آغاز نوسازی 5000 دستگاه اتوبوس

اتوبوس های فرسوده در تهران به گفته رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در حال نوسازی هستند.

به گزارش رکنا، مهدی جمالی نژاد در مورد اقدامات صورت گرفته در خصوص توسعه حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه در شرایط کرونایی گفت: بی تردید شهرداری ها نقش تأثیرگذاری در بهداشت محیط دارند و در پیشگیری و درمان می توانند نقش آفرین باشند و در همین راستا و پس از شیوع ویروس کرونا، شهرداری ها در تأمین نیازمندی های شهروندان در حوزه های مختلف از جمله مدیریت پسماند، آرامستان ها، پایانه های مسافربری به رغم متضرر شدن در حوزه مالی خدمات قابل توجهی ارائه کردند.

وی افزود: حمایت های دولت در زمینه توسعه حمل و نقل شهری به ویژه مترو بسیار زیاد بوده هر چند که شرایط مالی محدودیت هایی را ایجاد کرد اما با امکانات اندک اقدامات بسیار خوبی انجام شده و این در شرایطی ایجاد شده که با سهمیه بندی بنزین استقبال از حمل و نقل عمومی اوج گرفت و با شیوع کرونا درآمدهای این بخش کاهش پیدا کرد.

چمالی نژاد تأکید کرد: حمایت از مشاغل آسیب دیده در دوران کرونا نیز از مورد تأکیدی دولت بود و در این راستا کارکنان بخش خدمات شهری مورد توجه قرار گرفتند. برای کاربران ناوگان اتوبوسرانی، مینی بوس رانی و تاکسی نیز با هدف حمایت در این دوران اقدامات خوبی فراهم شد.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تاکیدکرد: بازسازی پنج هزار دستگاه اتوبوس شهری در ۶۷ شهرداری کشور در چارچوب تفاهم نامه ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور با صندوق کارآفرینی امید و شهرداری ها که نظارت آن را سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برعهده دارد در حال پیگیری است و همچنین تفاهم‌نامه بازسازی و خرید قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی های شهری کشور در ۱۲۷ شهرداری و بازسازی ۵۴۱ دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده است.

وی ادامه داد: همچنین معرفی شهرداری‌های کلان شهرها و مراکز استان‌ها برای استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸، معرفی شهرهای دارای اتوبوس متوقفی به سازمان برنامه و بودجه برای دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای بازسازی پنج هزار دستگاه اتوبوس در سطح کشور و برنامه‌ریزی برای تخصیص ۹۰ میلیارد تومان کمک به شهرداری ها از محل ردیف «کمک به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» قانون بودجه سال ۱۳۹۹ از دیگر اقدامات در جهت تقویت حمل نقل عمومی است.

سالانه ۸۴۰ میلیون سفر از طریق حمل و نقل ریلی انجام می شود

جمالی نژاد در مورد دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری، از افزایش طول شبکه متروی کلان شهرها به ۳۳۸ کیلومتر از طریق بهره برداری از ۱۷۹ کیلومتر خط مترویی از سال ۹۲ تاکنون خبر داد و گفت: ۵۴ درصد کل خطوط مترویی در حال بهره برداری طی دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده و تعداد ایستگاه‌های در دست بهره برداری هم اکنون به ۲۲۲ ایستگاه رسیده که بهره برداری از ۱۱۶ ایستگاه جدید طی هشت سال گذشته صورت گرفته است که معادل ۵۴ درصد کل ایستگاه های در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به افزایش تعداد واگن‌های در دست بهره‌برداری کلان شهرها به ۱۸۷۲ واگن از طریق تامین ۶۹۱ دستگاه واگن جدید طی هشت سال گذشته که معادل ۳۷ درصد کل ناوگان مترویی در دست بهره برداری است، گفت: قابلیت جابه‌جایی و انجام حدود ۸۴۰ میلیون سفر از طریق حمل و نقل ریلی به صورت سالانه وجود دارد.

جمالی نژاد همچنین به نوسازی بیش از ۷۳ هزار دستگاه تاکسی در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: با حمایت های دولت طی سال جاری ۱۰ هزار تاکسی فرسوده ناوگان حمل و نقل شهری نوسازی شده است.

جمالی نژاد تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند از طریق پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در انتشار اوراق مشارکت به توسعه مترو و خطوط اتوبوسرانی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ کمک کند و در این راستا بیش از ۴۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ منتشر شده است.

جمالی نژاد افزود: وزارت کشور تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه های قطار شهری و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهرداری ها و هزار میلیارد تومان پروژه های بازآفرینی شهری را برای انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه معرفی کرده است./ایرنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 660620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟