اگر دولت 200 میلیون دلار برای خرید واکسن خرج کند، اقتصاد کشور راه می افتد

به گزارش رکنا، محمدرضا ظفرقندی روز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: برای خرید واکسن نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی نیز باید وارد عمل شود و همه باید همکاری کنند و اتفاقاً با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی به نظر می رسد بخش خصوصی بهتر می توانند عمل کنند.

وی ادامه داد: واکسن های تولید شده در دنیا بین ۴ تا ۴۰ دلار قیمت گذاری شده اند بنابراین کل هزینه تهیه واکسن مورد نیاز برای مردم کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود و این هزینه ای نیست که یک دولت یا حکومت را فلج کند اما این هزینه باعث می شود که هرچه سریعتر معیشت و اقتصاد مردم به حالت عادی برگردد و قطعاً هزینه‌های اقتصادی کمتری به کشور تحمیل می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تاکنون دولت برای خرید ۲۰ میلیون واکسن که برای ۱۰ میلیون نفر کافی است ۵۲ میلیون دلار پرداخت کرده است اما این میزان واکسن کافی نیست و معلوم نیست چه زمانی وارد کشور می شود.

وی گفت: البته در مرحله اول همه مردم به واکسن نیاز ندارند زیرا عده زیادی از مردم تاکنون مبتلا شده‌اند و نباید فعلا واکسن بزنند و فعلاً در اولویت تزریق واکسن نیستند، تعدادی نیز مشمول تزریق واکسن نمی شوند بنابراین برای تعداد باقیمانده کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار لازم است. کشور توانایی تامین این اعتبار را دارد به عنوان مثال با دستوری که داده شد مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی تامین شد که اگر بخشی از این اعتبار در زمان مناسب برای خرید واکسن اختصاص پیدا کند اقتصاد کشور راه می‌افتد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در مورد واکسن حرف ما این است که تامین واکسن برای مردم یک اولویت حیاتی، قطعی و قهری است و باید هر چه سریعتر در ابعاد وسیع برای مردم در یک بازه مشخص و محدود تامین شود اما تامین واکسن نباید به هشت ماه بعد موکول شود بلکه باید در طول سه ماه آینده آماده و تزریق شود و اگر فاصله آن طولانی شود زنجیره انتقال ویروس قطع نمی شود.

ظفرقندی گفت: مسئولان دولت باید هر چه سریعتر برای خرید واکسن اقدام کنند و در اسرع وقت برای کادر درمان و افراد آسیب پذیر تزریق شود، طبیعی است که برای این کار باید همه امکانات کشور بسیج شود. در این زمینه فقط بخش دولتی تعیین کننده نیست و باید بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد نیز وارد عمل شوند.

وی افزود: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی که به صورت کتبی به وزیر بهداشت نیز اعلام شده، این است که بخش خصوصی هم برای خرید واکسن وارد عمل شوند و سازمان نظام پزشکی برای همکاری در انجام واکسیناسیون آمادگی دارد. این اتفاق باید هر چه سریعتر بیفتد با کشور به شرایط عادی برگردد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اکنون همه کشورهای برای دسترسی هر چه سریعتر به واکسن مسابقه گذاشته اند و هر کشوری که زودتر این کار را انجام دهید، زودتر اقتصادش راه می افتد و می تواند رفت و آمدها و حتی توریسم را راه بیندازد.

ظفرقندی گفت: اقدامی که دولت برای تامین واکسن تاکنون انجام داده، تامین واکسن های تایید شده در سازمان بهداشت جهانی یا سازمان غذا و داروی آمریکاست که از طریق برنامه کوواکسن انجام می شود و هم اکنون تامین واکسن از چین یا واکسن آکسفورد انگلیس در دستور کار است.

وی افزود: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی برای تسریع در تامین واکسن تایید شده کرونا امروز طی نامه ای به آقای تدروس مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز ارسال می شود و از این سازمان می خواهیم به وظیفه انسانی، قانونی خود عمل کند و امکان تبادل ارزی برای تامین واکسن و جلوگیری از تحریم در این زمینه را فراهم کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در این زمینه باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود زیرا بخش خصوصی محدودیت های بخش دولتی را ندارد.

وی در زمینه تولید واکسن در ایران گفت: تاکنون انواع مختلفی از واکسن در دنیا از جمله واکسن ویروس ضعیف شده و واکسن MRNA مثل فایزر و مدرنا یا واکسن های نوترکیب غیر فعال وجود که همه آنها در صورتی که مراحل عملی تایید را گذرانده باشند خوب و مفید هستند.

ظفرقندی ادامه داد: بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین واکسن از نوع ضعیف شده را را در دستور کار قرار داده اند. ایران تاکنون از طریق مکانیزم کوواکس ۲۰ میلیون واکسن برای ۱۰ میلیون خریداری کرده است، این واکسن بعد از سه هفته یا یک ماه بعد از تزریق اول باید تکرار شود بنابراین این واکسن برای حداکثر ۱۰ میلیون کافی است و برای واکسینه شدن مردم کفایت نمی کند.

وی گفت: برخی کشورها حتی بیش از تعداد جمعیتشان واکسن خریداری کرده اند، مثلا کانادا هفت برابر جمعیتش واکسن پیش خرید کرده است.

ظفرقندی درباره جهش ویروس در انگلیس گفت: همه نگران هستیم، البته همه کشورهای اروپایی رفت و آمد به انگلیس را قطع کرده اند، رفت و آمد از ایران به انگلیس نیز محدود شده است البته به نظر می رسد واکسن تولید شده بر روی ویروس جهش یافته نیز اثر دارد و اگر زودتر واکسن برسد، نگرانی بر طرف می شود.

خط تولید انبوه واکسن در کشور نداریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تولید واکسن کرونا در ایران گفت: اقدامی که برای تولید واکسن در ایران انجام شده، بسیاری ارزشمند است. در گذشته خط تولید واکسن را در موسسه رازی داشتیم که سالهاست تعطیل شده است. اکنون ۷ شرکت برای تولید واکسن درکشور مشغول فعالیت هس تند کار تولید واکسن در کشور راه افتاده است.

وی گفت: در این شرکت ها هم واکسن از طریق ویروس ضعیف شده و غیر فعال و هم روش MRNA دنبال می شود و به جاهای خوبی رسیده است در در مورد فاز انسانی رسیده است، فاز حیوانی بر روی میمونهایی که از هندوستان وارد شده انجام شده و موفقیت آمیز بود اما تولید انسانی خود سه مرحله دارد که هر کدام دو ماه طول می کشد بنابراین حداقل ۶ ماه تا تولید نهایی واکسن کرونا در ایران زمان نیاز داریم.

ظفرقندی افزود: مساله اصلی این است که حتی اگر واکسن کرونا در کشور تولید شود برای تولید انبوه نیاز به دستگاه تکثیر و چاپ داریم که این دستگاه اکنون در کشور وجود ندارد امیدواریم تا زمان تولید واکسن این دستگاه نیز در کشور تامین شود گر چه با وجود مشکلات تحریم کار آسانی نیست.

وی گفت: با توجه به محدودیت های موجود نباید به تولید واکسن در کشور بسنده کنیم و هر چه زودتر باید واکسن از منابع معتبر خارجی تهیه شود و نباید منتظر تولید واکسن در کشور بمانیم این اولویت مهم کشور است که نباید مورد غفلت واقع شود و زمان را از دست بدهیم.

۳۰۰ نفر از کادر پزشکی بر اثر کرونا جان باختند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از جامعه پزشکی بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند، بیش از ۶۰ درصد آنها عضو سازمان نظام پزشکی بودند. البته هنوز تکلیف شهید خدمت بودن بسیاری از آنها معلوم نشده است و ا ین درست نیست که خانواده شهدای خدمت ماهها بدون درآمد و با مشکلات معیشتی زندگی کنند.

وی افزود: از نظر سازمان نظام پزشکی هر فردی از جامعه پزشکی که بر اثر خدمت به بیماران به این بیماری مبتلا شده و فوت کرده شهید خدمت است، چه پزشک باشد چه فیزیوتراپ یا متخصص علوم آ زمایشگاهی یا پزشک عمومی که در مطب بیماری ویزیت می کند یا حتی کارگری که در بیمارستان زمین را تمیز می کند همه باید شهید خدمت محسوب شوند.

ظفرقندی گفت: با انجام محدودیت هایی که از اوایل آبان در برخی مناطق کشور شروع شود و بعد از تعطیلی دو هفته ای میزان موارد ابتلا و فوت کرونا در کشور تا حدی کاهش یافته و ایران دیگر جزو ۱۰ کشور دارای بیشترین میزان مرگ و میر نیست و کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، انگلیس، ایتالیا، مکزیک، هند، آلمان وضعیت بدتری دارند.

وی افزود: این اقدامات البته باید خیلی زودتر انجام می شد و اگر این نوع محدودیتها زودتر اعمال می شد، موارد مرگ کرونا به مراتب کمتر بود. البته ۱۷۵ مرگ روزانه هم کم نیست و کسانی که با ادامه محدودیت ها مخالفت می کنند باید بگویند اگر یکی از این فوتی ها از عزیزان آنها بود آیا باز هم همین حرف را می زدند.

داروهای طب سنتی اعلام شده برای کرونا مورد تایید نظام پزشکی نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره درمان کرونا به روش های طب سنتی یا داروهای گیاهی گفت: ما نمی توانیم برای درمان بیماری ها از جمله کرونا با فرضیه جلو برویم، هر دارویی که قرار است برای درمان یک بیماری مورد استفاده قرار گیرد باید به روشهای علمی و تجربی مورد تایید قرار گرفته باشد و شواهد علمی آن اعلام شود.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی با داروهای گیاهی مخالف نیست، داروهای تایید شده زیادی وجود دارند که پایه گیاهی دارند، اما اینکه دارویی روی درمان کرونا موثر باشد باید مراحل علمی را طی کند؛ تا زمانی که یک دارو مراحل آزمایش حیوانی و انسانی را طی نکرده باشد و نمی شود به صرف ادعای یک نفر مورد استفاده قرار گیرد زیرا ما با جان انسانها سر و کار داریم.

وی گفت: نگران این هستیم که ترویج داروهای تایید نشده جان مردم به خطر بیندازد، کمااینکه بیماران مبتلا به سرطان زیادی داریم که به علت درمان های غیر علمی یا سنتی و دیر مراجعه کردن به پزشک جان خود را از دست دادند.

ظفرقندی افزود: چهار دارویی که برخی مدعیان طب سنتی یا وزارت بهداشت برای درمان کرونا اعلام کرده اند، مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیستند زیرا هنوز مراحل علمی را طی نکرده اند و سازمان نظام پزشکی نیز این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کرده است. این مساله نه فقط در مورد داروهای گیاهی بلکه برای هر داروی شیمیایی و صنعتی باید رعایت شود. اگر مدارک علمی تولید دارو را اعلام کنند، آن را بررسی می کنیم.

وی گفت: ممکن است برخی استفاده از مکمل یا ویتامین D یا C را برای تقویت سیستم ایمنی توصیه کنند این مسائل ربطی به درمان کرونا با داروی گیاهی ندارد و موضوع دیگری است. تاکنون هیچ دارویی چه شیمیایی، چه گیاهی و چه صنعتی برای کرونا در دنیا معرفی نشده است.

ظفرقندی افزود: در این زمینه به رئیس سازمان غذا و دارو نامه نوشتیم که هنوز جواب این نامه را نداده اند، اینکه برخی گیاهان اثر درمانی دارند حرف درستی است اما هر دارویی برای تجویز به بیماران باید روال علمی را طی کرده باشد و صرفا با فرضیه نمی شود، برای درمان بیماران اقدام کرد./ایرنا  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟