محسن هاشمی:  کلانشهرها حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند

بدهی دولت به کلانشهرها برای توسعه حمل و نقل عمومی از حد و مرز خود گذشته و 13-14 سال است که این بدهی پرداخت نشده است.

به گزارش رکنا، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران درنشست مطالبات مدنی در مقابله با آلودگی هوا که از سوی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و با حضور تشکل های مردمی فعال در این حوزه برگزار شد با تاکید بر اینکه بخش تقنینی حاکمیت و سازمان های مردم نهاد باید مکمل هم عمل کنند تا تقسیم کار و هم افزایی شکل بگیرد ادامه داد: متاسفانه چنین اتفاقی میان شورا به عنوان دستگاه نظارتی و تقنینی شهری با تشکل های مردمی به صورت منسجم بنا به دلایلی رخ نداده است.

رییس شورای شهر تهران افزود: هدف حاکمیت این است که برای مردم توسعه یافتگی بیاورند متاسفانه به دلیل مسایل مختلف که هر دوره به وجود آمده است زمینه فراهم نشد که در جهت توسعه یافتگی قدم برداریم. دوران سازندگی واصلاحات و بعد ها چالش تحریم ها موجب شد توسعه ما در همه زمینه ها با مشکل مواجه شود. این در بروز مشکلات محیط زیستی که امروز با آن دست به گریبان هستیم اثر گذار بوده است، چراکه شاخصه های توسعه یافتگی همین رعایت مسایل محیط زیستی است.

وی افزود: باید پیگیری کنیم که چرا بودجه های معمولی که در حمل و نقل عمومی تصویب می شود پرداخت نمی شود. حمل و نقل عمومی مانند کالای اساسی است و برای پیشبرد برنامه ها در این زمینه دولت مردان نگاه ویژه تری داشته باشند.

اما در مواقعی که باید به وظیفه خود عمل نمی کنند. نمونه بارز آن قانون هدفمندی یارانه ها بود باید ده درصد از بودجه تامین شده از این ردیف را به حمل و نقل عمومی اختصاص می دادند به عبارتی دیگر سالانه رقمی حدود ۴،۵هزار میلیارد تومان‌ در این بخش و سطح کلان شهرها سرمایه گذاری می شد که متاسفانه با گذشت ۱۳،۱۴ سال ازتصویب آن قانون تا کنون حتی یک ریال داده نشده است. این باید توسط سازمان های مردم نهاد مطالبه و پیگیری شود و حتی شکایت شود چرا که یک قانون کلی در کشور است. در حال حاضر کلانشهرها حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند.

محسن هاشمی در ادامه سخنانش به مدیریت مصرف سوخت و تخصیص سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان که از این محل برای توسعه حمل و‌نقل عمومی و سایر بخش های عمومی شهری و روستایی هزینه می شد اشاره کرد و افزود: مصوباتی از این دست بسیار داریم که با پیگیری مدیریت شهری هیات دولت به تصویب رسانده و قانونی هستند ولی اجرا نشدهاند.از جمله مصوبه دولت برای تامین ۱۹ هزار اتوبوس درون شهری است که باید با استفاده از تضمین وزارت نفت از محل صرفه جویی سوخت و‌برای توسعه و تجهیز حمل و نقل عمومی هزینه و تهیه می شد که چنین نشده است. این مصوبه بیش از سه سال است که اجرا نشده است. مصوبه دیگری هم داریم که دولت باید دوهزار واگن متروبرای کلان شهر ها خریداری می کرد که در چارچوب دولت اجرایی نشده است. متاسفانه در هر دوره در برخی وزارتخانه های دولتی با ناهماهنگی هایی که به وجود می آید اجرای این مصوبات عملیاتی نمی شود. بر اساس قانون حمل و نقل عمومی کشور قرار بود از ۲۰ میلیون سفری که در تهران انجام شود، ۱۵ میلیون سفر با حمل و نقل عمومی صورت گیرد که چنین نشده است و بخش خصوصی هم در جابجایی مسافر نقش ایفا می کند طبیعی است که آلودگی هوا بیشتر می شود. نمونه بارز هم وقتی در تعطیلات خودروها نیستند آلودگی هوا مشاهده نشد.

وی ادامه داد: در حمل و نقل عمومی نباید اتوبوس دیزلی وارد کنیم اما اخیرا شهرداری قراردادی با ایران خودرو برای ساخت ۲۰۰ اتوبوس دیزلی بسته است. چرا که در شرایط تحریم فقط توان تامین تجهیزات دیزلی را داریم. این در حالی است که طبق قانون نباید اتوبوس دیزلی در شهر باشد. ما باید ۹ هزار اتوبوس باطری دار برقی در شهر استفاده کنیم. اما امروزه اتوبوس برقی نسبت به تراموا به صرفه تر است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری استفاده از اتوبوس که در دوران سازندگی زمان آقای کرباسچی و به دست آیت الله هاشمی رفسنحاتی افتتاح شد، گفت: اما بعد از آن دوران مجدد به استفاده از اتوبوس دیزلی روی آوردند.

محسن هاشمی تاکید کرد: اگر بخواهیم وضعیت آلودگی هوا را درست کنیم راهی نداریم جز اینکه ۴۵۰ کیلومتر متروبا احتساب شهرهای اقماری و ۲۵۶ ایستگاه مترو داشته باشیم. ۶ هزار واگن در تهران فعالیت کنند و ۹ هزار اتوبوس برقی داشته باشیم که اگر این امکانات فراهم شود می توانیم برای خودروها محدودیت بگذاریم و مردم را سوق دهیم به حمل و نقل عمومی.

وی با بیان اینکه امروزه موضوع مهاجر پذیری شهر تهران بسیار مهم است خاطر نشان ساخت: با رشد جمعیت، ۴۳شهر در اطراف تهران ایجاد شده است. وقتی می گوییم نیروگاه منتظر قائم، شهر های اطراف را آلوده می کند طبیعی است با وزیدن باد این آلودگی به تهران هم می آید. لذا تردد از شهرهای اقماری به تهران باید با روش های برقی و انرژی پاک انجام شود. برای این منظور باید سرمایه گذاری کلان کنیم. بودجه های تصویبی وجود دارد ولی دولت ها این بودجه ها را پرداخت نمی کنند. در هزار مصارف دیگر این بودجه ها خرج می شود اما در حمل و نقل عمومی نه.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: لذا ما در شورای شهر تهران و شما به عنوان سمن ها باید پیگیر مطالبات مصوب شده از مجموعه اداره کشور باشیم . یک جایی آقای رییسی باید اعمال نظر کنند.

وی ادامه داد: چرا اولین جایی که بخواهند کسری بودجه را جبران کنند از محل بودجه محیط زیست باشد؟ لذا باید با هم موارد را بررسی کنیم و هر کس وظایف خود را به دوش گیرد. اگر قرار است مصرف انرژی کم شود باید ساختمانهای استفاده از انرژی خورشیدی در دستور کار قرار گیرد.

رییس شورای شهر تهران در ادامه این نشست کمیسیون محیط زیست را از کمیسیون های برتر شورا نام برد و‌گفت: این کمیته و عملکردش یکی از نقاط مثبت ما در شورا بوده است.

انتظار داریم که کمیسیون عمران شورا هم پیگیر تامین وسایل حمل ونقل عمومی باشد چرا که باید حداقل هزار واگن اضافه شود ولی تنها صد واگن آن هم از خرید قبل وارد سیستم شده است و همچنین باید ۴ هزار اتوبوس وارد می شد ولی تنها ۲۵۰ عدد وارد کردیم آن هم دیزلی. لذا می توان گفت شورا در حوزه پیگیری خوب عمل کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟