مطالبه گری کارگران منجر به انقلاب اسلامی شد

کارگران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری فرارسیدن 22 بهمن را تبریک گفتند.

به گزارش رکنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در پیامی فرارسیدن ۲۲ بهمن را به ملت و جامعه کارگری کشور تبریک گفت.

متن پیام صادقی به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

رخداد بزرگ انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام خمینی (ره)، یکی از مهمترین مقاطع تاریخی ایران به شمار می‌رود. در وقوع انقلاب اسلامی، احزاب، گروه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف حضور و هر کدام به سهم خود در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند. به همین دلیل، می‌توان انقلاب ایران را به لحاظ اجتماعی و طبقاتی، یک انقلاب مرکب نامید که حاصل ائتلاف بین قشرها، گروهها، طبقات اجتماعی و احزاب سیاسی مختلف است. یکی از مهم‌ترین طبقات حاضر در انقلاب، طبقه کارگر بود.

نام «کارگر» و «طبقۀ کارگر» برای بسیاری یادآور دو مفهوم ریشه دار در تاریخ است. این دو مفهوم «مارکسیسم» و «انقلاب» است. این موضوع ریشه در جایگاه و اهمیت مفهوم طبقۀ کارگر در اندیشۀ مارکس و رابطۀ آن با انقلاب دارد. مارکس به عنوان یک نظریه‌پرداز انقلابی، طبقۀ کارگر را ستون و محور یک انقلاب می‌داند. در نظر مارکس، طبقۀ کارگر به عنوان گورکن نظام سرمایه داری، پیشرو در پیروزی انقلاب و براندازی نظام سرمایه داری است. نکتۀ مهم در این چارچوب فکری این است که مارکس اعتقاد دارد «مهم‌ترین عامل ورود طبقۀ کارگر به انقلاب عامل اقتصاد می‌باشد» و با زیربنا قراردادن این مفهوم، تمام علت‌های دیگر را روبنا و تحت تأثیر این عامل می‌داند.

پویش و گسترش سرمایه داری در ایران دوران پهلوی دلیل شکل گیری و رشد طبقۀ کارگر صنعتی در ایران بود. این کارگران به عنوان یکی از نمادهای صنعتی‌سازی در کشور به دنیا معرفی می‌شدند و شاه با برنامه‌های نمایشی سعی در همراه کردن کارگران و همچنین آمریکا برای پیشبرد برنامه‌های خود داشت. ورود کارگران به انقلاب بیش از هرچیز نشان دهندۀ شکست شاه در تطمیع این طبقه بود. با نگاهی به عوامل ورود کارگران به انقلاب اسلامی ایران در آن دوران، متوجه می‌شویم اقدامات شاه در قبال کارگران نه تنها موجب گسترش حمایت او نشد، بلکه موجب گسترش نارضایتی‌هایی در بین کارگران شد که مقدمه مبارزات آنان در انقلاب ایران بود.

هرچند شاه فکر می‌کرد کارگران از اقدامات اقتصادی او بهره‌مند شده‌اند، اعتراضات و اعتصابات کارگران و بیان کمبودهای اقتصادی کارگران نشانۀ شکست سیاست‌های اقتصادی شاه در قبال کارگران بود. این موضوع همچنین در قبال عامل فرهنگ هم دلالت دارد. همراهی کارگران با رهبری امام خمینی (ره) که به عنوان یک رهبر دینی شناخته می‌شد، بهترین عامل نشان دهندۀ شکست شاه در سیاست‌های فرهنگی در قبال کارگران بود.

بدون قرارگرفتن دو عامل اقتصاد و فرهنگ در کنار هم و عدم همسویی این دو عامل انقلاب اسلامی، ورود کارگران به انقلاب امکان‌پذیر نبود. لذا با شکل گیری نارضایتی‌های اقتصادی کارگران، فرهنگ دینی امام خمینی (ره) باعث انقلابی شدن این نارضایتی‌ها شد. می‌توان گفت در انقلاب اسلامی ایران کارگران با اعتقاد و ایمانی که داشتند و با پیروی از هدایت‌ها و راهنمایی‌های امام خمینی (ره) همپای دیگر اقشار جامعه از طریق سازوکارهای مخصوصی مانند راهپیمایی، اعتصاب و غیره در همراهی با انقلابیون بسیار موثر واقع شده اند. آن‌ها با روحیه مطالبه‌گری که داشته‌اند خواهان انقلابی عاری از هرگونه تزویر و دورویی بوده‌اند. آنان اعتصاب کردند و مطالبات خود را با صدای بلند فریاد زدند و هیچگاه ناامیدی را به خود راه نداده اند. پس می‌توان گفت انقلاب اسلامی ایران که هم اکنون ۴۲ بهار از عمر آن می‌گذرد حاصل مطالبه‌گری کارگران بوده است. کارگران شاغل قبل از انقلاب همان کارگران بازنشسته امروز اند. به عبارتی کارگرانی که در ۴۲ بهار پیش با اعتصابات خود دست به انقلابی عظیم زدند، همان بازنشستگان امروز هستند که همچنان به مطالبه‌گری خود ادامه می‌دهند.

کارگران شاغل امروز نیز از جنس کارگران دیروز هستند. پس بیایید تمام قد بایستیم و مطالبات، حق و حقوق خود را با صدای بلند فریاد بزنیم. بیایید همانند قبل از انقلاب، نارضایتی‌های خود را از تبعیض‌های موجود فریاد بزنیم. آری ما کارگران بازنشسته و شاغل با وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی فراوان تا پای جان به آرمان‌های انقلاب اسلامی پایبند خواهیم بود و در راستای رهنمودهای امام و رهبری و همچنین حفظ امنیت کشور خواستار مطالبات خود خواهیم بود و تا حصول نتیجه دلخواه لحظه‌ای آرام نخواهیم نشست. کارگران شاغل و بازنشسته امروز، آگاه باشید و بدانید که مطالبه‌گری ادامه دارد.

چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی ایران بر کارگران دیروز و بازنشستگان امروز که از پرچمداران انقلاب اسلامی بوده اند، مبارک باد.

پیش به سوی رفع تبعیض بین کارگران شاغل و بازنشسته تأمین اجتماعی و کارگران شاغل و بازنشسته لشکری و کشوری.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 660128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟