نمی توانیم کانکس ها را جمع آوری کنیم

به گزارش رکنا، محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در واکنش به حادثه اخیر آتش‌سوزی کانکس معلمان منطقه عشایری خوزستان عنوان کرد: در ابتدا لازم است بگویم که این افراد معلم عشایری نبودند و کاملا اتفاقی در آن کانکس حضور داشتند و آن کانکس متعلق به یک مدرسه روستایی بوده است، اما در هر صورت کانکس برای دانش آموزان عشایری به علت اینکه مدام در کوچ هستند، بهتر است.

وی در ادامه با اشاره به کانکس‌های چرخدار مختص عشایر گفت: برخلاف چیزهایی که گفته می‌شود، مدرسه کانکسی چرخ دار مجهز به پنل خورشیدی با جایی که برای استراحت معلم در آن تعبیه شده، برای دانش آموز عشایری مناسب تر از مدرسه و یا سازه ثابت است. ضمن اینکه هزینه کانکس‌هایی که دارای پنل خورشیدی هستند، بالغ بر هفتصد میلیون تومان است و قیمت بالایی دارد.

سیفی اظهار داشت: نمی‌توان گفت به خاطر یک حادثه که اتفاق افتاده هر چه کانکس هست جمع کنیم و به جایش ساختمان بسازیم. در واقع می‌توان برای مدارس روستایی که دانش آموز ثابت دارند، از سازه ساختمانی استفاده کرد یا ساختمان سازی کرد، اما برای مدارس عشایری که جمعیت‌شان کم است، حتما نیاز به چادر داریم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری ادامه داد: در حال حاضر ما در مناطق عشایری به هفتصد عدد چادر نیاز داریم تا مدرسه‌هایمان تامین شود، متاسفانه این چادرها اکنون فرسوده شدند و از بین رفتند. این یک حق مسلم برای دانش‌آموزان است، البته که ما در این بین به کانکس هم نیاز داریم، ولی باید همه جوانب ایمنی هم رعایت شود.

وی افزود: در جایی که صاعقه‌خیز و خطرناک است، باید نکات ایمنی مثل رعد و برق گرفته شود. سازمان نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس کشور باید بگوید، چطور کانکس‌ها در زمینه صاعقه ایمن شوند و باید این کار انجام شود.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفت: به هر حال این حادثه یک زنگ خطر بوده و باید مراقبت و تلاش کنیم تا جلوی این حوادث را با ایمنی بگیریم. هر لحظه ممکن است یک حادثه دیگری رخ بدهد یا حتی سیل بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که چه ایمنی باید برای کانکس‌ها لحاظ شود؟ گفت: برای جلوگیری از حوادث ناشی از صاعقه باید وسیله حفاظتی مانند صاعقه‌گیر بالای کانکس تعبیه شود. شاید این پیشنهاد بتوانند کمک کننده باشد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در واکنش به این پرسش که آیا برای برپایی چادر یا گذاشتن کانکس در یک محل، بررسی‌های لازم انجام می‌شود تا حادثه‌ای دانش آموزان یا معلمان را تهدید نکند؟ گفت: بله، البته این کانکس عشایری نبوده است، اما در زمینه عشایر غالبا جایی که کوچ می‌کنند، همانجا کانکس و چادر را برپا می‌کنند و اغلب در نقاط ایمن مستقر می‌شوند. این اتفاق و شرایط به گونه‌ای بوده که باید ما هم کمک کنیم تا رسیدگی شود./ ایلنا آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟