18.5درصد از واحدهای صنعتی آلاینده تهران توقیف شدند / زباله سوزی همچنان در تهران ادامه دارد

آلودگی هوای آنقدر افزایش یافت که تصمیم گیری درباره تعطیلی بعضی از شهرها روی میز دولت قرار گرفت.

به گزارش رکنا، کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران امروز برگزار شد و بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده می‌بایست ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای اخذ برگه معاینه فنی تدوین شود. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودروهای عمومی از دیگر مصوبات این نشست بود.

همزمان با ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک با شعار "هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم" کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران به ریاست عبدالرضا چراغعلی - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران - و با حضور سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه، سایراعضاء کارگروه و نمایندگانی از تشکل های محیط زیستی استان در استانداری تهران تشکیل شد.

در ابتدای این نشست گزارشی از وضعیت کیفیت هوای تهران از سوی دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ارائه شد. بر این اساس تهران از ابتدای سال تاکنون ۱۵روز هوای پاک، ۱۸۹روز هوای قابل قبول، ۸۶ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۱۴روز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها را در تجربه کرده است.

بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران در این نشست، با توجه به شرایط اضطرار آلودگی هوا از اوایل ماه جاری در دی ماه در مجموع ۲۹۸۰ واحد صنعتی در سطح استان تهران به‌صورت شبانه روزی پایش شدند و ۵۶۰ مورد دستور توقف فعالیت به واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی که پتانسیل آلودگی هوا را داشتند، ابلاغ شد همچنین تعداد ۱۶۸مورد اطفا پسماندسوزی نیز طی این مدت در سطح استان تهران صورت گرفت.

طبق گزارش مرکز پایش آلودگی هوای تهران طی این مدت از ۲۵ مرکز معاینه فنی سبک و سنگین بازدید شده و دستور جلوگیری از فعالیت چهار مرکز نیز تا رفع کلیه نواقص صادر شده و این موضوع در دستورکار کارگروه معاینه فنی قرار گرفته است. نظارت بر سوخت واحدهای بزرگ مقیاس و نمونه‌برداری هفتگی از سوخت این واحدها نیز از دیگر اقدامات انجام شده محیط زیست استان تهران در طی این مدت بود.

بر اساس این گزارش همچنین از جایگاه‌های نفت گاز و بنزین نیز نمونه‌برداری شد و بر اساس آنالیزهای انجام شده مشکلی از لحاظ مقدار گوگرد در این جایگاه‌ها نبوده و مقدار آن در حد استاندارد بوده است.

در ادامه این نشست اعضای کارگروه به بیان گزارشی از مهمترین اقدامات اخیر دستگاه تحت مدیریت خود در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران و مدعوین این نشست و اعضای شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی استان تهران به بیان دیدگاه‌های خود به عنوان نمایندگان مردم پرداختند.

حسین مقدم - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران - نیز در این جلسه با اشاره به اینکه معضل عدم استاندارد قطعه‌های تاثیرگذار بر آلایندگی خودرو یکی از مشکلاتی است که مردم و به تبع آن مراکز معاینه فنی نیز با آن درگیر هستند، گفت: شهروندان به دلیل عدم استاندارد قطعات موثر بر آلودگی خودروها مانند کاتالیست، سنسور اکسیژن و انژکتور بین مراکز معاینه فنی و واحدهای تعمیرگاهی سرگردان هستند.

وی با بیان اینکه قیمت کاتالیست استاندارد بسیار بالاست ولی در بازار به موازات آن کاتالیست‌های غیر استاندارد و بدون کارایی با قیمت بسیار پایین وجود دارد که برای شهروندان عادی قابل تشخیص نیست، گفت: باید این قطعات شماره استاندارد ملی داشته باشند تا بتوانیم قطعات غیر استاندارد را شناسایی کنیم.

محمودرضا طاهری - مدیرکل استاندارد استان تهران - در این نشست در خصوص فرایند استاندارد کاتالیست خودروها گفت: زمانی که کالایی مانند کاتالیست خودروها مشمول استاندارد می‌شود الزاما باید زیرساخت‌های آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اولین زیر ساخت برای کالایی که مشمول استاندارد ۹۰۰۱ است، وجود یک آزمایشگاه معتبر است، اظهارکرد: آزمایشگاه همکار در اردیبهشت امسال آماده شد و سازمان ملی استاندارد به موجب مصوبات یکصد و نهمین اجلاس شورای استاندارد در ۷ تیرماه استاندارد اجباری کاتالیست را آگهی روزنامه کرد و طبق قانون نیز تولید کنندگان شش ماه فرصت دارند تا تولیدات خود را با استاندارد وفق دهند.

طاهری ادامه داد: بر همین اساس از تاریخ ۷ دی ماه کاتالیست خودروها تنها با شرط دریافت پروانه استاندارد قابل تولید است و اگر پروانه استاندارد نداشته باشد سازمان ملی استاندارد می تواند این کالا را از بازار جمع آوری و با واحد تولید برخورد کند.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه برخی از واحدهای مجاز مراجعه و پروانه استاندارد دریافت کرده‌اند و برخی واحدها نیز اقدامی برای دریافت پروانه استاندارد نکرده و آدرسی هم از این واحدها در دست نیست، خاطر نشان کرد: خواهشمندیم دستگاه‌های محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت در صورت مواجهه با این واحدهای غیرمجاز به سازمان ملی استاندارد اعلام کنند تا برخورد قانونی با این واحدها صورت پذیرد.

عباس محمدی - مدیر گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایران - نیز با اشاره به اینکه در شهری زندگی می‌کنیم که ورزش کردن در آن خطرناک است و این باید هشداری برای مسئولان باشد، گفت: چندین دهه است که در مورد آلودگی هوا صحبت می‌شود ولیکن یک سری مسائل بدیهی در این خصوص نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها در تهران است، اظهارکرد: این شهر ظرفیت این تعداد خودرو را ندارد و تنها راهکار به نظر من محدود کردن تردد خودروها در سطح شهر است.

محمدی ادامه داد: باید وسایل حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم و با ممنوع و محدود کردن تردد خودروها بتوانیم شرایط را بهبود بخشیم.

سعید طهماسبیان، دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان تهران - نیز در این جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا در تهران مردم را مسموم می‌کند اما برخی مواقع ناهماهنگی بین بخش‌ها افکار عمومی را بیشتر مسموم می‌کند، گفت: سطح مطالبه مردم در خصوص مسائل محیط زیستی به‌ویژه آلودگی هوا بیشتر شده است و اگر پاسخگویی مطلوب نباشد، دغدغه و نگرانی مردم نیز بیشتر می شود.

وی ادامه داد: باید واقعیات را به مردم گفت و پاسخ بهتری به افکار عمومی داد و این موضوعات را باید با سیاست و استراتژی قوی‌تری دنبال کرد تا آگاهی‌سازی واقعی اتفاق بیافتد.

سید آرش حسینی میلانی، عضو هیأت رئیسه و رییس کمیته محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران - نیز در این نشست با اشاره به اینکه اگر ما در موضوع آلودگی هوا صرفا به شهر تهران محدود شویم، ممکن است بقیه نقاط استان تحت تاثیر قرار گیرد، گفت: بنابراین باید نگاه سیستماتیک و همه جانبه در بحث آلودگی هوا داشته باشیم و به‌جز تعامل، همکاری و مدیریت یکپارچه نمی توانیم بر آلودگی هوا غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوا مطرح است هدفگذاری روشن و مشخص برای طرح جامع کاهش آلودگی هوا است، اظهارکرد: اگر اهداف قابل سنجش و توسط دستگاه‌های مختلف قابل پیگیری باشد و در یک برنامه مشخص سالیانه در سه سطح ملی، استانی و شهری رصد شود طبیعتا در همین ایام گرامیداشت هوای پاک می‌توان یک گزارش رسمی در خصوص وضعیت آلودگی هوا و اقدامات صورت گرفته داد.

بر این اساس مقرر شد تا یک کمیته فنی ذیل کارگروه کاهش آلودگی هوا با مسئولیت اداره کل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری تهران و با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان درخصوص اجرا و بررسی میزان تحقق مواد قانون هوای پاک بصورت مستمر و هفتگی با حضور دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود همچنین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران مکلف شد تا نسبت به اجرای استاندارد ملی قطعات مرتبط با احتراق و یا موثر بر آلایندگی خودروها اقدام کند.

باید ساز و کار جلوگیری از استفاده غیرمجاز کاتالیست برای اخذ برگه معاینه فنی را تدوین کند. تکلیف شهردارهای استان بر تعویض کاتالیست خودروهای عمومی از دیگر مصوبات نشست امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟