گسترش نادرست اخبار خودکشی شانس اشاعه آن را بیشتر می کند

کرونا و بار روانی کووید-19 وزارت بهداشت را بر آن داشت که پروتکل های خبری را هم تدوین کند.

به گزارش رکنا، در این پروتکل ها به بسیاری از موارد توجه شده و آمده است؛ بخشی از رسالت رسانه ها آگاهی بخشی عمومی و بالابردن کیفیت زندگی شهروندان است. نظریه های مختلفی تاثیر اجتماعی رسانه و تاثیر رسانه ها را بر تغییر رفتار فردی بررسی کرده اند و بر این باورند که رسانه قدرتمند ترین ابزار برای اثر گذاری، تغییر رفتار و همانند سازی افراد در یک جامعه هستند. حال ماهم براین باوریم که رسانه ها درکشور می توانند در شرایط کنونی جامعه، نقش و سهم بسزا و موثری در کاهش یا افزایش تنش اجتماعی داشته باشند. از این رو رسانه و خصوصا تلویزیون به عنوان رسانه فراگیر نقش مهمی در ترغیب، تشویق و تلقین برخی رفتارها، عادات و گرایش ها در مردم دارد و می تواند در حوزه سلامت به ویژه سلامت روان و گسترش آن در سطح جامعه سهم به سزایی داشته باشد.

از طرفی می دانیم که یکی از مهمترین شاخص های کاهش تنش و استرس در سطح جامعه، اطلاع رسانی درست و ارتقای سطح آگاهی عمومی است و بدون تردید ساختار و ظرفیت رسانه برای این مهم اولاترین است، بنابراین جهت دست یابی و نیل به این اهداف انتظار می رود اصحاب رسانه به ویژه درشرایط بحران مطابق راهنمای ذیل اقدام نماید.

ضرورت های پیام رسانی عمومی در حوزه سلامت روانی اجتماعی

الف) توجه به مولفه های چهارگانه روانشناسی مثبت که در ذیل آمده است، در اطلاع رسانی بحران ضروری است:

1. خوش بینی: در ارائه اخبار و اطلاعات نگاه خوش بینانه وجود داشته باشد. (توجه به آینده مثبت و ایجاد روحیه خوش بینی در کنار روحیه بدبینی و منفی گرایی)

2. امیدواری: در ارائه اخبار و اطلاعات نگاه امیدوارانه وجود داشته باشد. ( تمرکز برکاهش بیماری کرونا، کاهش مرگ ومیر، امید وار شدن به تولید و ساخت واکسن در داخل، عزم دولت برای خرید واکسن و دستاوردهای بهداشتی و درمانی کشور و..)

3. خود اتکایی: ارائه باور و نگاه خود اتکایی و مسولیت پذیری فردی (باید توجه مردم را به خود مراقبتی و رعایت اصول و مقررات بهداشتی جلب کرد)

4. تاب آوری: تبلیغ نگاه تاب آوری (یعنی توصیه به پذیرش واقیعت ها، امید، خوش بینی و ارتقای دانش و مهارت های فردی برای حل مشکل)

ب) سایر نکات مهم که در ارائه و نشر اخبار لازم است به آنها توجه شود:

به منظورکاهش استرس جامعه، ابتدا اخبار و دست آوردهای مثبت به اطلاع عموم جامعه رسانده شود.

جهت افزایش اعتماد عمومی و ارتقای خود مراقبتی در جامعه، اخبار صحیح، شفاف و به موقع به اطلاع مردم رسانده شود. همیشه نمی‌توان همه‌ی حقایق را بیان کرد، اما نکته مهم این است که به هیچ وجه نباید حرف نادرستی بیان شود. (هر راست نشاید گفت، جز راست نباید گفت.)

در صورت نیاز به پخش اخبار ناراحت کننده، (دادن خبر بد) از متخصصین و صاحب نظران حوزه سلامت روانی اجتماعی برای چگونگی پخش خبر و تحلیل آن استفاده شود.

در انتشار اخبار خودکشی از پروتکل و استانداردهای ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت استفاده شود. زیرا توصیف و بست گسترش نادرست اخبار مربوط به خودکشی، شانس اشاعه و الگوبرداری آن را بیشتر می کند.

برای پیشگیری از استرس و نگرانی در جامعه، اخبار و اطلاعات مهم و ضروری از قبیل کاهش ابتلای به بیماری، کاهش مرگ و میر ناشی از آن و دستاوردهای پزشکی و دارویی را در اولین فرصت و کوتاه ترین زمان به اطلاع عموم رسانده شود.

اخبار بد و منفی، متناسب و همراه با اخبار امیدوار کننده بیان شوند.

پیام ها و اطلاعاتی که منجربه افزایش سواد سلامت روان عموم جامعه می شود و مورد تایید منابع معتبر علمی است، به اطلاع رسانده شود.

مردم برای کسب اطلاعات و اخبار موثق در جهت استفاده از منابع معتبر علمی هدایت شوند و آنها را ترغیب نمایید که از اخبار کاذب دوری نمایند.

از پخش مکرر اخبار و اطلاعات غیر ضروری مثل تعداد مرگ ومیر و صحنه های آزاردهنده که باعث ایجاد تنش و فشار روانی در جامعه می شود، در اخبار خود داری شود.

منابع معتبری مثل سایت سازمان جهانی بهداشت، سایت های وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، سامانه 4030 و خط 1480 سازمان بهزیستی را با هدف اطلاع رسانی دقیق در زمینه اخبار سلامت و دریافت مشاوره به ویژه پیرامون همه گیری بیماری کووید-19، به مردم معرفی شوند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654881 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟