سفر روزانه پرخطر کودکان برای رسیدن به اینترنت و «شاد» / دولت جهادی وارد میدان شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وزیر ارتباطات معتقد است که سامانه شاد رایگان است و کند بودن و سایر مشکلات این سامانه به دلیل هزینه داشتن این سامانه نیست. این در حالی است که مشکلات شاد باعث شده تا دانش آموزان و مخصوصاً معلمان از اینترنت شخصی خود استفاده کنند و هزینه های زیادی را بابت حضور در کلاس بپردازند.

به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برخی از مناطق محروم کشور عده ای از دانش آموزان برای بهره مندی از اینترنت و سامانه شاد، مجبورند به مراکز استان ها و شهرهای دیگر سفر کنند. با این حال به نظر می رسد پس از گذشت چندین ماه از شیوع کرونا و مجازی شدن تدریس مدارس، همچنان زیرساخت های آموزش الکترونیکی و سامانه های شاد به خوبی تامین نشده و مشکلات متعددی در آن ها دیده می شود. این در حالی است که مشکلات اینترنتی در کشور نه تنها در مدارس بلکه در دانشگاه های کشور نیز در جریان است.

202005101933114637

رضا حاجی پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص مشکلات سامانه شاد و ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر رایگان بودن این سامانه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: متاسفانه هنوز زیرساخت های ما برای آموزش مجازی و استفاده از سامانه آموزشی شاد آماده نشده است، این صحیح است که به دلیل شیوع کرونا چاره ای برای ادامه آموزش ها از طریق فضای مجازی نداشته و نداریم اما میزان قابل توجهی از دانش آموزان در سراسر کشور و شهرها و روستاهای مختلف به وسایل ارتباطی مثل تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر و حتی اینترنت مناسب دسترسی ندارند. اکنون تعدادی از دانش آموزان در مناطق محروم برای استفاده از اینترنت به مراکز استان ها و شهرهای دیگر مهاجرت می کنند تا در منزل اقوام، آشنایان و دوستانشان از اینترنت مناسب استفاده کنند. بنابراین صحبت وزیر ارتباطات مبنی بر در دسترس بودن اینترنت در همه نقاط کشور و بدون مشکل بودن سامانه شاد، صحبتی غلط است و در عمل چنین چیزی مشاهده نمی شود.

ادعای وزیر ارتباطات بر پوشش اینترنت در همه جای کشور غلط است

حاجی پور در انتقاد از صحبت وزیر ارتباطات و وضعیت نامطلوب اینترنت در نقاطی از کشورمان افزود: این نمایندگان مردم هستند که بین مردم اند و کوچه به کوچه و خیابان به خیابان در بین مردم قدم می زنند و از مشکلات آن ها با خبرند، اگرچه این موضوع را وظیفه خود می دانیم و معتقدیم باید مشکلات واقعی مردم را از نزدیک شاهد بود. در موضوع سامانه شاد و ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر رایگان بودن آن باید گفت این مردم هستند که از جیب شان برای ادامه تحصیل فرزندانشان خرج می کنند و دولت نقش چندانی در امر آموزش ایفا نکرده است، در بسیاری از مناطق حقیقتاً وزارت ارتباطات تلاش خوبی انجام داده اما در موضوع آموزش مجازی و رسیدگی به زیرساخت های آن موفق نبوده است. به عنوان مثال ما اکنون به دنبال فیبر نوری هستیم که از آمل به بخش لاهیجان آن را انتقال دهیم، وزارت ارتباطات امکانات خوبی در این حوزه برای بخش ما فراهم کرده است و هماهنگی های لازم بین استاندار مازندران و راهداری کشور و استان انجام شده، لازم به ذکر است در صورت انجام این عملیات، این فیبر نوری از آمل به بخش ییلاقات لاهیجان مورد پوشش قرار می گیرد؛ هدف از این مثال آن است که بگوییم چون در زیرساخت ها ضعف داشتیم نهاد های زیادی با مشکل مواجه شدند، اکنون در سایر حوزه ها اگر هماهنگ نباشیم، دولت و مردم باید با همدیگر از پس هزینه ها برآیند.

تنها راه رفع مشکلات این است دولت به صورت جهادی وارد میدان شود

حاجی پور در رابطه با اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان نیز گفت: وقتی از آموزش صحبت می کنیم یعنی از همه مقاطع تحصیلی از دانشگاه آزاد و دولتی و غیردولتی گرفته تا دانشگاه پیام نور، مدارس غیرانتفاعی، مدارس دولتی و... صحبت می کنیم، همه هزینه های این پایه ها را بخشی از دولت و بخشی را هم خود مردم پرداخت می کنند. بنابراین تنها راه برای رفع مشکلات مربوط به سامانه شاد این است که دولت خودش به طور جدی وارد میدان شود و وزیر ارتباطات نیز در این راستا به صورت جهادی تر کار کند.

بروکراسی های اداری باعث به عقب افتادن یک طرح مهم در مازندران

نماینده آمل در پایان گفت و گو اظهار داشت: در حال حاضر وزارت ارتباطات حدود 3 ماه است که اعلام کرده از نظر مالی مشکلی ندارد و منتظر اجازه است تا مسئله انتقال فیبر نوری آمل به لاهیجان که به آن اشاره شد را حل و فصل کند اما راهداری در این مدت به آن مجوز نمی دهد، این موضوع مشخص است که موضوعی درون دولتی است، اداره کل وزارت ارتباطات استان مازندران اعلام کرده که بودجه در اختیار دارد و به محض دریافت مجوز در کوتاه ترین زمان ممکن این اقدام را انجام می دهد اما از طرفی اداره کل راهداری ها می گوید که باید از مقامات بالاتر مجوز بگیرد و این بروکراسی های اداری چهار ماه است بحث انتقال فیبر نوری را در مازندران به عقب انداخته است.

اما در راستای مشکلات سامانه شاد، یکی از دانش‌ آموزان سیستان و بلوچستان در ویدیویی نسبت به مشکلات شاد انتقاد کرده بود که محمد جواد آذری جهرمی نیز در پاسخ او در فضای مجازی، ویدیویی منتشر کرد و گفت: عرشیا جان یکی از دوستان ویدیوی تو را برای من فرستاد و دیدم. از این‌ که پیگیر درس و تحصیل هستی خوشحالم و از این ‌که مشکل داشتی ناراحت شدم و البته من باید مشکلت را برطرف کنم. مساله‌ای مطرح‌ کرده بودی که شاد رایگان نیست و وقتی فایل ارسال می ‌کنی می‌ نویسد تلاش مجدد، فکر نمی‌ کنم به رایگان بودن شاد ارتباطی داشته باشد، شاد همه جا رایگان است، این موضوع بیشتر برمی‌ گردد به کندی شبکه شاد که در هفته گذشته هم خیلی گلایه از آن داشتیم و من هم پیگیری کردم. یکی از مدیران شاد هم برای من نوشت که سرورهای جدید و هارد های پرسرعت اضافه کردند و مشکل حل شده است. نمی‌ دانم این ویدیو را کی گرفتی و آیا هنوز مشکل برقرار است یا نه اما باز هم آن را پیگیری می‌کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اتصال روستاها به اینترنت نیز اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که علاوه بر ۳۹ هزار روستا که تا کنون به اینترنت متصل شده، در ۵۰۰۰ روستای دیگر هم اینترنت را برقرار کنیم تا تمامی بچه ‌ها بتوانند از اینترنت استفاده کنند و متصل شوند و خوشحال باشند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638264 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟