مومنی: معتادان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار ندارند

معتادان به گفته سردار اسکندر مومنی تاکنون در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار نگرفته اند.

به گزارش رکنا، سردار اسکندر مومنی امروز شنبه در نشستی خبری اظهار کرد: رویکردهای ستاد سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر شواهد علمی و انسجام و جامعیت در کار با آسیب شناسی های لازم ، مقابله هدفمند و ضربه به بنیانهای اقتصادی قاچاقچیان، ایجاد ظرفیت و ساماندهی معتادان متجاهر از نگهداری، درمان و مهارت اموزی و توانمندسازی و درمان موثر آنها و ایجاد شیوههای نوین درمانی در کشور (با ورود داروهای جدید و گیاهی به این چرخه) و رویکرد بعدی هم اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه با محوریت طرح "یاریگران زندگی" است.

وی افزود: ما هیچ گریزی نداریم و این چهار اقدام را باید با هم پیش ببریم. در دهه های گذشته در حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی کمی غفلت شده و از همه ظرفیتها استفاده نشده بود در حالی که در عرصه مقابله با مواد مخدر و اعتیاد، مقابله و درمان به تنهایی پاسخگو نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون مصرف کننده مستمر وجود دارد.

زنان و نوجوانان در کانون هدف مافیای مواد مخدر

وی با اشاره به آخرین گزارش سازمان ملل گفت: چند نکته را این گزارش جدید دربر دارد که برای ما هم مهم است. این گزارش از کشورهایی که برخی از انواع مواد مخدر مانند کانابیس را آزاد کردند به شدت انتقاد و اعلام کرد قانون سازی و آزادسازی مصرف مواد مخدرهایی مانند ماری جوانا و حشیش و گل باعث افزایش مصرف، تولید و قاچاق مواد مخدر شده است.

مومنی یادآور شد: نکته دوم که در این گزارش آمده، افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی است و هشدار شدید داده و اعلام کرده که سه کشور اروپایی به تنهایی ۵۰ درصد توزیع مواد مخدر جهان را در فضای مجازی برعهده دارند و نسبت به این مساله اعلام نارضایتی شدید کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نکته بعدی که در گزارش امده، اعلام کرده که مصرف مواد مخدر در میان بانوان و نوجوانان و جوانان رو به افزایش است؛ یعنی شبکه بین المللی قاچاق مواد مخدر، بانوان و نوجوانان را در کانون هدف خود قرار داده و رو به افزایش است.

قانون مبارزه با موادمخدر نیازمند بروزرسانی

مومنی در ادامه درباره قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر قانون مبارزه با مواد مخدر به روز و اصلاح شود ظرف برنامه حدودا سه ساله به صورت کاملا مشهود، علاوه بر اقداماتی که صورت گرفت موضوع مواد مخدر به ویژه معتادین متجاهر ساماندهی می‌شود.

وی در ادامه به اقدامات تحولی و جدید اشاره کرد و افزود: اولین اقدامی که صورت گرفت، در سال ۹۸ راه اندازی و فعال سازی کمیته مبارزه با بنیان های مالی قاچاقچیان بود که جای آن خالی بود زیرا تا به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه نخورد، آنها حتی اگر وارد زندان هم شوند باز از درون زندان کار خود را انجام می‌دهند لذا کمیته ای در این باره با مسئولیت معاونت دادستان کل کشور راه اندازی کردیم.

مومنی ادامه داد: نتیجه این راه اندازی این کمیته که در سال ۹۸ راه اندازی شد، در سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه وارد شد که این حدود سه برابر سال ۹۷ است.

وی با بیان اینکه مقابله هدفمند با ورود، توزیع و ترانزیت مواد مخدر دستاورد بزرگ در تاریخ ایران و جهان است که منجر شد که حجم ترانزیت از مسیر ایران کاهش پیدا کند و به مسیرهای دیگر افزایش پیدا کند، گفت: یعنی در مجموع حجمی که از ایران ترانزیت میشد با این مقابله هدفمند و بالا بردن هزینه های جرم موجب این شد که بخشی از این مواد مسیرش از ایران تغییر یابد.

ایجاد دو مرکز نگهداری معتادان دارای بیماریهایی خاص

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اقدام تحولی دیگر تلاش شبانه روزی برای رفع دغدغه های مردم و ساماندهی معتادان متجاهر در کوچه ها و خیابان ها بود.

مومنی در بخش دیگری تصریح کرد: ما اردوگاههای نگهداری، درمان، مهارت آموزی و بازتوانی را در اولویت خود قرار دادیم که با تلاش شبانه روزی همه دستگاهها ۱۴ اردوگاه جدید توسط بسیج، سازمان زندانها، نیروی انتظامی و بهزیستی راه اندازی شد.

به گفته وی، دو مرکز نگهداری معتادان دارای بیماریهایی خاص و دو مرکز برای نگهداری زنان معتاد متجاهر راه اندازی شده است. دو مرکز دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه ۲۷ مرکز جامع توانمندسازی و درمان و مهارت آموزی نیز در استان های مختلف توسط سازمان بهزیستی راه اندازی شد، در ادامه گفت: در تهران در سال ۹۶، حدود ۴۶۰۰ ظرفیت داشتیم و اکنون فقط در تهران حدود ۱۵ هزار نفر معتاد متجاهر نگهداری می‌شوند. به عبارتی دیگر بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر در کل کشور با ظرفیت‌های جدید ساماندهی شده است و با ظرفیت‌هایی که در حال احداث است میتوان گفت که در سال آینده حدود ۹۰ درصد ساماندهی می‌شوند.

اعتیاد مجدد بیش از ۸۰ درصد معتادانی که درمان می‌شوند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینکه در حوزه درمان شیوه های درمانی را اصلاح کردیم، افزود: علاوه بر شیوه هایی که وجود داشت داروهای جدید، داروهای گیاهی و تکنیک ها و شیوه نامه های جدیدی تدوین شد که اگر به نتیجه نهایی برسند و این داروها مجوز نهایی را بگیرند ما در حوزه درمان نیز با پیشرفت قابل توجهی مواجه خواهیم شد.

مومنی خاطرنشان کرد: متاسفانه مانایی و پایداری در درمان پایین است و بیش از ۸۰ درصد معتادانی که درمان میشوند دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند.

وی همچنین اعلام کرد: برای جلوگیری از نشت متادون و قاچاق آن راه اندازی سیستم یکپارچه کنترل و رهگیری داروهای اگونیستی با همکاری وزارت بهداشت ساماندهی شد.

راه اندازی سیستم تشخیص هویت معتادین متجاهر با اسکن عنبیه

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، موضوع دیگر ایجاد و راه اندازی سیستم تشخیص هویت معتادین متجاهر براساس ویژگیهای بیومتریک عنبیه است.

مومنی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه پیشگیری در اولویت کار ما قرار گرفت، با بسیاری از سازمانها و نهادهای فرهنگ ساز توافقاتی صورت گرفت. اما بزرگترین اقدام، راه اندازی طرح «یاریگران» با همکاری وزارت آموزش و پرورش است.

به گفته مومنی، حدود 40 هزار مدرسه و حدود 4.5 میلیون دانش آموز تحت پوشش تین طرح با استفاده از سامانه شاد قرار گرفتند. نتیجه این کار کاهش رشد شیوع مواد مخدر در میان دانش آموزان بود.

وی گفت: ما هیچ گریزی نداریم جز اینکه که در کنار مقابله و درمان اولویت اصلی را به پیشگیری بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یک کار بزرگ هنوز مانده که اگر محقق شود، علی رغم این اقداماتی که صورت گرفت، در برنامه سه ساله به صورت کاملا محسوس و مشهود این تحول را خواهیم دید و آن روز آمدی قانون است که علی رغم تلاشها هنوز به نتیجه نرسید و امید است که اصلاح قانون به نتیجه برسد. فراموش نکنیم که بهترین قانون هم در گذر زمان نیاز به اصلاح و روزآمدی دارد.

وی تصریح کرد: قانون فعلی جز هدر دادن منابع و امکانات چیزی نیست. الان همه زیرساخت ها برای نگهداری و درمان و مهارت آموزی فراهم شد و ضربات اساسی به بنیانهای مالی قاچاقچیان وارد شد اما اگر قانون به عنوان یک زیرساخت اساسی به کمک نیاید تمام تلاشهایی که صورت گرفت ابتر خواهد ماند.

وی افزود: البته مقرر شد که در مجلس شورای اسلامی رسیدگی شود و تهیه پیش نویس آن به مراحل آخر رسید و به نظر این لایحه با اصلاحات جدید تا پایان سال یا اوایل سال آینده تحویل شود و ما در سال آینده قانون روزآمد شده مواد مخدر را داشته باشیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص واکسیناسیون کرونای معتادان گفت: اولویت ها را وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ می کند و فعلا کادر درمان در اولویت هستند.

مومنی همچنین درخصوص مصرف مواد مخدر در کشور اظهار کرد: درخصوص مصرف مواد مخدر در کشور اولویت اول به ترتیب تریاک، حشیش، شیشه و هروئین است.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟