دولت در ساماندهی یارانه ها مثل سایر حوزه ها ناکارآمد است / ارز ترجیحی، تولید رانت می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمدباقرقالیباف در نظارت میدانی با حضور در منازل برخی اهالی محله امام زاده یحیی که از اقشار بدون درآمد و آسیب پذیر هستند، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفت. از جمله موضوعاتی که رئیس مجلس در این نظارت میدانی در تهران پیگیری کرد، واریز یارانه 120 هزار تومانی مصوب مجلس بود که در بهره مندی از این کمک‌ها پاسخ این خانواده ‌ها منفی بود.

هم اکنون از یارانه های ماهانه، یارانه مربوط به بنزین که از سال گذشته مطرح شده بود، یارانه معیشیتی مصوب مجلس و... اخبار زیادی می شنویم اما در جامعه و بعضی از خانواده حتی یکی از این کمک ها دریافت نشده است.

به نظر می رسد نوعی آشفتگی و نا به سامانی در توزیع کمک های معیشتی به وجود آمده است و به گفته برخی نمایندگان با دولتی فشل و خسته مواجه ایم که این موضوع را مانند سایر موضوعات از جمله کنترل آلودگی هوا نمی تواند پیگیری کند.

اجرای طرح یارانه معیشتی بر عهده مجلس نیست

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اقدامات مجلس در مورد مدیریت یارانه های معیشتی به مردم به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: مجلس مصوب کرده است که یارانه 120 هزارتومانی به 60 میلیون نفر اختصاص یابد و به طور طبیعی به 7 یا 8 دهک جامعه یارانه معیشتی تعلق می گیرد. با این حال اجرای این طرح و مصوبه بر عهده مجلس نبوده و دولت باید این موضوع را اجرایی کند.

دولت به قانون عمل نمی کند

صفایی در مورد پیگیری نمایندگان مجلس در خصوص اجرایی کردن طرح یارانه معیشتی ابراز داشت: بهرحال مجلس شورای اسلامی تخصیص یارانه معیشتی به مردم را مصوب کرده و تامین اعتبار آن را نیز با برنامه ریزی روشن کرده است و اگر دولت از این امر سرپیچی کند در واقع به قانون عمل نکرده است.

دولت در ساماندهی یارانه ها مثل سایر حوزه ها ناکارآمد است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد تعدد یارانه های معیشتی و یارانه بنزینی و... و عدم دریافت آن ها نزد مردم گفت: ما به ارگان ها و وزارت خانه های مربوطه توصیه کرده ایم که در این حوزه کم کاری نکنند اما دولت مانند سایر حوزه ها در این حوزه نیز فشل است و مقداری در اجرای طرح ها و ساماندهی مواردی این چنین کند و ضعیف عمل می کند.

یارانه ی حذف شده از اقشار متوسط باید دوباره به آن ها تعلق گیرد

محمد صفایی در خصوص برنامه های کمیسیون اقتصادی مجلس برای ساماندهی یارانه ها و وضعیت معیشتی مردم علی الخصوص طبقه متوسط جامعه افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی مجلس تا کنون به جمع بندی نهایی نرسیده اند ولی معتقدیم که ارز ترجیحی باید به کلی حذف شود و یارانه ای که از بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه حذف شده است باید دوباره تعلق بگیرد تا این قشر نیز دچار ضرر و زیان بیشتری نشوند.

ارز ترجیحی اقتصاد را به تولید رانت و فساد می کشاند

نماینده گناباد در مجلس در پایان با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: باید همه توجه داشته باشند که ارز ترجیحی به نفع مردم نیست و فقط اقتصاد را به تولید رانت و فساد می کشاند، بنابراین بهترین راه حل آن است که ارز ترجیحی حذف شود. اگر چنانچه ارز ترجیحی حذف شود و یارانه ها مستقیماً به تولید کنندگان داده شود، می توان جلوی بسیاری از مفاسد اقتصادی را گرفت.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647426 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟