پسماندهای عفونی و پزشکی معضل بزرگ محیط زیستی دوره کرونا

به گزارش رکنا، علیرضا رحتمی در یک برنامه تلویزیویی تاکید کرد: باید همه پسماندها به ویژه پسماندهای عفونی و بهداشتی به طور کامل تفکیک شود تا به این صورت آلاینده ها مدیریت شوند.

وی در ادامه به تاثیرات افزایش جمعیت‌ در کلانشهرها بر آلودگی هوا و راه‌های مقابله با اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۳۰ حدود ۷۵ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دادند و در سال ۹۵ جمعیت شهری ۷۵ درصد بوده است، اکنون ۷۵ درصد جمعیت شهرنشین و به اصطلاح مصرف‌کننده و ۲۵ درصد تولیدکننده هستند، در حال حاضر سیل جمعیت داریم، علت و علل سیل جمعیت و اینکه چرا در تهران آنقدر زیاد شده نیز قابل بررسی است، البته ما با افزایش جمعیت مشکل نداریم، بحث پراکنش و توزیع آن است، ایران ۱ درصد وسعت جهان و ۱ درصد جمعیت را دارد بنابراین توازن در جمعیت مراعات شده است اما مشکل اصلی پراکنش آن در تهران است، تهران ۱۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر را در خود جای داده است، با توجه به وسعت ۰/۱ شهر تهران از تمام کشور، جمعیت آن بیش از ۱۱ درصد است.

وی اظهار داشت: در تهران، مشهد و اصفهان و کلانشهرهای دیگر مشکل تمرکز جمعیت داریم، برنامه‌ریزی منطقه‌ای چین و هند برای جمعیت به گونه ای طراحی شده برای اینکه جمعیت در روستاها حفظ شود، اقتصاد و معیشت آنجا را تقویت کرده‌اند. اما در کشور ما زیرساخت‌های اقتصادی روستاها و شهرهای کوچک، خیلی کم است. مسائل محیط‌زیستی هم داریم. برداشت بی‌رویه آب در برخی مناطق باعث شده که روستاها که شیوه آنها آبیاری سنتی بوده با مشکل مواجه شوند و اینها ناچارا به حاشیه شهر بیایند، در تهران و حاشیه‌های آن فعالیت‌های زیرزمینی اقتصادی دارند که آن هم تبعات خود را برای محیط‌زیست دارد. در ۶ ماهه دوم سال جمعیت تهران به دلیل مهاجرت روستاییان بیشتر می‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست تصریح کرد: بحث توسعه پایدار اهداف کلان دارد، بزرگترین عامل تخریب محیط‌زیست فقر است، فقر اقتصادی، آموزشی، تکنولوژی. باید آموزش‌های عمومی را بیشتر کنیم، با توجه به اینکه سن خودروها بالا رفته مردم توان مالی برای تعویض آن را ندارند، واحدهای صنعتی هم مستهلک شده‌اند و آلودگی ایجاد می‌کنند، برای مقابله با این مشکلات باید به توان داخل متکی باشیم؛ همه دستگاه‌ها باید هماهنگ شوند و راهکارهای بلندمدت را لازم داریم تا اقتصاد روستاها را شکوفا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات فعلی، پسماندهای عفونی و پزشکی است. استفاده بسیار از شوینده‌های بهداشتی بسیار زیاد شده که این شوینده‌ها از طریق خانه و ادارات وارد تالاب‌ها می‌شود و اکوسیستم رودخانه‌ها را به هم می‌ریزد.؛ بنابراین باید تفکیک صورت بگیرد و آلاینده‌ها را مدیریت کنند.

رحمتی تاکید کرد: در تهران پنج میلیون خودرو داریم و باید از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم. منابع متحرک باعث آلودگی هستند بنابراین باید استفاده از آنها را به حداقل برسانیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 636361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟