برگزاری دهمین نشست برخط ارائه تجارب مدیران در سال 1399

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش مدیریت دولتی، ابتدای برنامه همراه با معرفی سوابق دکتر زمانی قمی همراه بود: وی استاندار استان یزد در دولت دوازدهم و استاندار استان مرکزی در دولت یازدهم و نائب رئیس هیئت مدیره بنیاد باران است. همچنین استانداری ایلام ، چهارمحال و بختیاری، معاونت سیاسی استانداری همدان و سمنان و مدیرعاملی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را در کارنامه دارد. 

دکتر زمانی قمی در مقدمۀ سخنرانی خویش با تأکید بر ثبت تجارب مدیران و با تقدیر از دکتر زهرا احمدی پور رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی گفت: «تداوم این سلسله نشست ها، فرصتی را برای انتقال تجارب و دانش مدیران کارآزموده به مدیران جوان پدید می آورد که می تواند بسیار ارزشمند و تأثیرگذار باشد.» وی با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و برخی چالش های مدیریتی  بیان داشت: «اقتصاد ضعیف، اقتصاد رانتی، نارضایتی اجتماعی، وجود حاشیه نشینی و نبود احساس امنیت می تواند چند مؤلفۀ ناکامی در کشورها باشد؛ بنابراین اقدامات مسئولان و نظام اداری یک کشور باید به گونه ای باشد تا از این عوامل فاصله بگیرند و زمینه تحقق اقتصاد قوی و رضایت آحاد جامعه و احساس امنیت و رفاه را هر روز بهتر از دیروز فراهم سازند.»

استاندار سابق یزد با اشاره به اینکه بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده است، گفت: «در حال حاضر ما از بیکاری همه استان‌های عزیز رنج می‌بریم؛ اما به‌ویژه کانون توجه و رنج بیشتر مسئولان، بیکاری افراد تحصیل‌کرده است». وی افزود: «یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند راهگشای کم کردن آمار بیکاری افراد تحصیل‌کرده باشد، عرصه فناوری اطلاعات است که امید است با پتانسیل‌های موجود در بین جوانان و دانشگاهیان به این مهم دست ‌یابیم. استان یزد مزیت‌ بالایی در حوزه فناوری اطلاعات دارد و در بسیاری از بخش‌های این حوزه پیشتاز بوده است و همچنین در آن زمان توصیه می‌شد که جلسه شورای راهبردی ICT در استان یزد به‌صورت منظم و در فواصل زمانی کمتر برگزار شود تا شاهد موفقیت‌های بیشتر در این حوزه بوده باشیم.»

زمانی قمی با اشاره به مشکلات و معضلات اقتصادی کشور، یادآور شد: «شرط برگرداندن رونق اقتصادی و رفع مشکلاتی نظیر بیکاری نیز رفتار بالغانه و رعایت اقتضائات بالغ بودن است.»

استاندار پیشین مرکزى در دولت یازدهم در خصوص تجارب مدیریتى اش در این استان نیز بیان داشت: «استان مرکزى واجد ظرفیت هاى زیادى در بخش صنعت است و ما در آنجا موفق شدیم که با احیای این قابلیت ها، کمترین نرخ رشد بیکارى را به میزان ٦/٧ درصد در میان تمام استان هاى کشور کسب نماییم و رتبه کسب و کار استان مرکزى را از رتبه سیزدهم به سوم ارتقاء بخشیم.

البته یکى از تجارب سخت مدیریتی ام در این استان رسیدن به نقطۀ بهینۀ (optimum point) تعادل میان ملاحظات محیط زیستى و رونق صنعت، به ویژه در زمینه نیروگاه ها بود. با تمام توجهى که به رشد اقتصادى استان داشتم؛ اما نمی توانستم بدین بهانه، هر چند که بسیار پربها باشد، سلامت جان هم استانى های عزیز را با مخاطره مواجه کنم و همین امر موجب می شد که همواره در میان دو جبهه مدافعان محیط زیست و فعالان بخش صنعت، بدنبال ایجاد تعادل باشم. به عنوان نمونه: «بخشنامه اى محکم از هیأت وزیران براى تعویض سوخت نیروگاه ها گرفتم که البته آلودگى ها را به میزان قابل اعتنایی کاهش داد و در  یک مورد با احداث شهرک صنعتى در فاصلۀ بیست تا سی کیلومترى شهر اراک مخالفت کردم؛ چرا که بررسی دقیق کارشناسی نشان می داد که به دلیل عدم لحاظ شدن تکنولوژى هاى متناسب با حفظ محیط زیست بر آلودگى هوا افزوده خواهد شد. این تصمیم به این دلیل بود که نمی خواستم تجارب تلخ گذشته اتفاق بیفتد. اما در حد امکان، تلاش کردم با حمایت از شهرک هاى صنعتى و نیروگاه هایی که در سال های گذشته احداث شده بودند، توان اقتصادى و سودآورى آنها را بالا ببریم تا آنها بتوانند با ارتقای فناورى هاى هایشان، مسئولیت اجتماعى خویش را در قبال با محیط زیست عملى سازند.»

استاندار سابق یزد در ادامه با اشاره به مزیت‌های استان یزد ازجمله فرهنگ و تمدن بالای این دیار و ویژگی‌ها و شرایط اقتصاد و صنعت استان، تصریح کرد: «یزد به ‌عنوان نقطه ‌ای طلایی برای پیشرفت و آبادانی و رونق اقتصادی کشور باید موردتوجه مسئولان باشد. وی با بیان اینکه صنایع این استان نیز همچون صنایع سایر استان‌های صنعتی به دلیل مشکلات به وجود آمده از «جنگ تحریمی» با مشکلاتی مواجه هستند، یادآور شد: همه مسئولان و دستگاه‌ های ذی‌ربط در راستای حل این معضلات باید تمام تلاش خود را به کار گرفته و موانع موجود را برطرف نمایند تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استان یزد باشیم.»

زمانی‌قمی با بیان اینکه اقداماتی در منطقه ویژه اقتصادی منفصله یزد آغاز شده است که خوشبختانه شاهد همراهی خوب دستگاه‌های اجرایی استان در این راستا بوده‌ایم، تصریح کرد: درواقع فلسفه کار ملحق کردن یک صنعت استراتژیک به منطقه ویژه بود، آن‌هم با کار ویژه جذب تحصیل‌کرده‌های استان یزد؛ چراکه ما در حوزه اشتغال تحصیل‌کرده‌های استان دچار مشکل بودیم. درواقع انتخاب نقطه منطقه ویژه اقتصادی استان به‌صورت کارشناسی، دقیق و بر اساس سیاست استراتژیک انجام شده است؛ همچنین طرح الحاق منطقه ویژه اقتصادی منفصله یزد به این معنا نیست که اقدامات در بندرخشک نادیده گرفته شود.

زمانی قمی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه مشکلات بروکراسی و پیچیدگی‌های اداری باعث شده تا ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های جدید با مشکلاتی مواجه باشد، تصریح کرد: «حل این معضل نیز باید به‌طور جدی مورد توجه قرار بگیرد. عزم جدی مسئولان استانها برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ضرورت پرهیز بخش دولتی از دخالت در فعالیت‌های بخش خصوصی و توجه به اخلاق حرفه ای در همه سطوح مدیریتی از دیگر مطالب عنوان‌شده توسط استاندار یزد در این نشست بود. وی با این کلام، سخن خود را به پایان رساند: «کیمیای گمشدۀ نظام اداری کشور، اخلاق است.»

گفتنی است این برنامه از طریق سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (tclms.smtc.ac.ir)، وبینار و اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir) همزمان به صورت زنده پخش شد که با استقبال و همراهی خوبی مواجه گردید.

 

 

 

 

 

کدخبر: 641949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟