تزریق واکسن کرونا یکسال طول می کشد

واکسن کرونا به ایران وارد می شود و قرار است از روسیه واکسن اسپوتنیک v وارد شود.

به گزارش رکنا، «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به حواشی خرید واکسن کرونای روسی بیان کرد: این واکسن به نام واکسن اسپوتنیک v اولین واکسنی است که برای کرونا در کشور مبدا ثبت شده است، مضاف بر اینکه این فناوری شناخته شده‌ایی دارد و در حال حاضر بیش از سه میلیون دوز آن تولید شده است و بیش از یک میلیون دوز در کشور روسیه و ده‌ها هزار دوز در کشورهای دیگر مصرف شده است.

وی ادامه داد: تا الان چهارده کشور مجوز مصرف اضطراری آن را دادند و بیش از ۵۰ کشور متقاضی این واکسن هستند و در این زمینه در حال مذاکره‌اند، همچنین تا امروز ایمنی و اثربخشی خوبی از آن گزارش شده است.

جهانپور افزود: از نظر نتایج کارآزمایی‌های بالینی و ارزیابی سازمان غذا و دارو که به عنوان تنها مرجع ملی صلاحیت‌دار برای صدور مجوز ساخت یا ورود دارو و واکسن قابل قبول بوده است، در شرایط حال حاضر این واکسن به عنوان یک واکسن قابل قبول بر علیه کووید ۱۹ به شمار می‌رود، برای همین مذاکرات که شروع شد به نقاط قابل قبولی رسید و مدارک آن هم در سازمان غذا و دارو تایید شد و بعد از آن مجوز مصرف اضطرار را دریافت کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: مسیر واردات واکسن‌های دیگری هم از روسیه، چین و هند در حال بررسی هستند و به محض اینکه مجوز مصرف آنها صادر شود، در سازمان غذا و دارو اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به نامه‌ی شش ماه پیش تعدادی از کادر درمان در مورد درخواست واردات واکسن کرونای روسی که بی‌جواب مانده بود و انتقاداتی در پی داشت، گفت: کار بسیاری اشتباهی بود، چون آن زمان آثار واکسن هنوز مشخص نبود، قطعا سازمان غذا و دارو مجوز زودهنگام نمی‌دهد، این هم دلیل بر آن است که سازمان غذا و دارو با جدیت واکسن را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: واکسنی که شش ماه پیش در روسیه ثبت شده، قاعدتا سازمان غذا و دارو مدارک کاملی برای تایید آن نداشته است.

جهانگیری افزود: تایید واکسن که نباید بر اساس علایق اشخاص و تبلیغات رسانه‌ایی باشد، بلکه نیازمند مستنداتی است و برای ما مهم است که حتما این واکسن مراحل کارآزمایی بالینی آن انجام شده باشد و به اندازه کافی مورد استفاده کشور مبدا قرار گرفته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: استفاده‌ی صدها هزار دوز از واکسن روسی در کشور مبدا و شروع مصرف آن در کشورهای دیگر برای ما ملاک است و اقدام سازمان غذا و دارو در اعطای مجوز زود هنگام و عجولانه در ۶ ماه گذشته کار درستی نبوده و کاملا کار سازمان غذا و دارو قابل دفاع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این واکسن فقط برای گروه‌های در اولویت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: به هر حال این واکسن بر اساس اولویت‌ها تزریق شروع خواهد شد و بسته به تعداد واکسنی که وارد شود، واکسن‌های دیگری هم ممکن است در خلال واردات آن وارد کشور شود و به جمع واکسن‌های وارداتی اضافه شوند.

حهانپور افزود: طبیعتاً به ترتیب و بر اساس اولویت این واکسیناسیون انجام می‌شود تا زمانی که به تولید داخل برسیم، اینها یک فرایندی است که فکر می‌کنیم حدود یک سال در ایران زمان خواهد برد، البته در بعضی از کشورها پیش‌بینی بیشتری داشتند که ما امیدواریم تا اتفاق خاصی رخ ندهد و بتوانیم در یک پروسه‌ یکساله واکسیناسیون همگانی علیه کووید ۱۹ را انجام دهیم تا کشور از بحران خارج شود.

وی با اشاره به اینکه فوت هر کدام از هموطنان خسارت جبران ناپذیری است، ادامه داد: اگر حتی بتوانیم جان یک نفر را در این روند کرونا نجات دهیم برای ما بسیار ارزشمند است و امیدواریم افراد این را درک کنند تا اظهار نظرهایشان به گونه‌ای نباشد که موجب تشویش اذهان عمومی شود و اخلالی در روند واکسیناسیون به وجود بیاورد.

جهانپور در پایان گفت: هر فردی که در اثر اظهارنظرهای بی پایه و اساس و شتابزده و خام جانش را از دست می‌دهد، مسئولیتش متوجه این افراد خواهد بود./ایلنا آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 656645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟