هشت بیمار مبتلا به HIV در کردستان شناسایی شدند

به گزارش رکنا ، دکتر ابراهیم قادری روز چهارشنبه  اظهار داشت: از سال ۱۳۶۷ تاکنون ۵۸۶ بیمار به HIV در کردستان شناسایی شده‌اند که ۲۶۶ نفر از آنان منجر به مرگ شده است و ۸۹ درصد از این بیماران مربوط به آقایان است و بیشترین آمار مبتلا، مربوط به سنین ۲۵ تا ۴۵ سال است.

وی افزود: امسال هم هشت بیمار شناسایی شده که به علت مراجعه بسیار دیر به مراکز درمانی سطح ایمنی آنان بشدت ضعیف و ممکن است این افراد به دلیل بی‌اطلاعی از بیماری خود، موجب مبتلا شدن افراد زیادی از جامعه شده باشند که نگران کننده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: بیماری ایدز با بیماری HIV متفاوت است به طوریکه HIV بیماری عفونی است اما ایدز آخرین و پیشرفته‌ترین مرحله از روند بیماری HIV است.

وی با بیان اینکه در اوایل مبتلاشدن به بیماری HIV علائم بخصوصی در بدن فرد دیده نمی‌شود، یادآور شد: با گذشت زمان (که این زمان ممکن است برای بعضی از افراد بین ۳ تا ۷ سال طول بکشد و بستگی به مقاومت بدن افراد دارد) شایع‌ترین علائم بیماری از جمله عفونت‌های مکرر و پایین آمدن سطح ایمنی بدن مشاهده می شود.

دکتر قادری تاکید کرد: رفتارهای پرخطر که شامل تماس جنسی محافظت نشده و خارج از چارچوب اصول، داشتن شرکای جنسی متعدد، معتادان تزریقی و نیز همسران این افراد از عوامل انتقال این بیماری هستند که متاسفانه بیش از ۶۰ درصد راه انتقال مربوط به این بیماران است.

وی اظهار داشت: مراکز مشاوره و درمان به صورت رایگان خدمات مشاوره، تست، ارایه دارو، خدمات دندانپزشکی و انجام آزمایشات و رسیدگی به بیماران را به صورت کاملا محرمانه به آنان ارائه می‌کنند.

قادری درباره درمان بیماری HIV گفت: واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد اما بیماران مبتلا به HIV با مصرف روزانه داروها که نقش بسزایی در سرکوب ویروس HIV و بالا بردن سطح ایمنی بدن آنها دارد می‌توانند مانند سایر افراد جامعه ادامه حیات دهند البته افراد مبتلا به HIV به دلیل پایین بودن سطح ایمنی بدن، بیشتر در معرض خطر کرونا هستند.

وی با بیان اینکه بیماران HIV ترسناک نیستند و ابتلا به آن نباید انگ باشد، اضافه کرد: بیماران آلوده به ویروس HIV اصلاً ترسناک نیستند و با مصرف دارو و مراقبت و رعایت ارتباط صحیح می‌توانند مانند سایر افراد معمولی جامعه با آنها زندگی کرد.

قادریی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از این بیماران برای فرار از نگاه و قضاوت‌های نادرست دیگران، تصمیم گرفته‌اند بیماریشان را مانند راز بزرگی تا ابد در دلشان پنهان کنند و حتی برای تست هم مراجعه نکنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: درصد بالایی از بیماران مبتلا از بیماری خود اطلاعی ندارند و بدون تست HIV ممکن است با تاخیر تشخیص داده شوند و باعث آلوده شدن دیگران هم بشوند ضمن اینکه بهترین کار انجام تست HIV در افرادی است که به هر دلیل مشکوک به این بیماری هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 635182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟