوده در منازلشان قرنطینه و مانع از حضور آنها در مجامع عمومی و اجتماعی بودند. بی شک مسئولان و متولیان ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌توانستند چنین محدودیت‌های سختی را اعمال کنند. همانگونه که در روز طبیعت چنین اتفاقی افتاد و حضور بی مورد در مجامع عمومی همراه جریمه بود و تمام بوستان‌های کشور تعطیل شدند.

محسنی پندپی تاکید کرد: باید رفتارها و استراتژی‌ها را تغییر بدهیم. در غیر اینصورت سال گذشته برای سال جاری تکرار می‌شود و باید منتظر پیک پنجم و ششم باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: باید تمام وزارتخانه‌ها و نهادها جمع شده و در کنار تبعات ناشناخته ویروس تصمیماتی اتخاذ کنند که بتوانیم برنامه‌ای جامع برای زندگی با کرونا و بعد از آن پیش بینی کنیم.در این بین محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل بیماری کرونا از حضور ۱/۳ کارمندان در اداره‌ها تا تعطیلی بیشتر اصناف و ممنوعیت پروازها به ویژه سفر به ترکیه همگی باید اجرایی شوند و نظارت حتی با حضور حاکمیت برای کنترل بیماری و اجرای محدودیت‌های بیشتر ضروریت دارد./خانه ملت  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟