این واکسن حاوی نانوذراتی است که با پروتئین‌های تشکیل‌دهنده تاج ویروس پوشیده شده‌اند.

به گزارش رکنا ، این پروتئین‌ها در بدن عملکردی مانند یک آنتی ژن دارند و موجب تحریک واکنش سیستم ایمنی می‌شوند.

این نوع واکسن دارای اثرگذاری مشابه واکسن‌های مبتنی بر ویروس است و از ایمنی و فرایند ساده تولید واکسن‌های subunit بهره می‌برد.

واکسن‌هایی که از ویروس برای رساندن آنتی ژن استفاده می‌کنند، اغلب موثرتر از واکسن‌هایی هستند که فقط جزئی از ویروس را دارند و با عنوان واکسن subunit شناخته می‌شوند اما فرایند تولید این واکسن‌ها پیچیده‌تر و طولانی‌تر است و برای نگهداری آن‌ها باید از یخچال استفاده شود. علاوه بر این معمولا دارای عوارض جانبی هستند.

واکسن‌های اسید نوکلئیک مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا بسیار سریع‌تر از هر دو نوع واکسن دیگر تولید می‌شوند اما ساخت آن‌ها گران‌تر بوده و برای ایجاد ایمنی در بدن باید چند دوز از آن‌ها دریافت شود.

این در حالی است که واکسن‌های نانوذرات در یک فرایند نسبتا سریع، با حداقل عوارض جانبی تولید می‌شوند و برای ایجاد ایمنی در بدن به یک بار تزریق نیاز دارند.

آزمایشات اولیه نشان می‌دهد واکسن محققان استنفورد پس از یک بار تزریق، بدن را در برابر ویروس به طور کامل ایمن می‌کند. همچنین به گفته محققان می‌توان این واکسن را در دمای اتاق نگهداری کرد و آن را به صورت ماده خشک حمل کرد.

به گفته محققان، گروه هدف این واکسن شهروندان کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط هستند.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Central Science منتشر شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 648657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟