این نقاشی ها را نگاه نکنید، روحتان له می شود/آرزوی کودکان سیستان و بلوچستان، داشتن خودرو سوخت بر!   +فیلم
حجم ویدیو: 15.45M | مدت زمان ویدیو: 00:02:27

باور می کنید کودکانی به جای  آرزوی داشتن شهربازی زیبا، لباس های خوشرنگ، توپ های رنگارنگ، دلشان خودروی سوخت بر بخواهد تا برانند برای تامین معاش خانواده ، خودروهایی که شاید زندگیشان را به مرگ برساند.

سوخت بری / معلم ساکن سیستان و بلوچستان به دانش آموزان کلاسش که کودکانی بیش نبودند، گفت که از آرزوهایشان برایش نقاشی کنند و آنها مدادرنگی هایشان را به دست گرفتند و از هر کدام با توان هنر خود ، خودروهای سوخت کشیدند! آرزویشان داشتن خودرو سوخت بر بود. کودکانی که می توانستند از هدف هایشان برای دکتر شدن ، پلیس شدن ، خلبان شدن بگویند ، مثل کودکان نقاط دیگر ، اما می دانستند که راه شغل در استان آنها بن بست است و بیکاری آمار بالایی دارد پس از آرزویی گفتند درد شاید پدرشان بود، آنها آرزوی پدرشانشان را کشیدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، « روزی به بچه های گفتم ، (آرزوهایتان را نقاشی کنید) همه کودکان پسر سیستان و بلوچستان آرزو کردن ماشین سوخت بر داشته باشند! به آنها گفتم:( چرا ماشین سوخت بر! می توانستید آرزوهای بهتری داشته باشید؟) گفتند: ( ما تنها آرزویمان است که ماشین سوخت بر داشته باشیم و در مرز کار کنیم!)

این را معلم و کتابدار یکی از روستاهای مرزی می گوید و تو که فقط روایت را می شنوی حس می کنی که قلب له می شود از اینهمه سیاهی آرزوها!

چرا کودکان سیستان و بلوچستان باید آرزویی داشته باشند که رنگی نیست، خاکستری و سیاه است و هر لحظه امکان دارد جانشان را بگیرد!

یکی از اهالی منطقه اینگونه به این سوال پاسخ می دهد: « تنگ دست و ندار هستند و برای کمی بهتر زندگی کردن چنین آرزویی می کنند چون از پدران و مادرانشان شنیده اند که اگر ماشین سوخت بر داشته باشند کمی بیشتر نان خواهند داشت .»

یکی دیگر از اهالی چنین گفت : لازمه توسعه در هر منطقه ، توانمند کردن مردمان همان نقطه است. مردم باید را توانمند کرد. محرومیت را به جایی اطلاق کرد که هیچ گونه سرمایه وجود نداشته باشداما در سیستان و بلوچستان منابع بسیاری وجو دارد که می توان از آن استفاده کرد و این برچسب محرومیت را از سیستان و بلوچستان جدا کرد.

دیگر ساکن منطقه با تاکید می گوید: سیستان و بلوچستان محروم نیست، غنی است ، خیلی غنی است و بیشترین سرمایه هم سرمایه انسانی است ، ما سرمایه های انسانی قوی در منطقه داریم . اگر در این مدت به ظرفیت های درونی بلوچستان توجه می شد هیچ نیازی نبود که از سوی مرکزیت و پایتخت حمایت شود. فناوری محصولات، استفاده از معادن و بهره وری از توریست ،شیلات... راه های بهبود شرایط است که مورد بی توجهی است. مسئولان در منطقه به شکل اصولی و کارشناسانه شدن کار کنند تا رفع مشکل شود.

فیلم از : پریناز هاشمی

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آزاده مختاری

کدخبر: 665649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟