حجت الاسلام شهاب مرادی: درختکاری را از دوران مدرسه در ذهن کودکان نهادینه کنیم/ استارتاپ ها پای کار بیایند

روز درختکاری در 15 اسفندماه قرار دارد. هر سال افراد و گروه های خاصی در کشورمان نسبت به کاشتن حتی یک نهال در طبیعت اقدام می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 15 اسفند ماه، روز درختکاری نام گذاری شده است. هر سال افراد و گروه هایی اگرچه اندک در طبیعت نسبت به این اقدام شایسته و مفید عمل می کنند.

در تهران نیز چند سالی است که تعداد قابل توجهی از جوانان که اکثراً عضو کلاس مجردها هستند، به همت حجت الاسلام شهاب مرادی به مناطق طبیعی پایتخت رفته و با هماهنگی سازمان جنگل ها و شهرداری تهران تعداد زیادی نهال و درخت مثمر و غیرمثمر می کارند. امسال نیز به دلیل شیوع کرونا در کشور، تعداد کمی از اعضای کلاس مجردها به همراه حجت الاسلام شهاب مرادی در قسمتی از پارک چیتگر واقع در غرب تهران به درختکاری پرداختند.

درختکاری شهاب مرادی

درختکاری باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود

حجت الاسلام شهاب مرادی در مورد اهمیت درختکاری در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: تا زمانی که درختکاری در کشورمان تبدیل به فرهنگ عمومی نشود، مشکلی از محیط زیست کشور حل نخواهد شد. به عبارتی تا زمانی که حس ملی برای یک امر شکل نگیرد و ضرورت و وجود آن به صورت ملی درک نشود، چیزی حل نمی شود. علاوه بر این تحول و بسیاری از اتفاقات در کشور بیش از آن که بخواهد به صورت دولتی انجام شود، می تواند بواسطه و اشتیاق سایر ارگان ها انجام شود.

مرادی در بیان فواید درختکاری افزود: درختانی که در دامنه کوه ها وجود دارد، می تواند تا حد زیادی جلوی سیلاب هایی که در کشور اتفاق می افتد را بگیرد. تنفس درختان نیز از موارد حائز اهمیتی است که همه مردم باید به اهمیت آن توجه داشته باشند.

درختکاری را از مدرسه در کودکان نهادینه کنیم

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش در تربیت کودکان و توجه به موضوعاتی چون درختکاری ابراز داشت: اکنون یکسری موضوعات در زندگی از جمله مهارت های زندگی وجود دارد که کودکان در مقاطع تحصیلی مختلف باید آن ها را کسب کنند. بسیاری از این موضوعات به موضوعات ملی همچون درختکاری مربوط می شود. بچه ها در مدرسه روش خرید و فروش، مدیریت استرس، شناخت هیجانات و... را آموزش نمی بینند. آن ها همچنین نجاری، تعمیر خودرو و نگهداری وسایل را نیز یاد نمی گیرند. این موارد و مواردی از این قبیل مثل درختکاری، موضوعاتی هستند که کودکان باید به صورت مستمر آن ها را فراگیرند.

شهاب مرادی در خصوص توجه به نوع درختان در هنگام درختکاری گفت: لزوماً نمی توان گفت که باید چه نوع درختی کاشته شود، اینکه بگوییم حتماً باید درختی مثل چنار بکاریم تا درختی سرسبز و پربرگ در اختیار داشته باشیم صحیح نیست. هر درختی متناسب اقلیمی خاص است، مثلاً در تهران درخت چنار رشد بسیار خوبی دارد. همچنین درخت توت، شاه توت، گردو، انجیر و... می تواند بسیار دلنشین و خوب باشد.

کشور ما گسترده است و بهانه ای برای فضای درخت کاری وجود ندارد

مرادی در بیان محدودیت زندگی های آپارتمانی و عدم توانایی خانواده ها برای درختکاری و توجه به محیط طبیعی تاکید کرد: اینکه گفته می شود در زندگی های آپارتمانی امکان درخت کاری وجود ندارد، صحیح است، اما باید توجه داشت که ما در کشوری گسترده زندگی می کنیم، اکنون خانه های روستایی و بزرگ در شهرهای کوچک وجود دارد که متاسفانه در آن ها درختی موجود نیست و این موضوعی تاسف بار است.

وی ادامه داد: زمین های زیادی در اختیار دانشگاه آزاد، موسسات آموزشی یا مجموعه های صنعتی و تجاری است که می توانند از آن فضای گسترده ای که در اختیار دارند، استفاده و در آن جا درخت بکارند.

باید از تنگ نظری عبور کرد/ برای مردم درختان مثمر بکاریم

این کارشناس سبک زندگی به اهمیت فرهنگ سازی کاشت درختان مثمر در پارک ها و فضاهای عمومی گفت: می توان مانند گذشته که دیوار پارک ها برداشته شد، به مردم احترام گذاشت و مثلاً در فضایی مشخص درختان مثمر کاشت، بعد ها می توان از این درختان مثمر استفاده های مفیدی کرد. باید از تنگ نظری عبور کرد، می توان ده هکتار در یک شهر را تبدیل به باغ میوه کرد. ممکن است در سال های ابتدایی، یکسری افراد از درختان مثمر موجود در آن فضا سوءاستفاده کنند اما در این شرایط هم اگر فرهنگ سازی و برنامه ریزی شود می توان بر فرهنگ استفاده مردم از این امکانات نیز تاثیر گذاشت.

حجت الاسلام شهاب مرادی نسبت به آسفالت شدن و سرامیک کاری سطح زمین در برخی مکان ها ابراز داشت: متاسفانه در بسیاری از مکان ها از سنگ، سرامیک و مواردی از این قبیل روی زمین استفاده شده است. این گونه اقدامات باعث می شود تا صدای زیبای یک پرنده شنیده نشود زیرا پرندگان و حیوانات نیاز به مکانی دارند که برایشان مثل جنگل ها امن باشد و بتوانند از یک شاخه به شاخه دیگر بپرند و روی آن ها برای خود لانه درست کنند.

استارتاپ ها و بخش های خصوص در موضوع درختکاری پای کار بیایند

مرادی در پایان و پیشنهاد به نهادهای مختلف برای درختکاری گفت: خوب است تا بخش های خصوصی و استارتاپ ها از این کار حمایت کنند. مثلاً مردم می توانند بواسطه این استارتاپ ها درخت بکارند. در نتیجه این اقدامات است که می توان به خوبی درختکاری را بین مردم فرهنگ سازی کرد. این پیشنهاد را اولین بار در سال 81 و در شبکه یک سیما بیان کردم و بعد از آن هم بارها به این موضوع اشاره کردم. یکی از غصه های اینجانب آن است که اکنون فقط رهبری درخت می کارند و این کار در بین مردم شایع نشده است. اکنون همه اساتید دانشگاه، هنرمندان، ائمه جمعه و اقشار مختلف مردم با طرفداران شان باید این اقدام خوب را انجام دهند. امیدواریم در سال های آینده با از بین رفتن کرونا بتوانیم تعداد بیشتری از افراد و با فراخوان های گسترده این حرکت شایسته را انجام دهیم.

  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 667644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟