کنکور 1400 حذف نمی شود

کنکور 1400 به گفته وزیر علوم حذف نخواهد شد.

به گزارش رکنا، وزیر علوم گفت: کنکور در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود، قرار است یک مدل ترکیبی در خصوص آزمون کنکور شکل بگیرد، اما این در حد پیشنهاد است و در سال ۱۴۰۱ به صورت یک مدل اجرا شود.

منصور غلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: پژوهشگران کشورمان از لحاظ تولیدات علمی هم اکنون توانسته‌اند رتبه ۱۵ جهان را کسب کنند.

وی افزود: هم اکنون سه و نیم میلیون جمعیت دانشجوی ایرانی نیز در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۹۴ حدود چهار و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل بودند و هم اکنون با یک میلیون کاهش جمعیت دانشجویی، تعداد دانشجویان به سه و نیم میلیون نفر رسیده است در بحث کیفیت باید توجه ویژه‌ای شود و باید به توسعه آموزش عالی اهمیت دهیم.

وی گفت: از سال ۹۸ الزام شده است که هر عضو هیئت علمی در دوره اول استخدام باید ۶ ماه وارد صنعت شود و کار کند و دانشجویان نیز برای کارورزی باید به سمت مراکز اقتصادی و صنعتی حرکت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی تاکید کرد: طرح پایش دانش آموختگان دانشگاهی از دو سال گذشته آغاز شد به طوری که پس از بررسی‌ها در مقطع کارشناسی تقریباً ۴۰ درصد، در مقطع کارشناسی ارشد تقریباً ۲۵ درصد و در مقطع دکتری تقریباً ۱۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی بیکار هستند البته این آمار مربوط به سال‌های ۹۲ تا ۹۴ است و هنوز برای دانش‌آموختگان سال‌های ۹۶ تا ۹۹ آمار وجود ندارد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به دلایل نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در نظر نگرفتن نیاز بازار کار و در کنار آن همخوان نبودن مشاغل با تحصیلات دانشجویان در دانشگاه‌ها از جمله دلایلی است که موجب بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی می‌شود.

وی افزود: در ارائه خدمات آموزشی برای تحصیل جوانان هیچ محدودیتی نباید ایجاد شود البته اشتغال بر عهده بخش دیگری از جامعه است و ما باید به فکر تربیت نیروی تحصیل کرده که به عنوان سرمایه نیروی انسانی کشور محسوب می‌شود باشیم.

غلامی با بیان اینکه داوطلبان ورود به دانشگاه باید به درستی راهنمایی شوند گفت: خانواده‌ها و مدارس باید تلاش کنند تا داوطلبان تنها به سمت رشته‌هایی پرطرفدار است حرکت نکنند بلکه باید داوطلبان به سمت رشته‌هایی که توان کار را برای آن‌ها وجود دارد بروند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح آمایش آموزش عالی گفت: در اسفند ۹۴ مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شد که بر اساس این مصوبه در طرح تجمیع و آمایش یک هماهنگی در آموزش عالی ایجاد شود، در این طرح مراکز آموزش عالی در هر استان در یک شبکه علمی قرار گرفتند و هیچ مؤسسه دولتی در طرح تعطیل نشد و همه به یک واحد بزرگ‌تر در استان‌ها وصل شدند.

وی افزود: در حوزه ساماندهی ما توانستیم در ساماندهی جامع دانشگاه جامع علمی کاربردی کار خوبی را انجام دهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر روی رشته‌های نوین داشته‌اند و برنامه ریزی‌ها در این رشته‌ها به چه صورت است گفت: هم اکنون ما در تعداد زیادی از رشته‌های به روز دنیا جلو هستیم، در نانو رتبه ۱۰ را در جهان کسب کردیم، در سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی جایگاه خوبی داریم در فیزیک هسته‌ای جایگاه خوبی داریم در هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و رشته‌های بین رشته‌ای تمرکز پیدا کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کلاس‌های مجازی و نوع ارزیابی دانشجویان گفت: در یک سال گذشته با وجود اینکه در خصوص شیوع ویروس کرونا اتفاقات زیادی رخ داده است، اما نکته مثبت این موضوع این است که با وجود نقدها ما توانستیم در بحث آموزش مجازی عملکرد خوبی داشته باشیم، البته در بحث ارزیابی نیز جوانان با توجه به روحیه خاصی که دارند و خواستار کمک رسانی به یکدیگر هستند یک سری اتفاقاتی رخ داده است، اما اکثر دانشجویان ما دنبال تحصیل و آموزش هستند.

وی افزود: فعلاً برای نیم سال بعد پیش‌بینی آموزش مجازی را داریم، اما هر زمان که ستاد کرونا اجازه بدهد، می‌توانیم آموزش حضوری را نیز آغاز کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سرنوشت کنکور گفت: کنکور در سال ۱۴۰۰ مانند سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود البته شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور سه سال بر روی یک مدل جدید برای نحوه برگزاری کنکور تلاش کردند که قرار است یک مدل ترکیبی در خصوص آزمون کنکور شکل بگیرد، اما این در حد پیشنهاد است و در سال ۱۴۰۱ به صورت یک مدل اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رشته‌های علوم انسانی و دغدغه مقام معظم رهبری گفت: در بحث علوم انسانی مباحث گسترده وجود دارد، چون علوم انسانی منطبق با باورها و اعتقادات‌های ما است باید با یک رویکرد گسترده‌تر و حساسیت بالاتری شکل بگیرد.

غلامی گفت: در شورای تحول علوم انسانی سرفصل دروس علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت و این کار ادامه پیدا می‌کند.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟