با ابزار کودکانه، کاهش پسماند را به کودکان آموزش دهیم

پسماند ها در شهر های کشور از جمله معضلات اجتماعی و محیط زیستی به حساب می آیند که می توان با آموزش به کودکان آن را تا حد زیادی در سبک زندگی آن ها نهادینه کرد.

به گزارش رکنا، ناهید خداکرمی درباره آموزش کاهش پسماند گفت: البته خانواده به خودی خود اثربخشی بر روی کودکان دارد، مشکل ما این است که وقتی بچه از خانه خارج می‌شود، در بیرون این رفتار به صورت جمعی نهادینه نمی‌شود.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت های سازمان مدیریت پسماند گفت: اقداماتی که طرح کاپ در حال انجام آن است یعنی اینکه از کودکی بچه بداند دور ریختنی شامل چه چیزایی هست و قدر داشته‌هاش را بداند، این اتفاق بسیار خوب است، زیرا کودک در قالب بازی و گردش‌های علمی و تفریحی پیام‌های آموزشی درباره محیط‌زیست شهر و نحوه جمع‌آوری پسماند و تفکیک، ارزش‌گذاری بر مواد قابل بازیافت، آموزش می بیند.

خداکرمی ادامه داد: اگر به بچه‌ها به زبان غیر مستقیم آموزش داده شود که باطری‌هایی که برای اسباب‌بازی‌هایشان استفاده می‌کنند، می‌تواند به چرخه بازگردد و به یک وسیله دیگر تبدیل شود، قطعا بچه قدر آن را می‌داند و دور نمی‌اندازد.

وی افزود: در بازی‌ها بچه‌گانه باید به محیط‌زیست بها داده شود، چقدر خوب است که بچه‌ها در محیط‌بازی چون پارک‌ها و کوهستان‌ها درباره حقوق موجودات زنده از درخت و گیاه گرفته تا پرنده‌ها اطلاعات کسب کنند و بدانند که پسماند می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند و قطعا هیچ چیزی در این میان بهتر از ابزارهای مورد استفاده کودکان مانند طراحی شخصیت های کارتونی و عروسکی نیست.

خىاکرمی با بیان اینکه اگر بچه بداند پرنده‌ای با خوردن پلاستیک، از بین می‌رود، آموزش‌ها درونش نهادینه شده و از یادش نمی‌رود، افزود: در صدا و سیما فقط هدف سرگرم کردن است اما باید در قالب سرگرمی پیام‌ها را بگنجانیم تا اثربخش باشیم. اینجاست که بحث طراحی عروسک یا انیمیشن اهمیت پیدا می کند، اگر موضوع را رها کنیم، اتخاذ شیوه‌های دیگر در آینده اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟