33هزار ساختمان ناایمن در تهران

پلاسکو اما نتوانست تجربه ای باشد برای ایمن سازی ساختمان های ناایمن.

محمد سالاری، فقدان قانون یکپارچه ایمنی شهری را از الزامات تداوم نهضت ایمن سازی شهری در کشور دانست و از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست تا این موضوع مهم را در اولویت قرار دهند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در سخنان پیش از دستور خود در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو، گفت: قطعا حادثه پلاسکو با توجه به انعکاس جهانی که داشت، نقطه عطفی در تاریخ شهر تهران و کشور ما در حوزه ایمن سازی ساختمان ها، ابنیه و تاسیسات شهری، شد.

محمد سالاری ادامه داد: باید بگوییم که مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر تهران مجموعه اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند که قطعاً در تاریخ مدیریت شهری ماندگار خواهد شد و به عنوان الگو، قابلیت تعمیم و تسری به سایر سازمان‌ها، نهادها و شهرداری های کشور را دارد.

وی با بیان اینکه ما بعد از حادثه پلاسکو توانستیم ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر تهران، علی الخصوص ایمن سازی ساختمان‌های عمومی و جاذب سفر در محدوده مرکزی شهر را با محوریت سازمان آتش‌نشانی و کمیسیون‌های تخصصی و شهرداری‌های مناطق به یک نهضت عمومی تبدیل کنیم، اظهار داشت: اکنون صاحبان، ذینفعان و امنای ساختمان های نا ایمن، مبتنی بر مشارکت، اقدام به ایمن سازی کرده اند و در بازدید‌هایی که از این ساختمان‌ها داشتم، شاهد بودم که آن ها علیرغم اینکه هزینه‌های بسیار قابل توجهی برای سیستم های اعلام و اطفاء حریق و استانداردهای ایمنی انجام داده اند اما از آنجایی که این اقدامات، جان و مال آن ها را از خطر، صیانت می کند و هم دارایی آنها اعم از ساختمان و مغازه‌هایی که دارند، ارزش افزوده پیدا کرده است، رضایتمندی زیادی در این خصوص داشتند و من معتقدم که این رویکرد و این رویه و این نهضت به صورت گسترده تداوم پیدا خواهد کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص ایمن سازی ساختمان ها و شهر گفت: شورای شهر تهران در مصوبات مختلف و در تصمیم گیری هایی که در فرآیند تصویب برنامه و بودجه سالانه انجام داده است، اعتبارات سازمان آتش‌نشانی را هم از محل صدور پروانه‌های ساختمانی و عوارض ساختمانی و هم در بودجه‌های سنواتی، افزایش داده است، به نحوی که همواره مسئولین سازمان آتش‌نشانی در این وانفسای منابع درآمدی اعلام می کند که طلایی ترین روزهای خود را برای خرید تجهیزات مورد نیاز، در دوره پنجم سپری می کنند.

سالاری، توجه به بازآفرینی شهری وتبدیل احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده به یک اولویت بسیار جدی را از نیز دیگر اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای ایمن سازی شهر دانست و گفت: تدقیق نقشه های پهنه های گسلی شهر تهران، برای اولین بار در این دوره مدیریت شهری بر روی سامانه طرح تفصیلی، لحاظ و مقرر و ابلاغ شد که ساختمان های با اهمیت و خطرساز روی پهنای گسلی ساخته نشوند و ساخت و سازها مبتنی بر استانداردهای لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: صدور پروانه اضطراری و اقدامات بسیار خوبی که در خصوص صدور پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی برای مقاوم سازی ساختمان ها در معاونت شهرسازی و معماری با مشارکت مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه در حال انجام است، دیگر کار ارزشمند در حوزه ایمن سازی و نیاز امروز شهرهای کشور است. ما چالش گودهای پرخطر را مبتنی بر تاکید ریاست محترم شورا پیگیری کردیم و نهایتا صدور پیش پروانه که مبدا ایجاد گودهای پرخطر بود را در این دوره مدیریت شهری متوقف کردیم و تا پایان سال کلیه گود های پرخطر فعلی نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

سالاری اضافه کرد: توقف بلند مرتبه سازی بی قاعده از دیگر اقدامات برای ایمن سازی شهر بود و نهایتاً الزام شهرداری و سازمان آتش‌نشانی به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان های موجود شهر تهران نیز یکی دیگر از اقدامات بسیار ارزشمند مدیریت شهری این دوره است که بر این اساس، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن تاکنون، پایش و ارزیابی شده اند و دستورالعمل‌های لازم برای آنها ابلاغ شده و اطلاعات آن ها به تدریج در حال بارگذاری در سامانه البته با توجه به ملاحظات امنیتی است. همچنین همکاری های قابل توجهی در خصوص اجرایی شدن مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در حال انجام است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پایان در خصوص آنچه که برای ادامه مسیر ایمن سازی شهر مورد نیاز است و باید مورد مطالبه قرار گیرد،‌گفت: متاسفانه، ما در کشور، قانون یکپارچه ایمنی شهری نداریم و دولت و مجلس شورای اسلامی باید تصویب این قانون را در اولویت قرار دهند. همچنین بازنگری مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ضرورت دارد، چرا که اکنون، ساختمان ها در مرحله بهره‌برداری بصورت بلاتکلیف رها می شوند. مهمترین موضوع هم در حوزه ایمن سازی، فرهنگ سازی عمومی برای تداوم مطالبه‌گری ایمن سازی است که در کنار نهادینه کردن نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان باید توسط رسانه‌ها و جامعه مدنی اجرایی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652472 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟