هشدار / 15 بیمارستان و 36 مدرسه شهر تهران روی گسل زلزله

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مراسم رونمایی از کمپین "ساختمان ایمن؛شهر ایمن" ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو،گفت: فروریزش ساختمان پلاسکو، فروریزش نگاه بی توجهی به حقوق عمومی و نگاه معطوف به منافع شخصی و بخشی که نظام شهرسازی و معماری شهرهای ما را تحت تاثیر خود قرار داده ، بود.

سالاری ادامه داد: من معتقدم اگر ما امروز در شهر تهران و سایر شهرهای کشور با مجموعه ای از چالش ها و ابر چالش ها مواجهیم، به دلیل بی توجهی به انسان های شهر است، چراکه شهرسازی و معماری را به یک چرخه باطل وارد کرد. چرخه باطلی که در آن، محدودیت های سرزمینی و ظرفیت های اکولوژیکی و طبیعی نادیده گرفته شد و شهر را به مثابه یک فرصتی که همه باید از آن سود،‌بهره ای ببرند در نظر گرفت و حتی طرح های توسعه شهری و ضوابط شهرسازی و معماری مبتنی بر درآمدزایی تهیه شد و مبتنی بر همین چرخه باطل، شهر به محل تاخت و تاز و سوداگری و درآمدزایی صرف تبدیل شد.

این عضو شورای شهر افزود: دلیل اصلی فروریزش ساختمان پلاسکو، مغفول ماندن حقوق عمومی و رویکرد ذینفعان آن برای بهره برداری حداکثری و درآمدزایی از همه سطوح و حتی راهروها و راه پله ها و حتی فراز سقف کاذب مغازه ها و همچنین عدم توجه نهادها و دستگاه های مسئول و متولی در حوزه ایمنی برای جلوگیری از این رویه ها اتفاق افتاد و این همان مساله ای است که درد عمومی جامعه ایرانی است و منجر به مجموعه ای از چالش های کشور از جمله شده است.

وی با اشاره به اینکه، همانطور که  زلزله بم تبدیل به نقطه عطفی برای مقاوم سازی سازه ساختمان ها شد، اظهار داشت: پس از زلزله بم مقاوم سازی بناها بشدت مورد توجه قرارگرفت و مقررات سختگیرانه ای در این خصوص اجرایی شد که از آن جمله می توان به اجرایی شدن آیین نامه 2800 زلزله اشاره کرد. حادثه پلاسکو نیز هرچند تلخ و ناگوار بود اما فرصتی را برای شهرسازی و معماری فراهم کرد تا موضوع ایمنی را با جدیت مورد توجه قرار دهد.

سالاری تصریح کرد: علی رغم چرخه باطلی که در حوزه شهرسازی و معماری شکل گرفته بود، ما در این دوره مدیریت شهری، ماموریت های نرم افزاری که نیاز شهروندان است و منجر به افزایش کیفیت زندگی در شهر می شود را مورد توجه قرار دادیم و به جای اینکه شهر را صرفا تبدیل به کارگاه عمرانی کنیم، با کمک جامعه حرفه ای و مدنی،فعالیت های خود را  بر ماموریت های نرم افزاری و توجه به حقوق عمومی و رفع نیازهای محلات  زندگی مردم متمرکز کردیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات مختلف شورای شهر در راستای ارتقاء امکانات و تجهیزات سازمان آتش نشانی، گفت: ما در تصمیم گیری هایی که در فرآیند تصویب برنامه و بودجه سالانه انجام دادیم، اعتبارات سازمان آتش‌نشانی را، هم از محل صدور پروانه‌های ساختمانی و عوارض ساختمانی و هم در بودجه‌های سنواتی، افزایش دادیم، به نحوی که همواره مسئولین سازمان آتش‌نشانی در این وانفسای منابع درآمدی اعلام می کنند که طلایی ترین روزهای خود را برای خرید تجهیزات مورد نیاز، در دوره پنجم سپری می کنند.

وی ادامه داد: ما با دو گروه از ساختمان ها مواجه هستیم، ساختمان هایی که در حال ساخت هستند و ساختمان هایی که از قدیم ساخته شده اند، برای گروه اول، تمام مقررات ایمنی بصورت سختگیرانه ای رعایت می شود و اما مشکل، ‌ساختمان های قدیمی است که در زمان احداث آن ها، الزامات ایمنی وجود نداشته یا رعایت نشده است که تعداد 33 هزار ساختمان شناسایی شده که از این تعداد 6000  ساختمانکم خطر، 23500 ساختمان میان خطر،‌3500 پر خطر و 120ساختمان  بسیار پرخطر هستند.

  رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: از آنجاییکه مطالبه گری و نظارت همگانی تاثیر بسزایی در تحقق ایمن سازی دارد، طی مصوبه ای شهرداری تهران را ملزم به افشاسازی لیست این ساختمان ها کردیم، هر چند ملاحظات امنیتی نیز در این خصوص وجود دارد اما مقرر شد این افشا سازی به گونه ای باشد که منجر به سواستفاده نشود. از طرفی ندر شهر تهران، نهضت ایمن سازی را به راه انداختیم که صاحبان، ذینفعان و امنای ساختمان های نا ایمن، مبتنی بر مشارکت، اقدام به ایمن سازی کرده اند و در بازدید‌هایی که از این ساختمان‌ها داشتم، شاهد بودم که آن ها علیرغم اینکه هزینه‌های بسیار قابل توجهی برای سیستم های اعلام و اطفاء حریق و استانداردهای ایمنی انجام داده اند اما از آنجاییکه این اقدامات، جان و مال آن ها را از خطر، صیانت می کند و هم  دارایی آنها اعم از ساختمان و مغازه‌هایی که دارند، ارزش افزوده پیدا کرده است، رضایتمندی زیادی در این خصوص داشتند.

 سالاری با بیان اینکه برای اولین بار در این دوره نقشه های پهنه های گسلی پهنه هاو حرائم آن ها را در شهر تهران احصا کردیم و در سامانه طرح تفصیلی بارگذاری کردیم و به شهرداران مناطق ابلاغ شد که دیگر ساختمان های بااهمیت و حساس در محدوده این گسل ها نباید احداث شوند، گفت: بر اساس آنچه که احصا شده، 12500 پارسل روی پهنه های گسلی احداث شده اند که شامل  15 بیمارستان، 36 مدرسه، 6 وزارتخانه، 9 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، 66 برج، 30 ایستگاه آتش ناشنی، یک انبار نفت و دو پمپ بنزین  و ... می شود. لازم به ذکر است  از 333 بیمارستانی در شهر تهران وجود دارد،  110 بیمارستان در شرایط ناایمن قرار دارند.

وی ادامه داد: صدور پروانه اضطراری و اقدامات بسیار خوبی که در خصوص صدور پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی برای مقاوم سازی ساختمان ها در معاونت شهرسازی و معماری با مشارکت مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه در حال انجام است، دیگر کار ارزشمند در حوزه ایمن سازی و نیاز امروز شهرهای کشور است. ما صدور پیش پروانه که مبدا ایجاد گودهای پرخطر بود را در این دوره مدیریت شهری متوقف کردیم و تا پایان سال کلیه گود های پرخطر فعلی نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران توقف بلند مرتبه سازی بی قاعده را یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای ایمن سازی شهر دانست و گفت: در حال حاضر  بیشترین پروژه های شهرسازی و معماری در  حوزه بازآفرینی شهری و در مناطق غیربرخوردار در حال انجام است. با توجه به اینکه در طرح تفصیلی سال 91،  1168 هکتار بافت فرسوده احصاء نشده بود، ما با وجود اینکه هیچ درآمدی از محل صدور پروانه برای بافت فرسوده نداریم، این میزان از بافت فرسوده را به 3268 هکتار بافت شناسایی شده قبل اضافه کردیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پایان در خصوص آنچه که برای ادامه مسیر ایمن سازی شهر مورد نیاز است و باید مورد مطالبه قرار گیرد،‌گفت: متاسفانه، ما در کشور، قانون یکپارچه ایمنی شهری نداریم و دولت و مجلس شورای اسلامی باید تصویب این قانون را در اولویت قرار دهند. همچنین بازنگری مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ضرورت دارد، چرا که اکنون، ساختمان ها در مرحله بهره‌برداری بصورت بلاتکلیف رها می شوند. مهمترین موضوع هم در حوزه ایمن سازی، فرهنگ سازی عمومی برای تداوم مطالبه‌گری ایمن سازی است که در کنار نهادینه کردن نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان باید توسط رسانه‌ها و جامعه مدنی اجرایی شود.

 

کدخبر: 652702 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟