«نه» ضد واکسن‌ها به سلامت مردم

به گزارش رکنا ، ماجرای ضد واکسن‌ها اتفاق تازه‌ای نیست. از زمان امیر کبیر بودند و حالا در بیماری کووید ۱۹ هم حضور فعال دارند. افرادی که ذهن خود را در برابر علم بسته‌اند و حتی در آخرین حرکت خود در کشور، در برابر ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند و به واکسن داخلی و خارجی کرونا، «نه» گفتند.

نکته جالب توجه درباره ضد واکسن‌های ایرانی این است که خود ماسک می‌زنند و به روش‌های مورد ادعای خود اعتقاد راسخی ندارند. یعنی حاضر نیستند آن‌چه جوامع علمی جهانی درباره ویروس کرونا را می‌گویند، بپذیرند، اما ماسک زده و اعتراض‌شان به تولید یا تهیه واکسن کرونا را با ماسک بر چهره فریاد می‌زنند.

تزریق واکسن کرونا اجباری نیست

نکته مهم در زمینه واکسن کرونا این است که تزریق آن اجباری نیست. یعنی مثل واکسن آنفلوآنزا که بهتر است گروه‌های حساس یا در معرض خطر تزریق کنند، واکسن کرونای ایمن و تایید شده هم برای گروه‌هایی که در معرض خطر قرار دارند، پیش از همه باید تزریق شود، اما حتی برای این افراد هم اجباری وجود ندارد. یعنی اگر موقعیت تزریق واکسن کرونا برای کادر بهداشت و درمان یا سالمندان یا هر گروهی که در اولویت وزارت بهداشت اعلام خواهد شد، فراهم باشد، اما آن فرد نخواهد واکسن بزند، اجباری وجود ندارد.

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت در این زمینه گفت: باید به واکسنی مثل واکسن کرونا در دسته واکسن‌هایی مثل آنفلوآنزا نگاه کرد و باید بدانیم که تزریق آن اجباری نیست. نوع دیگری از واکسیناسیون مثل فلج اطفال هم در کشور انجام می‌شود که موضوع آن متفاوت است. در نتیجه افرادی که نمی‌خواهند واکسن کرونا بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند.

وی درباره اعتراض برخی افراد در مقابل ساختمان وزارت بهداشت در خیابان ایوانک تهران نیز بیان کرد: برخی افراد به طور کلی اظهارات ضد علم و تکنولوژی دارند. در همین کشور شاهد بودیم که کتاب مرجع پزشکی را نیز سوزاندند. حتی اگر در تاریخ به عقب برگردیم، افرادی در زمان امیرکبیر با واکسن آبله مقابله می‌کردند و می‌گفتند که اگر واکسن بزنید، شیطان و جن وارد بدن شما می‌شود. این مختص به ایران نیست و حتی در آمریکا و کشورهای دیگر نیز این افراد هستند که با تزریق واکسن مخالفت می‌کنند. برخی می‌گویند به نوعی از واکسن اطمینان ندارند و نمی‌زنند و عده دیگری کلا با واکسن مخالف هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: وقتی داریم برای تولید و خرید واکسن اقدام می‌کنیم، این واکنش وزارت بهداشت است و این اظهارات هیچ تاثیری در برنامه وزارت بهداشت ندارد.

دولت به دنبال تهیه و تولید واکسن کرونا

با همه این اوصاف، تامین واکسن کرونا برای جامعه توسط دولت از چند مسیر مختلف دنبال می‌شود. از یک سو بحث تولید واکسن کرونا در کشور مطرح است که در هفته قبل مرحله اول تست انسانی یکی از این واکسن‌ها در شرکتی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز شده و در هفته‌های پیش رو مراحل تست انسانی واکسن‌های ساخت شرکت‌های دیگر آغاز خواهد شد. از سوی دیگر بحث خرید واکسن خارجی کرونا و همچنین مشارکت در تولید با شرکت‌های خارجی نیز مطرح است.

علت طی کردن مسیرهای مختلف این است که تولید واکسن کرونا در هیچ کشوری به اندازه نیاز مردم همان کشور نیست و در واقع دولت‌ها باید مسیرهای مختلف را طی کنند تا بتوانند اولویت‌های جمعیتی خود مانند کادر بهداشت و درمان و سالمندان را پیش از سایر گروه‌ها واکسینه کنند.

طی کردن این مسیر در ایران نیز به همین دلیل است که بتوانیم میزان دوز مورد نیاز برای گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند را تامین و این گروه‌ها را بر اساس اولویت‌ها واکسینه کنیم. بنابراین نمی‌توان همه مردم را معطل تولید واکسن ایرانی نگه داشت.

حسن روحانی رییس جمهوری دهم دی ماه در جلسه هیات دولت در همین زمینه گفت: اگر یک واکسن کرونا امروز آماده است و می‌توانیم خریداری کنیم و دو تا سه هفته دیگر تزریق را شروع کنیم، نباید تردید کنیم و دولت در این مسائل تردید نمی‌کند. بحث می‌شود که واکسن را از خارج وارد کنیم یا در داخل بسازیم. این چه بحثی است که مطرح می‌شود؟ مثل این است که بگوییم در وسط جنگ، اسلحه را در داخل بسازیم و از خارج وارد نکنیم. این چه حرفی است که می‌زنیم؟

وی اظهار کرد: اگر به خودکفایی کامل رسیدیم و نیاز نبود، درست است؛ ولی زمانی که هنوز راه مشخص نیست، هیچ‌کس نمی‌داند این واکسنی که شروع کردیم، روزی که بتوانیم با آن واکسیناسیون گسترده شروع کنیم، چند ماه دیگر است. اگر یک واکسنی امروز آماده است و می‌توانیم خریداری کنیم و دو تا سه هفته دیگر تزریق را شروع کنیم، نباید تردید کنیم. دولت در این مسائل تردید نمی‌کند.

روحانی بیان کرد: این مباحث نادرست است. حتی برخی می‌گویند واکسن داخلی ارزش ندارد. معیار ما، وزارت بهداشت است. اگر وزارت بهداشت و متخصصان گفتند این واکسن مورد اعتماد است، خارجی باشد وارد می‌کنیم، داخلی باشد استفاده می‌کنیم. مشخص است چه کسی باید نظر نهایی را بدهد.

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری نیز در همین رابطه در حساب توییتری خود نوشت: ششم دی ماه هم روحانی و هم جهانگیری بر واردات هرچه سریع‌تر واکسن و همچنین شفافیت در توزیع آن تاکیده کرده بودند. رییس‌جمهوری از لزوم اعلام اولویت‌ها، دستورالعمل‌ها و همچنین گزارش‌دهی شفاف و دقیق وزرات بهداشت از کسانی که واکسن را دریافت خواهند کرد، سخن گفته بود. معاون اول هم به روشنی اعلام کرد اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد. جهانگیری به صراحت گفت که هیچ مقام دولتی و خانواده‌اش حق ندارد خارج از دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند.

معزی ادامه داد: دولت در موضوع واکسن، نه در تله توهم توطئه نسبت به واکسن خارجی گرفتار شده و نه به خودتحقیری نسبت به واکسن داخلی مجال داده است. در این تنگنای تحریم، تنها و تنها یک دغدغه وجود دارد، تأمین سلامت شهروندان. رییس جمهور روحانی رسما اعلام کرد که با خرید واکسن در هفته‌‌های آینده از شرکت‌‌های مختلف، واکسیناسیون بر اساس اولویت‌ بندی و جدول آماده شده از جامعه هدف در کشور با اولویت کادر درمانی و سالمندان آغاز می‌شود.

نباید مردم را معطل بگذاریم

هرچند برخی افراد تمایل به انکار یا تخریب هر نوع دارو یا واکسن خارجی را دارند، اما واقعیت این است که در برابر بیماری نوپدید، نمی‌توان با زبان سنتی حرف زد. بیماری کووید ۱۹ همه جهان را زمین گیر کرده و داروها و روش‌های درمانی مختلفی در این یک سال مورد استفاده قرار گرفته که شاید بخشی از آنها اثربخشی چندانی هم نداشت. با این حال نمی‌توان مردم را معطل نگه داشت. ماجرای واکسن کرونا هم دقیقا همین است و نمی‌توان مردم را معطل نگه داشت که واکسن داخلی آماده شود. این در شرایطی است که تولید واکسن کرونا در زمان حاضر هم چند ماهی از سایر کشورها عقب‌تر است و در خوش بینانه‌ترین حالت شاید در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ بتوان به اولین واکسن کرونای ساخت ایران دست پیدا کرد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین رابطه بیان کرد: وقتی تزریق واکسن ایرانی کرونا را در فاز انسانی مژده می‌دهیم، قرار نیست مردم را منتظر واکسن کرونای تولید داخل بگذاریم. من و نزدیکانم واکسیناسیون کرونا را زمانی انجام می‌دهم که همه مردم واکسن زده باشند. برای مردم کشورمان در صدد هستیم که از منابع مطمئن و جاهایی که تست واکسن را طی کرده و آماده تزریق بدون دغدغه است، واکسن را خریداری کنیم. گروه‌های هدف مشخص و اولویت‌ها طبقه بندی شده‌اند.

ضد واکسن‌های آشکار و نهان

هرچند عده‌ای از پله‌های مقابل ساختمان ایوانک بالا رفته و به خرید واکسن خارجی یا تولید واکسن داخلی اعتراض کرده و بنر به دست گرفتند، اما نکته این‌جاست که این افراد آن‌چه در ذهن داشتند را فریاد زدند و چیزی را پنهان نکردند. ترس از افرادی است که ضد واکسن‌های نهان محسوب می‌شوند و با تفکر خود تلاش می‌کنند جامعه را نسبت به تلاش‌های دولت برای تامین واکسن کرونا بدبین کرده و حتی بگویند که تزریق واکسن خارجی یا یک مارک مشخص از واکسن‌های خارجی کرونا می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

متاسفانه برخی رسانه ها تریبون زنده را در اختیار همین افراد قرار می‌دهند تا عقاید ضد علم خود را بیان کنند و از آن طرف پیکان انتقاد را در بخش‌های خبری مختلف به سمت دولت می‌گیرند.

قدر مسلم کرونا ثابت کرد که مدیریت در دوران بحرانی جهانی نیازمند تصمیم گیری به موقع و همگام با جهان است. این‌که مردم کشورمان را از داروها یا واکسن‌های مورد بحث و استفاده در جهان محروم کرده و بعد افتخار کنیم که از داروهای خارجی استفاده نکردیم، هنر نیست. هنر این است که در زمان خودش این اطمینان را به مردم دهیم که هر دارویی یا هر واکسنی که در گوشه‌ای از جهان برای کووید ۱۹ در حال استفاده است را فراهم می‌کنیم.

به هر حال ضد واکسن‌ها همان طور که معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده، می‌توانند واکسن کرونا را تزریق نکنند و حتی در صورت ابتلا به کووید ۱۹ از روش‌های جعلی برای درمان خود استفاده کنند، اما بهتر است عقاید نادرست خود را از تریبون‌های مختلف به خورد جامعه ندهند و بذر بدبینی در جامعه نپاشند.

از: امیر پروسنان

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 648042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟