ایجاد پرونده دائمی در کمیسیون اصل 90 برای پیگیری اجرای قانون هوای پاک

آلودگی هوا در کلانشهرها در هفته های اخیر نفس بسیاری از شهروندان را گرفته است.

به گزارش رکنا، نشست مشترک کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته (دوشنبه، 22 دی ماه) با حضور مسئولانی از وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، شرکت ملی گاز ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی، بازرس کل جهاد کشاورزی و محیط زیست، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در حقوق عامه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رئیس سازمان هواشناسی کشور، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، معان پایش محیط زیست استان تهران، رئیس پژوهشگاه هواشناسی کشور و رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا جهت بررسی نحوه و میزان اجرای قانون هوای پاک توسط هر کدام از دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.

نصراله پژمان فر در جمع‌بندی مطالب مطرح شده در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با مسئولان متولی اجرای قانون هوای پاک که بعضاً در انجام تکالیفشان کوتاهی کرده‌اند، افزود: ما در ادوار هفتم و دهم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل 90 دو گزارش تهیه کرده و در صحن قرائت شد که به عناوین و اشکالات موجود پیرامون هوای پاک و نگرانی های موجود در این زمینه می‌پرداختند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با توجه به مسئله نگران‌کننده آلودگی هوا که نه تنها در کلانشهرها وجود داشته بلکه دامنه آن تا شهرها نیز گسترش پیدا کرده است را در دستور کار قرار داده و با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار دادیم.

وی تصریح کرد: ذات این کمیسیون شبه قضایی است به این صورت که از دستگاه‌های مطالبه می‌کنیم و این امر تنها در قالب توصیه نبوده بلکه نسبت به رسیدگی به تخلفات صورت گرفته از ظرفیت قضایی استفاده می‌کنیم کما اینکه موضوع هوای پاک در جهت حفظ حقوق عامه مطرح شده بنابراین در این زمینه از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

پژمانفر یادآور شد: بعد از نشستی که با خانم رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس داشتیم این موضوع را به طور جدی با عنوان یک پرونده در دستور کار قرار دادیم و قطعاً در این رابطه مکاتبات اولیه را با تمام دستگاه‌ها طبق قانون خواهیم داشت ضمن اینکه دستگاه‌های متولی باید در رابطه با سوالاتی که از آنها مطرح شده در این بازه زمانی مشخص گزارش لازم را ارائه کنند و هرگونه تأخیر یا ارائه گزارش کذب جرم‌انگاری شده و مجلس از بعد نقش نظارتی که برعهده دارد به این موضوع ورود می‌کند.

وی با اشاره به مهمترین مسئله‌ای که در این نشست مطرح شده، افزود: آنچه در این زمینه حائز اهمیت بوده این است که اجرای قانون هوای پاک متولی خاصی نداشته و اگرچه در اینجا هم سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون این موضوع تکالیفی را برعهده دارد و هم سازمان استاندارد می‌تواند به بخش قابل توجهی از این موضوع بپردازد اما به دلیل اینکه از لحاظ ساختاری نتوانسته‌اند تکالیف خود را به دستگاه‌های بالادستی اجبار کنند و تنها در قالب توصیه به این امر پرداخته‌اند بنابراین باید مجلس به طور جدی به آن ورود پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: نقش سازمان برنامه و بودجه در اجرای قانون هوای پاک بسیار مهم است و همان‌طور که یک سرباز برای مبارزه با دشمن به اسلحه و فشنگ نیاز دارد بنابراین اجرای قوانین نیز به تعیین ردیف اعتباری در بودجه سنواتی نیازمند است و این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه تاکنون برای تکالیف دستگاه‌ها در این زمینه بر اساس قانون اعتباراتی پیش‌بینی نکرده است.

وی خطاب به مسئولان دستگاه‌های حاضر در این نشست خاطرنشان کرد: ما به طور قطع در خصوص نحوه اجرای قانون هوای پاک از شما سوال خواهیم کرد، همچنین این سوال مطرح می‌شود که در این مورد برای لحاظ اعتبارات در لایحه بودجه چه پیشنهادی را ارائه دادید چرا که وقتی به سازمان برنامه و بودجه مراجعه می‌کنیم به این نکته اشاره می‌کند که دستگاه‌ها باید در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دهند چرا که ساختار بودجه بر اساس پیشنهادات دستگاه‌ها تنظیم می‌شود و این در حالی است که اغلب دستگاه‌ها در ابتدا برای تعیین ردیف اعتباری در بودجه به میزان حقوق و دستمزد و فعالیت‌های جانبی که انجام می‌دهند، می‌پردازند و اگر چیزی باقی ماند به برنامه اشاره می‌کنند و این یک اشکال است که وجود دارد.

پژمانفر عنوان کرد: اگر در قوانین برنامه برای انجام تکالیفی که مشخص شده یک بازه زمانی 5 ساله تعریف می‌کند، به این معنا است که باید هر سال 20 درصد از تکلیف مورد نظر اجرا شده باشد و برای آن در لایحه اعتباراتی تعیین شده باشد چرا که لایحه بودجه مهمترین سند عملیاتی کشور است.

وی با بیان اینکه دستگاه ها باید اراده جدی برای انجام تکالیفشان پیرامون اجرای قانون هوای پاک داشته باشند، اظهار کرد: ما پیگیری این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و خانم رفیعی را با دادن حکمی جهت پیگیری این مهم منصوب می‌کنیم، همچنین از تمام ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های قضایی و نظارتی در این زمینه استفاده خواهیم کرد چرا که آلودگی هوا یک بحران جدی است و هیچ دستگاهی نباید در این زمینه کوتاهی کرده باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: در وهله اول تمام بخش‌های مربوطه از جمله خودروسازان، شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست و ... باید در این زمینه به ارائه گزارش بپردازند، همچنین به تکالیف خود به خوبی عمل کنند، از سوی دیگر باید در این زمینه یک نظارت دائمی وجود داشته باشد که تحقق این مهم نیز نیازمند بودجه نیست.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در یک فضای مشارکتی و تعاملی موضوع آلودگی هوا را حل کنیم چرا که اگر نتوانیم این مهم را محقق کنیم در مقابل مردم مسئول هستیم ضمن اینکه باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که معضل آلودگی هوا در تمام دنیا وجود داشته اما توانسته‌اند این مشکل را حل کنند بنابراین ما هم باید بتوانیم به رفع این معضل بپردازیم.

بررسی قصور دستگاه‌ها در آلودگی هوا

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: مجلس یازدهم اعتقاد دارد که مردم باید بدانند که سهم هر کدام از آلاینده ها در آلودگی هوا چگونه است و متاسفانه این اعداد و ارقام شفاف نیست و مطلع نیستیم که سهم هر دستگاهی در آلودگی هوا چه میزان است تا بتوانیم نظارت دقیق و درستی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین این نشست را برگزار کردیم تا برای مرحله اول شفاف سازی و قصور هر کدام از دستگاه ها در آلودگی هوا مشخص شود و سپس پیگیری‌های مفصل از هر دستگاهی و بر اساس تکالیف ذاتی و تکالیفی که در قانون هوای پاک دارد انجام خواهد شد.

رفیعی با بیان اینکه باز هم تک تک دستگاه‌ها را دعوت خواهیم کرد و جلسات را به صورت مفصل ماهانه برگزار می‌کنیم، یادآور شد: ما به دنبال خروجی گرفتن و اثربخشی قانون هوای پاک هستیم نه جلسات فرمایشی؛ جلسات را با قوت و جدیت پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم همه مسئولان صادقانه و شفاف پای کار مردم باشند و برای کاهش آلودگی هوا همکاری کنند.

وی تصریح کرد: بر این باوریم که این کار شدنی است و باید نسبت به آن متعهد و پایبند باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: ما با سازمان بازرسی کل کشور کارگروهی تشکیل داده و موضوع آلودگی هوا را به صورت علمی و کارشناسی دنبال خواهیم کرد.

بلندمرتبه سازی‌ها راه رفع آلایندگی‌ها را مسدود کردند

سیدمصطفی آقامیرسلیم با تاکید بر اینکه باید به دنبال ریشه آلودگی هوا باشیم، تصریح کرد: مسئولان شهرداری در این قضیه مقصر هستند، زیرا با بلندمرتبه سازی ها، راه رفع آلایندگی ها را مسدود کردند. باید در این رابطه فکری اساسی شود. در این رابطه در زمستان ها بیشتر دچار مشکل می شویم.

وی با انتقاد از اینکه سازمان محیط زیست معاینه فنی خودروها را جدی نمی گیرد، گفت: هر ساله باید معاینه فنی انجام شود؛ تولیدات خودرویی هم باید کیفی شود. متاسفانه مرگ و میر ناشی از سکته های مغزی و قلبی بالاست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: قرار بود وزارت نفت در سال 90 استاندارد یورو 4 را عملیاتی کند و در حال حاضر باید یورو 6 مورد توجه می گرفت اما متاسفانه نسبت به این موضوع بی توجهی کرد و به صورت جامع به این موضوع نگاه نکرد، بنابراین نمی توان یک بُعدی به مسئله آلودگی هوا نگاه کرد و تنها محیط زیست را مقصر دانست.

میرسلیم یادآور شد: در این رابطه دستگاه های زیادی مقصر هستند و در قانون هوای پاک تکلیف دارند. مردم مطالبه دارند و ما باید به آنها پاسخگو باشیم. اینکه نظارت بر معاینه فنی برعهده کدام دستگاه است، جای سوال دارد.

مردم اصفهان نمی‌توانند نفس بکشند

عباس مقتدایی نماینده اصفهان با انتقاد از شدت آلودگی هوا در اصفهان گفت: در گذشته در اصفهان دو پالایشگاه در مقطعی مازوت مصرف می کردند و در مجلس نهم که نماینده اصفهان بودم، شکایتی را به دادگستری ارائه کردم و 19 مشعل مازوت سوز پلمپ شد که تنفس بهتر مردم را در پی داشت، اما در حال حاضر مردم به صورت مکرر انتقاداتی را نسبت به آلودگی هوا دارند و این مناطق عمدتاً نزدیک مراکزی هستند که در مضان اتهام هستند، البته آنها می گویند مازوت مصرف نمی کنند. اگر مصرف نمی کنند، چرا مردم نمی توانند نفس بکشند؟ برخی مباحث واضح و روشن است، اما مسئولان مربوطه جوابی برای آن ندارند. پالایشگاه اصفهان مازوت تولید می کند و مازوت در درون استان مصرف نمی شود. میزان ذخیره سازی مازوت محدود است و این سوال وجود دارد که کجا نگهداری می شود؟ چرا هیچکس در این رابطه جوابگو نیست. باید شفاف‌سازی شود.

وی ادامه داد: چگونه است که آمار مسئولان گویای وضعیت خوب هوای اصفهان است اما مردم به سختی نفس می کشند؟ حسین رجایی نماینده لنجان در ادامه یادآور شد: ذوب آهن صنعتی فرسوده است و 50 سال سن دارد اما در حال حاضر محیط زیست گزارش داده که این صنعت آلوده نیست و جای سوال دارد که آلودگی در شهرهای نزدیک این مجموعه بیداد می کند، اما در گزارش‌ها این موضوع رد می شود.

شیوع کرونا با آلودگی هوا مرتبط است

در ادامه زهرا شیخی به عنوان پزشک حاضر در این نشست ضمن انتقاد از اینکه وضعیت هوا به گونه ای است که مردم به سختی نفس می کشند، افزود: صراحتاً می گویم که داشتن هوای پاک یکی از حقوق اصلی تمام افراد در دنیاست، کما اینکه براساس کتب مرجع به ویژه کتاب بوعلی سینا در زمره 6 اصل ضروری برای زنده بودن انسان قرار می گیرد که اولین اصل بهره مندی از هوای پاک است.

وی با بیان اینکه بهره مندی از هوا براساس اقلیم می تواند عامل شفای بیماری یا بیماری زا باشد، ادامه داد: هوایی که تنفس می کنیم با زنده بودن افراد در ارتباط است، ضمن اینکه هر کدام از حوزه های حمل و نقل، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و سایر دستگاه ها ممکن است درخصوص آلودگی هوا خطا داشته که باید آن را اصلاح کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد شهردای در زمینه اجرای قانون هوای پاک یادآور شد: هم اکنون در دنیا اغلب شهرها به لحاظ تصویری دارای ساختمان های یکدست هستند، اما در ایران شاهدیم که معماری ساختمان های شهر با یکدیگر متفاوت است که این نشان می دهد افراد به طمع پول حتی جان خود را نیز به خطر انداخته اند، بنابراین لازم است شهرداری مراقبت کند که ساختمان ها به گونه ای ساخته نشوند که به اقلیم آسیب برسانند. از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید در ساخت خودروها به گونه ای به کیفیت آنها توجه کند که استفاده از سوخت برای خودروها سلامت عمومی را تهدید نکند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به مسئولان دستگاه های حاضر در این نشست افزود: همه باید دست به دست هم بدهیم تا در مدت محدودی که وجود دارد، اشکالاتی را که به آلودگی هوا منتهی شده مشخص کرده و هر کدام از دستگاه ها گزارشی را در این زمینه به طور صریح و شفاف به کمیسیون اصل 90 و خانم رفیعی ارائه داده و راهکارهای خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی یادآور شد: ما به غیر از بحران آلودگی هوا با بحران اصلی تری به نام کرونا مواجیم که شیوع آن با آلودگی هوا ارتباط دارد و وضعیت را تشدید می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوای حوزه انتخابیه اش تاکید کرد: سال ها قبل کارخانه ذوب آهن در اصفهان که فضایی برای رویش گیاهان بکر بوده ساخته شده است و در شرایط کنونی به یکی از عوامل ایجاد آلودگی هوا در این منطقه تبدیل شده است، بنابراین می توان گفت اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور و تهران به عنوان پایتخت هر دو از داشتن هوای پاک بی بهره هستند.

عملکرد کمتر از 100 درصد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک جای سوال دارد

در ادامه معصومه پاشائی بهرام ضمن ارائه نموداری که سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص عمل به تکالیف هر کدام از دستگاه ها که در قانون هوای پاک بدان تاکید شده است، تدوین کرده را ارائه داد و افزود: در این نمودار مشخص شده که وزارت کشور به 32 درصد تکالیفش، وزارت نیرو به 25 درصد، وزارت صنعت، معدن و تجارت به 36 درصد، سازمان استاندارد به 37 درصد، وزارت نفت به 85 درصد، وزارت جهاد کشاورزی به 87 درصد، وزارت راه و شهرسازی به 72 درصد از تکالیفی که در مدت 3 سال در این حوزه برعهده داشته اند، عمل کرده اند، اما نکته قابل تأمل در رابطه با سازمان حفاظت محیط زیست است که به 85 درصد از تکالیف خود در این خصوص عمل کرده که جای تأمل دارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آخرین نشستی که شورای عالی استاندارد برگزار کرد به یک واقعیت فوق العاده تلخ اشاره شد مبنی بر اینکه تجهیزاتی که برای صدور معاینه فنی خودروها به کار گرفته می شود غیراستاندارد هستند که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این نکته اعتراض کرد و از سازمان استاندارد خواست که روی این موضوع کار کند، اما هنوز خروجی ارائه نشده است.

وی افزود: دولت در مورد حوزه حمل و نقل که در این زمینه اثرگذار بوده، ورود پیدا نکرده و هنوز نوسازی انجام نشده است و یک معادله چندمجهولی است و علت نیست و از فرهنگ اجتماعی تا سایر بخش ها در این زمینه مسئول هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: همه متولیان در حوزه هوای پاک باید به وظایف خود عمل کنند تا در این حوزه اتفاقی بیفتد، ضمن اینکه وزارت کشور باید تلاش بیشتری داشته باشد.

وی با انتقاد از عمل به تکالیف سازمان برنامه و بودجه در حوزه اجرای قانون هوای پاک که در نمودار ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به آن اشاره شده است، تصریح کرد: متاسفم که سازمان برنامه و بودجه صفر درصد در این زمینه به تکالیف خود عمل کرده و حتی ردیفی در بودجه برای اجرای قانون هوای پاک تعیین نکرده، بنابراین آقای نوبخت باید به این سوال پاسخ دهد که چرا در رابطه با محیط زیست به طور جدی عمل نکرده است.

پاشایی در پایان با یادآوری اینکه اکثر اجسادی که در پزشکی قانونی تشریح می شوند و در تهران سکونت داشته اند از ریه ای همچون افراد سیگاری برخوردار هستند که این نشان می دهد آلودگی هوا سلامت تمام افرادی که در شهرهای همچون تهران زندگی می کنند را به خطر انداخته است.

اجرای طرح LEZ در کلانشهرها و بازسازی و نوسازی ناوگان توسط وزارت کشور

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: وزارت کشور به عنوان وزارتخانه ای فرابخشی و فرانگر اقداماتی را در رابطه با اجرای قانون هوای پاک انجام داد و ما به حمل و نقل عمومی ورود کردیم و استانداران، کمیته اضطرار را تشکیل داده و همچنین توسعه مراکز معاینه فنی و اجرای طرح LEZ را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: توسعه امور زیست محیطی در شهرها مورد توجه قرار گرفته و به سمت شهرهای دوستدار محیط زیست پیش رفتیم، توسعه فضای سبز و مدیریت پسماندهای عادی به ویژه در شهرهای شمالی و جنوبی مورد توجه قرار گرفته است. وزارت کشور دستگاهی سیاستگذار است و کمیته های اضطرار را در استان ها تشکیل دادیم و نسبت به راه اندازی سامانه سیمفا اقدام و با متخلفان برخورد کردیم.

معاون عمرانی وزارت کشور افزود: اجرای طرح LEZ در کلانشهرها و بازسازی و نوسازی ناوگان را مورد توجه قرار دادیم و نوسازی ناوگان را از محل سایر منابع اعتباری داشتیم و همچنین از محل تسهیلات کم بهره 460 دستگاه را نوسازی کردیم و ما در رابطه با منابع متحرک با بضاعت اندک و نوسان قیمت حداکثر اقدامات را انجام دادیم. 10 درصد آلایندگی هوا مربوط به حمل و نقل عمومی درون شهری و نوسازی آنها آلودگی را 5 درصد کاهش می دهد.

جمالی نژاد در رابطه با وضعیت زباله سوزی گفت: بحث پسماند قصه پرغصه سال های سال استان های شمالی و ساحلی است و در اولین گام اطلس پسماند کشور را تهیه و کشور را به مناطق مختلف تقسیم کردیم و برای اولین بار زباله سوز نوشهر را افتتاح و در سال 1400 زباله سوز رشت را افتتاح خواهیم کرد. برای 800 شهر طرح جامع پسماند تهیه شده است.

مسئولی از سازمان هواشناسی در این نشست گفت: ما پیش از قانون هوای پاک، پیش بینی تمامی مخاطرات جوی از جمله آلودگی هوا را صادر می کردیم و در حال حاضر نیز این کار را می کنیم. در پیش بینی ها نوع مخاطره و زمان شروع و توصیه ها را در قالب هشدارهای جوی صادر می کنیم.

وی ادامه داد: در آلودگی اخیر که همچنان تداوم دارد، حدود 14 هشدار آلودگی هوا در سطح اداره کل ستادی و 44 هشدار در سطح ادارات کل استان ها صادر کردیم و براساس قانون هوای پاک عمل می کنیم.

توزیع گاز با اولویت بخش خانگی و تجاری صورت می‌گیرد

جولایی نماینده شرکت ملی گاز حاضر در این نشست در پاسخ به رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس پیرامون نحوه توزیع گاز افزود: ما 930 میلیون مترمکعب گاز از میادین استخراج کرده و 830 میلیون گاز شیرین شده به خطوط تزریق می‌کنیم که حدود 615 میلیون مترمکعب از آن صرف مصرف خانگی و تجاری شده و بقیه در پتروشیمی و صنایع فولاد توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه میزان صادرات گاز در زمستان وجود داشته، یادآور شد: ما به ترکیه، عراق، ارمنستان و نخجوان طبق قرارداد گاز صادر می‌کنیم که با دستور وزیر نفت میزان صادرات این بخش در زمستان به عراق از 50 میلیون به حدود 7 میلیون، به ترکیه از 30 میلیون به 20 میلیون و به ارمنستان و نخجوان هر کدام تا یک میلیون صادرات کاهش پیدا کرده است.

این نماینده شرکت ملی گاز تأکید کرد که سیاست‌گذاری‌های این بخش با دستور وزیر نفت با اولویت بخش خانگی و تجاری صورت می‌گیرد.

نحوه مصرف سوخت در سه نیروگاه

در ادامه نماینده وزارت نفت حاضر در این نشست با اشاره به میزان استفاده از سوخت در نیروگاه های شازند، قائم و شهید رجایی افزود: در نیروگاه ها یا باید گاز طبیعی و یا گاز مایع استفاده شود، ضمن اینکه در نیروگاه منتظر قائم گازوئیل به عنوان سوخت دوم در زمان افت فشار توزیع می شود.

وی با اشاره به نحوه انتقال گازوئیل، گاز طبیعی و مازوت در نیروگاه ها یادآور شد: ما 14 هزار خط انتقال داریم ضمن اینکه در نیروگاه رجایی از طریق ناوگان دریافت می شود و در سازند نیز نفت کوره ترکیبی و 50 درصد گاز طبیعی استفاده می شود، از سوی دیگر از ابتدای سال نیروگاه شازند با 95.89 درصد از سوخت گاز بهره مند شده و عددی کمتر از 5 درصد سوخت مازوت در قالب سوخت ترکیبی در آن استفاده می شود.

این نماینده وزارت نفت یادآور شد: ما 830 میلیون گاز شیرین تولید می کنیم که حدود 615 میلیون برای بخش خانگی و تجاری استفاده می شود و 60 میلیون نیز برای صنایع پتروشیمی، فولاد و صادرات استفاده می شود. با این محدودیت نمی توانیم نیروگاه ها را کامل گازرسانی کنیم. کل مصرف گاز نیروگاه ها 80 میلیون است.

وی یادآور شد: هم اکنون مازندران نگران قطع گاز در امور واگن ها هستند، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شوند که مصرف گاز به شدت مدت سرما بستگی دارد.

این نماینده وزارت نفت در پاسخ به سوال رفیعی مبنی بر اینکه بیشترین مصرف مازوت در چه روزهایی از سال اتفاق می افتد، تاکید کرد: بیشترین مصرف مازوت معمولا در آذر، دی و بهمن ماه است.

وی در پاسخ به این سوال رفیعی که برای هدررفت گاز چه اقداماتی انجام داده اید، افزود: ما برای هدررفت گاز تنظیم در طول شبکه و اصلاح تجهیزات مصرفی و اقدامات عملیاتی و خوداظهاری در ایستگاه ها را در دستور کار قرار دادیم.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر در این نشست درخصوص نحوه انجام تعهدات خودروسازان نسبت به رعایت استاندارد یورو 5 در تولید خودرو افزود: قرار بر این شد خودروهای تولید شده تا پایان سال 98 با همان سوخت یورو 4 تحویل داده شوند و برای سال 99 با لحاظ سوخت یورو 5 ، خودروها پلاک شوند.

وی در مورد وضعیت اتوبوس ها یادآور شد: ما با واردات اتوبوس CVU مخالف هستیم و در جلسه ای توافق کردیم که حداکثر 20 درصد اتوبوس ها وارد شوند و بقیه را تولید کنیم که این امر به اشتغالزایی در کشور کمک می کند.

این نماینده وزارت صمت در پاسخ به این سوال رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی که وضعیت تولید موتورسیکلت ها به چه صورت است، ضمن اینکه چرا موتورسیکلت برقی تولید نمی شود؟ آنهم در شرایطی که میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری بیشتر از خودروها است، تصریح کرد: تولید موتور برقی از هزینه بالایی برخوردار است، اما مصرف کنندگان موتور از منابع درآمدی مطلوبی برخوردار نیستند بنابراین مشکل ما در تولید نیست، بلکه در زمینه فروش آنها با مشکل مواجهیم.

وی یادآور شد: هم اکنون 30 هزار موتور تولید کرده ایم که مشتری ندارد، ضمن اینکه قیمت موتور برقی 3 برابر بیشتر از موتور بنزینی است، بنابراین تولید این موتورها نیازمند حمایت است، از سوی دیگر ما برنامه داشتیم که 50 هزار موتور تولید کنیم و به شرکت ها نیز تکلیف کردیم، اما آنها به این نکته اشاره کردند که این میزان تولیدات خریداری ندارد.

این نماینده وزارت صمت خاطرنشان کرد: برای تولید موتور اواخر سال 97 طرح یک بسته حمایتی از سوی وزارت صنعت به دولت ارسال شد، اما به دلیل تبعات مالی آن مصوب نشد.

وی در پاسخ به سوال رفیعی مبنی بر اینکه چرا موتورهای فرسوده از چرخه خارج نشده اند، تاکید کرد: آیین نامه اجرایی ماده 8 در دیوان عدالت اداری ملغی شد و این در حالی است که ما موافق تحقق این امر بودیم.

نیروگاه‌های منتظری و اصفهان تاکنون از مازوت استفاده نکرده‌اند

نماینده پخش و پالایش در پاسخ به سوالات این نماینده گفت: نیروگاه های منتظری و اصفهان تاکنون از مازوت استفاده نکرده و سوختشان در سال گذشته و جاری گاز طبیعی بوده است، البته پالایشگاه اصفهان مازوت تولید می کند و آن را به بندرعباس منتقل و صادر می کنیم. تمامی مازوت و نفت کوره در کشور 65 میلیون لیتر در روز است و برای مصرف نهایی به جز در زمستان مانند برخی نیروگاه ها مجبور به استفاده از مازوت هستیم و در 6 ماهه اول سال 50 میلیون لیتر صادر کردیم و عمده مازوت تولیدی صادر می شود، در حال حاضر هم خریدار داریم.

نماینده پالایش و پخش در مورد توزیع وضعیت بنزین یورو 4 در کشور گفت: براساس مصوبه هیات وزیران و نظارت بازرسی محیط زیست به تکالیفمان در عرضه بنزین یورو 4 در کلانشهرها عمل و نسبت به توزیع آن در کلانشهرها اقدام کردیم. سازمان محیط زیست پایش و نظارت را انجام داده و بر مبنای آخرین نامه رئیس سازمان محیط زیست در تاریخ 5 آبان ماه 99 به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد.

وی ادامه داد: در بحث سامانه قانون هوای پاک را راه اندازی و عملکرد دستگاه ها را براساس ماده 2 قانون هوای پاک مبنی بر وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در نظارت بر اجرای حُسن قانون رتبه سوم کشور و 85 درصد امتیاز کل را براساس پایش و اظهار در سامانه پایش انجام دادیم و 100 درصد گزارشات را در سامانه تغذیه کردیم، بنابراین ما به تعهداتمان در رابطه با عرضه بنزین یورو 4 عمل کرده و می کنیم.

این مقام مسئول یادآور شد: در مصوبه هیات وزیران و در یورو 5 هنوز در کلانشهرها به مرحله تولید نرسیدیم که بخواهیم توزیع کنیم. همچنین در زمینه کهاب همه جایگاه های عرضه سوخت استیج طرح را دارند و مجموعه 213 جایگاه دارای مجموعه استیج یک و دو و سه هستند و هیات وزیران در مصوبه ای اصلاحیه ای را روی طرح کهاب انجام دادند و در تاریخ 11 مرداد 99 ابلاغ شد که زمان اجرای آن سال 1402 است.

وی با بیان اینکه گازوئیل یورو 4 در همه کلانشهرها توزیع می شود، ادامه داد: در استان و حومه تهران توزیع می شود و ما به تکالیفان در این مورد عمل کردیم.

بهینه سازی در ارتباط با نوع سوخت هیچ دخالتی ندارد

در ادامه نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در مورد وضعیت دریچه باک خودرو و همچنین استفاده از مازوت توسط نیروگاه یادآور شد: مدیریت سوخت بر عهده پالایش و پخش است و بهینه سازی در ارتباط با نوع سوخت هیچ دخالتی ندارد و ما فقط براساس میزان کاهش مصرف عمل می کنیم.

وی در مورد اصلاح الگوی مصرف در کشور گفت: شورای عالی انرژی کشور مصوب کرده که طی 10 سال آینده شدت مصرف انرژی را به یک دوم می رساند و دنبال این هستیم که براساس مکانیزم ها و طرح ها و همچنین وظایف، برنامه را عملیاتی کنیم و یکی از اقدامات ظرفیت استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که در بخش های مختلف اجرا می شود و بخش های اولویت دار مانند حمل و نقل، صنعت، پالایش و پخش ، تبدیل و فرآوری را تعریف کردند و خوشبختانه طی دو سال گذشته در حد بخش های عمده مصرف کنندگان بالا طرح های بسیاری تصویب شد و چندین طرح هم در دستور کار شورای اقتصاد است که به صورت بین بخشی سازمان مدیریت و وزارت نفت و نیرو انجام می دهند تا سرمایه گذاران سرمایه گذاری را در دستور کار قرار دهند؛ 8 کلانشهر تحت پوشش ماده 12 قرار دارند که برخی از کلانشهرها در سال دوم اجرا و تهران در سال سوم است. البته باید به سمت حمل و نقل ریلی حرکت کنیم.

راه اندازی سایتی جهت درج نتیجه عملکرد دستگاه ها در حوزه اجرای قانون هوای پاک

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان ناظر بر اجرای قانون هوای پاک است، گفت: دو ماه و نیم گذشته براساس قانون هوای پاک اولین گزارش را به دولت ارائه کردیم و به تمامی دستگاه های نظارتی و کمیسیون اصل 90 براساس ارزیابی ها پاسخگو هستیم.

وی ادامه داد: براساس قانون سایتی را راه اندازی کردیم و شاخص ها را در اختیار دستگاه ها قرار دادیم و براساس خوداظهاری اطلاعات را تکمیل کردند.

تجریشی در مورد گزارش اقدام ملی درخصوص وضعیت آلودگی هوا یادآور شد: ما گزارش را به هر سازمانی که خواستند ارائه کردیم و اگر کمیسیون اصل 90 از ما درخواست کند، ارائه خواهیم کرد. البته گزارشات استانی را داریم اما براساس قانون موظف به ارائه آن نیستیم و در هر بخشی از قانون هوای پاک مربوط به استان ها می توانیم گزارش ارائه کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت آلودگی و اجرای قانون هوای پاک در کلانشهرها گفت: باید در چارچوب قانون گزارش ها را ارائه کنیم و براساس قانون سازمان محیط زیست موظف به تهیه سیاهه انتشار گزارش اجرای قانون هوای پاک است و ما برای 13 شهر و کلانشهر تهیه کردیم و می توانیم نتیجه سیاهه اصفهان را اعلام کنیم.

حوزه حمل و نقل در 10 سال گذشته مظلوم واقع شده است

در ادامه مناف هاشمی معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال رفیعی که شهرداری در حوزه حمل و نقل چه اقداماتی انجام داده که به کاهش آلودگی هوا منتهی شود، افزود: وزیر نفت دو اظهارنظر کرد مبنی بر اینکه در شرایط اضطرار صنایع کشور و نیروگاه ها را مجبور به استفاده از مازوت کردیم و دیروز گفتند شرایط را بهتر کرده ایم که این امر نشان می دهد مازوت در کشور استفاده می شود، بنابراین سازمان محیط زیست باید اعلام کند 120 هزار واحد صنعتی از چه نوع سوختی استفاده می کنند؟

وی یادآور شد: حوزه حمل و نقل در 10 سال گذشته کاملا مظلوم واقع شده و هیچ اراده ای برای نوسازی این ناوگان در دولت وجود ندارد. همچنین برای نوسازی تاکسی ها به هر میزان که وام دادیم، قیمت خودروها از آن میزان بالاتر رفت.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: هم اکنون همه اتوبوس ها دارای آلایندگی هستند، بنابراین باید به دنبال تولید اتوبوس برقی باشیم، از سوی دیگر ما 70 دستگاه اتوبوس را به مزایده گذاشتیم که بخش خصوصی متقاضی خرید آنها بود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز آن را نمی دهد.

هاشمی یادآور شد: خودروهایی که در تهران تردد می کنند نیازمند دریافت معاینه فنی برتر هستند ، ضمن اینکه ما 56 مرکز معاینه فنی که دارای بهترین امکانات هستند را در تهران داریم اما 70 درصد خودروها در این شهر از اطراف تهران معاینه فنی دریافت می کنند که مورد تایید ما نیست و همین عامل باعث افزایش آلودگی هوا شده است.

بنا به این گزارش، معاون وزیر نیرو برای حضور در این نشست دعوت شده بود اما حضور نیافته و نماینده‌ای از طرف خود فرستاده بود که رییس فراکسیون محیط زیست اجازه اظهارنظر به وی نداد./خانه ملت  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟