دولت سال هاست در مدیریت شهری کارشکنی می کند

به گزارش رکنا، ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران صبح امروز در آغاز دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورای شهر تهران گفت: تجربه تلخ عدم پرداخت سهم دولت از محل ساخت مترو و حمل و نقل درون شهری که اتفاقا منحصر به دولت خاصی نبوده و فارغ از جناح بندی‌های دولت‌های مختلف شاهد این بی‌مهری‌ها بوده‌ایم و همچنین عدم پرداخت مطالبات شهرداری تهران از محل اوراق مشارک شهرداری توسط بانک‌های مختلف از جمله بانک رفاه که طی هفته‌های گذشته شاهد بوده‌ایم و پرداخت نامناسب سهم شهرداری‌ها از محل جرایم رانندگی تنها تعداد معدودی از مصادیق گروگان گرفتن منابع مالی شهر توسط دولت‌های مختلف هستند.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به نتیجه عدم پرداخت مطالبات شهرداری گفت: نقش مخربی که این اقدام در عدم توسعه متوازن شهر‌ها و زندگی روزمره مردم ایفا می‌کند، در بزنگاه‌هایی نظیر پاندومی کرونا خود را نشان می‌دهد. این روز‌ها همه شاهدیم که سرویس حمل و نقل عمومی از جمله مترو واتوبوس از جمله مراکز اصلی انتقال و شیوع ویروس کرونا هستند.

امینی افزود: همه می‌دانیم که بخش مهمی از وضعیت نه‌چندان مناسب مترو و اتوبوس حاصل سال‌ها عدم پرداخت سهم دولت‌ها از ساخت ایستگاه‌های مترو و خرید ناوگان مسافربر مترویی و اتوبوسی و به نتیجه نرسیدن فریاد شورا‌ها در بیست سال اخیر است که نتیجه آن را با مرگ شهروندان مبتلا به کرونا که در این محل‌ها مبتلا شده‌اند مشاهده می‌کنیم.

مجلس از مدیریت شهری پشتیبانی کند

نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: عدم تمایل دولت به پرداخت سهم شهرداری‌ها به شکلی است که حتی در ماه‌های اخیر بازهم دولت و بانک‌های دولتی تغییری در رویه خود نداده‌اند و به عدم پرداخت سهم شهرداری‌ها و کسب منفعت از طریق منابع این نهاد ادامه می‌دهند.

او عنوان کرد: در چنین وضعیتی مشخص نیست مجلسی که رییس آن سابقه ١٢ ساله مدیریت شهری کلانشهر تهران را در کارنامه خود دارد و تعدادی از اعضای ان از خانواده بزرگ شورا و شهرداری در کشور هستند و به این مسائل وقوف کامل دارند، برچه مبنایی بازهم بخشی از منابع شهر‌ها را که باید به صورت روزانه جهت انجام امور شهری و رفع مشکلات مردم به زیرمجموعه‌های شهرداری تزریق شود به دست دولتی می‌سپارند که امتحان خود را پس داده است.

امینی گفت: از این رو امیدواریم شورای نگهبان با درایت و آینده‌نگری و عدم تصویب اصلاحات صورت گرفته، شهرداری‌ها و میلیون‌ها جمعیت شهرنشین کشور را از این خطر نجات دهد.

نایب رئیس شورای شهر با اشاره به اتمام محدودیت‌های کرونایی تصریح کرد: دولت پس از اتمام محدودیت‌های کرونایی دو هفته‌ای، تقریبا تمامی مراکز تعطیل و میزان دورکاری کارکنان را به حالت قبل برگرداند که ترافیک سنگین این روز‌های شهر و افزایش سفر‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی ماحصل آن است.

او گفت: از تصمیم گیرندگان میخواهیم که تا امار مبتلایان و مرگ و میر این ویروس منحوس نسبت به نورم جهانی کاهش پیدا نکند محدودیت‌ها استمرار پیدا نماید تا شاهد مرگ و میر عزیزان هموطنمان نباشیم.

امینی در ادامه با اشاره به سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر اظهار کرد: در آستانه بیستم آذرماه، مصادف با ۱۰ دسامبر و هفتاد و دومین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: امسال ده دسامبر در حالی فرا می‌رسد که جهان بیش از هر زمان دیگری از اهداف و خواسته‌های وضع کنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر فاصله گرفته است.

علت فاصله جهان با معیارهای حقوق بشری

او افزود: یکجانبه‌گرایی قدرت‌های جهانی و از جمله آمریکا به‌ویژه در سال‌های اخیر و فشار به کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و همچنین رشد قارچ‌گونه گروهک‌های تروریستی به‌ویژه در منطقه ما از جمله موارد و علل فاصله گرفتن جهان ما از معیار‌های حقوق بشری است.

نایب رئیس شورا با اشاره به آزادی بیان گفت: در داخل کشور نیز جا دارد به سخن منتقد و مخالف و در مجموع حق آزادی بیان و به‌ویژه انتقاد از مقامات و مسئولین به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مصادیق حقوق بشر که زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشور است بیش از پیش بها داده شود.

امینی ادامه داد: در این مسئله ضروری است ضمن بالا رفتن آستانه تحمل مسئولین و عدم تعقیب کیفری منتقدین، دستگاه قضایی نیز با گسترش تفسیر به نفع متهم که از اصول حقوقی پذیرفته شده حقوقی در نظامهای حقوقی مختلف از جمله حقوق اسلام و از متفرعات اصل برائت است، از محکوم نمودن متهمان در زمینه آزادی بیان اجتناب ورزد.

امینی با اشاره به روز دانشجو گفت: در این بین دانشجویان عزیز که دو روز پیش به نام آن‌ها نامگذاری شده بود نیز در خصوص مسائل مختلف جامعه به‌عنوان نماینده نسل جوان و کنشگر جامعه سوالات و دغدغه‌های زیادی دارند و توقع می‌رود چه در وزارت علوم و چه نهاد‌های امنیتی و قضایی، با سعه صدر و بدون برخورد‌های قهری به سخنان و دغدغه‌های این جوانان گوش داده شود.

نایب رئیس شورا مطرح کرد: یکی از دیگر مصادیق بارز حقوق بشر حق دادرسی منصفانه و حق دسترسی به وکیل و به‌خصوص وکیل مستقل است.

اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد طرح‌های متعددی در قوه مقننه و همچنین برخی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها در قوه قضائیه هستیم که در صورت تصویب آن‌ها عملا چیزی از نهاد وکالت مستقل در کشور ما باقی نمی‌ماند و از این رو از قوای قضائیه و مقننه می‌خواهیم بیش از پیش به استقلال کانون وکلا به عنوان نهادی دیرپا و مدنی که در دنیا بعنوان تضمین کننده دادرسی عادلانه است، توجه کنند.

او با اشاره به اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم عنوان کرد: همچنین مورد دیگری که در نوبت بررسی شورای محترم نگهبان است، اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم است که هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید و در صورت تأیید آن در شورای نگهبان، در عمل منجر به متزلزل شدن جایگاه شورا‌ها و از اثر افتادن این نهاد که در فصل هفتم قانون اساسی پیش‌بینی شده است می‌گردد.

امینی ادامه داد: علاوه بر این مصوبه اخیر مجلس با از بین بردن قدرت وضع عوارض شهری توسط شورا‌ها که در زمره وظایف ذاتی این نهاد است و در بیست سال اخیر نیز در تمامی قوانین مرتبط مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است و با وابسته کردن هرچه بیشتر شورا و مدیریت شهری به دولت، کارکرد‌های نظارتی شورا را به حداقل رسانده و در عمل این نهاد را از انتفاع ساقط می‌کند.

او تصریح کرد: در طرح مصوب مجلس ضمن حذف برخی از مهم‌ترین منابع اخذ عوارض شهرداری‌ها، عوارض دریافتی باید به حسابی متمرکز واریز گردد که پیش از تصویب این طرح خطرات مهلک آن برای شهرداری‌های کل کشور و امکان بالای گروگان گرفتن این بخش از دارایی‌های شهر توسط دولت قابل پیش‌بینی است. کما اینکه در سایر مواردی که منابع مالیاتی، عوارض و یا ردیف بودجه‌های مربوط به شهرداری‌ها باید توسط دولت پرداخت می‌شد نیز شاهد چنین وضعیتی بدلیل ناتوانی مالی دولت و یا کارشکنی از سوی دولت در سنوات مختلف بوده‌ایم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟