اهدای خون در روزهای کرونایی مطمئن و امن است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفته است در روزهای کرونایی، اهدای خون با امنیت و اطمینان بالا انجام می شود.

به گزارش رکنا، بشیر حاجی بیگی اظهار داشت: تا کنون هیچ سندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق خون منتقل می‌شود وجود ندارد، بنابراین ویروس کرونا از طریق خون انتقال نمی‌یابد.

وی ادامه داد: مردم بخصوص اهدا کنندگان خون توجه داشته باشند که ویروس کرونا از طریق ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می یابد و مردم در این زمینه اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند و بخصوص شست و شوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت کنند.

حاجی بیگی افزود:‌ نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی فرد مشکوک به کرونا استفاده می شود و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

مراکز انتقال خون امن است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران تشابهی با مراکز درمانی ندارند و میزبان داوطلبان اهدای خون هستند که در گروه سالم ترین اقشار جامعه جای گرفته اند از این رو خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مراکز اهدای خون بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: این سازمان از بدو تاسیس تاکنون سازمانی متفاوت با دیگر مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور بود و سازمان انتقال خون ایران و مراکز اهدای خون وابسته به این سازمان در سراسرکشور نه تنها میزبان بیماران نیست، بلکه همواره پذیرای سالمترین اقشار جامعه است.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: انتقال خون نهادی موثر در تبیین و نهادینه سازی فرهنگ سلامت است و اهداکنندگان خون از سالم ترین اقشار جامعه هستند که از فرهنگ خود مراقبتی آگاه بوده و خود را از رفتارهای پرخطر دور نگه می دارند.

وی تاکید کرد: مراکز درمانی در ایران شامل مراکز بهداشت شهری و روستایی، درمانگاه ها، پلی کلینیک ها و مطب های پزشکان، واحد های پاراکلینیکی همچون آزمایشگاه ها، رادیولوژی، فیزیوتراپی ها و داروخانه ها و همچنین بیمارستان ها شامل محلی، تخصصی، فوق تخصصی یا مجتمع های بیمارستانی است و غالب مراجعه کنندگان اصلی به این مراکز را بیماران تشکیل می دهند و افراد سالم که هریک به نحوی برای دریافت خدمت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند درصد کمتری از آمار مراجعان روزانه را شامل می شوند.

حاجی بیگی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است سازمان انتقال خون بازهم از امن ترین و کم خطر ترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اما هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟