تضمینی برای بدون عارضه بدون واکسن های کرونای آمریکایی نیست

واکسن کرونا ی آمریکایی به نظر دکتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور غیرقابل تضمین است.

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در نامه سرگشاده به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به اظهارات مدیر اجرایی برنامه فوریت های سلامت سازمان جهانی بهداشت که گفته بود «کرونا را سیاسی نکنید» واکنش نشان داد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این نامه یادآور شده است: ما مستقل هستیم و حق مسلم خود می دانیم که نسبت به رد واکسن هایی که دارای فناوری نامطمئن بوده و یا از آزمایش ایمنی یا از قابلیت اطمینان ناکافی برخوردار هستند تصمیم گیری کنیم.

وی در ادامه این نامه خاطرنشان کرده است: عوارض جانبی بالقوه دراز مدت این نوع واکسن آنقدر نامشخص است که حتی شهروندان آمریکایی «در صورت ابتلا به عوارض آن» مجاز به پیگیری قانونی از شرکت ها یا دولت نیستند.

مرندی در بخش دیگری از نامه خود به دبیر کل سازمان ملل متحد با طرح این پرسش که «چرا ما باید از کشورها یا شرکت هایی که کارایی و ایمنی کافی واکسن را اثبات نکرده اند، واکسن خریداری کنیم و سپس آنها را روی مردم کشورمان آزمایش کنیم ؟» آورده است: سکوت سازمان های مدافع حقوق بشر غربی و نهادهای بین المللی در برابر تحریم های ظالمانه و وحشیانه آمریکا و برخی کشورهای غربی و محروم کردن مردم ایران از دسترسی به داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز به خصوص در زمان همه گیری جهانی کرونا پذیرفتنی نیست.

وی در فراز دیگری از نامه خود به گوترش آورده است: عدم موفقیت سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به تحریم های غیر انسانی آمریکا همان چیزی است که «سیاسی» شده است و ما آنچه که نسبت به آن باید محتاط باشیم تزریق واکسن آمریکایی mRNA به مردم است که این نوع واکسن با سرعت بی سابقه ای بر اساس فناوری که هرگز قبلا مجوز نداشته تولید شده است.

در بخش دیگری از نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران آمده است: علی رغم همه این فشارهای ظالمانه، ایران طی چهار دهه گذشته موفق شده است با کمک شبکه مراقبت های بهداشتی نمونه توسعه ای برای غرب آسیا و فراتر از آن در ارتقاء و بهبود شاخص های بهداشتی باشد و دانشمندان ایرانی به سختی تلاش کرده اند تا واکسن های کرونا را تهیه و تولید کنند که اگر تحریم ها نبود زودتر موفق می شدند.

دکتر مرندی خاطرنشان کرد: بسیار سپاسگزار خواهیم بود اگر تصمیمات ما را بیشتر سیاسی نکنید و با کمک به ما در دستیابی به همه تجهیزات پزشکی، فناوری های مورد نیاز، داروها و واکسن های قابل اعتماد برای کنترل این بیماری همه گیر، از ما حمایت کنید.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟