اعتیاد در ایران به ۱۵ سالگی رسیده است

به گزارش رکنا، این آماری است که سازمان پزشکی قانونی کشور ارائه می‌کند. در عین حال که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، به تازگی از افزایش ۴ درصدی تمایل به مصرف مواد مخدر خبرداده است و از حضور دو میلیون نفر مصرف کننده مواد آمار ارائه کرده است. برخی هم افزایش آمار مرگ و میر ناشی از استفاده از مواد مخدر را جایگزین مواد صنعتی می‌دانند. استان تهران بالاترین آمار تلفات مصرف مواد مخدر را در ۴ ماهه نخست سال به خود اختصاص داده است.
وجود ۷۰ تا ۸۰ درصدی ناخالصی تریاک نیز یکی دیگر از عوامل روی آوردن مصرف کنندگان به مواد جایگزین است که در نهایت موجب مرگ آنها می‌شود.
آمار پزشکی قانونی می‌گوید: «در چهار ماهه نخست سال جاری یک‌هزار و ۴۴۳ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که آمار تلفات یکهزار و ۱۶۷ نفر بود. یعنی تلفات اعتیاد، ۷/۲۳ درصد افزایش یافته است».
درگزارش سازمان پزشکی قانونی کشور آمده است: «از کل تلفات اعتیاد در چهار ماهه امسال، یکهزار و ۲۴۱ نفر مرد و ۲۰۲ نفر زن بودند». یعنی زنان با فاصله نزدیکی با مردان در این پدیده حضور دارند.
در این مدت استان‌های تهران با ۳۳۵، فارس با ۱۴۹ و خراسان رضوی با ۱۳۴ فوتی دارای بیشترین و استان‌های هرمزگان با سه، ایلام با پنج و بوشهر با شش فوتی دارای کمترین آمار تلفات اعتیاد بودند.
همچنین بر اساس نوع ماده مصرفی‌ (مواد مخدر یا محرک) یکهزار و ۳۷۸ نفر بر اثر مصرف مواد و داروهای مخدر و مصرف چندگانه (شامل: مواد مخدر: ۳۸۷، داروهای مخدر: ۵۹۳ و مصرف همزمان: ۳۹۸ فوتی) و ۶۵ نفر بر اثر مصرف مواد محرک جان باخته‌اند.
اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، ۱۶ شهریور سال جاری خبر از حدود دو میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر داد و همچنین خاطرنشان کرد: «افزایش ۴ درصدی تمایل به مصرف مواد مخدر جای نگرانی دارد و نباید این مشکل را نادیده گرفت».
مومنی تنها یک ماه قبل از آن گفته بود، سالانه سه هزار نفر بر اثر مصرف مواد فوت می‌کنند. او از سازمان‌های مردم‌نهاد برای کمک به دولت در حل مشکل درخواست کمک کرده بود.
از سوی دیگر در ابتدای شهریور امسال دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با موادمخدر استان تهران نیزاز افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف موادمخدر با جایگزینی مواد صنعتی خبر داده بود.
محمد علی اسدی، ابتدای شهریور امسال اظهار کرد: «در سال ۲۰۱۷ ماده مخدر خشخاش در حدود ۳۲۸ هزار هکتار کشت می‌شد که در آن سال با افزایش ۶۳ درصدی تولید این ماده مواجه بودیم. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ ماده مخدر خشخاش در ۶۵ هزار هکتار کشت می‌شد که با کاهش ۲۰ درصدی مواجه بودیم».
وی همچنین توضیح داده بود: «تغییر الگوی مصرف موادمخدر منجر به کاهش ۶۴۰۰ تنی تولید خشاش در سال ۲۰۱۸ شده است و به همین نسبت ورود مواد مخدر در کشور کاهش یافته است که با این اوصاف قیمت موادمخدر نیز افزایش می‌یابد».
از سوی دیگر، رئیس پلیس مقابله با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز به تازگی گفته بود، بیشترین مواد مخدری که در استان مصرف می‌شود تریاک است و اضافه کرده بود: «به دلیل اینکه ۷۰ - ۸۰ درصد آن ناخالصی دارد مصرف کنندگان برای نشئه شدن به مواد دیگر روی می‌آورند و این عامل افزایش مرگ و میر بیشتر معتادان شده است».
اعتیاد در ایران به ۱۵ سالگی رسیده است
اواخر مردادماه نیز، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن مصرف سیگار و قلیان ۱۷ سال، تریاک ۲۳ سال، شیشه ۲۷ سال، هروئین ۲۵ سال و حشیش را نیز ۲۲ سال در ایران عنوان کرد. براساس این گزارش، بیشترین میزان مصرف مواد مخدر و رتبه اول در ایران با ۵۷ درصد مربوط به ماده مخدر تریاک است و بعد از آن حشیش با ۱۲ درصد، شیشه با هشت درصد و پس از آن هروئین با هفت درصد است.
به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، بر اساس نظر‌سنجی‌های صورت گرفته که از مصرف کنندگان حرفه‌ای انجام شده است، اعلام کردند که بیشترین نحوه تامین مصرف مواد مخدر حضوری بوده است و دسترسی به مواد مخدر در نیم ساعت اعلام شده است، همچنین ردپای اعتیاد به سن ۱۵ سالگی رسیده است.
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیز می‌گوید حدود چهار میلیون نفر در کشور به صورت تفننی، مستمر یا اعتیادی، مواد مصرف می‌کنند. سازمان بهزیستی در تفکیک این رقم، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را مصرف‌کننده تفننی و بقیه را معتادانی می‌نامد که اگر یک روز مواد نداشته باشند دچار عوارض جسمی و روانی می‌شوند. کارشناسان اما شمار واقعی معتادان را بیشتر از آمار رسمی برآورد می‌کنند. چراکه معتقدند کسی به صورت داوطلبانه اعلام نمی‌کند که معتاد است.
سازمان بهزیستی نیز پیشتر اعلام کرده که ۱۰ درصد از معتادان کشور زن‌ هستند. رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اذعان کرده که ۸۰ درصد دانشجویان درگیر اعتیاد، در دوره دانش آموزی مواد مخدر را امتحان کرده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 653519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟