5.4درصد معتادان زنان هستند / توانمندسازی زنان

معتاد/به گزارش رکنا، دکتر اسکندر مومنی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه اجرایی «یاریگران زنان» با رویکرد کاهش تقاضای موادمخدر بین ستاد مبارزه با موادمخدر و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید ویژه‌ای درباره مسئله مبارزه با اعتیاد دارند و مستمراً آن را پیگیری می‌نمایند، همچنین رئیس جمهور در جلسه اخیر ستاد، بر دو موضوع «اجرای طرح یاریگران زندگی» و «ساماندهی معتادان متجاهر به ویژه زنان» تاکید خاصی داشت که در راستای امضای این تفاهم‌نامه، دو طرح اجرایی به نتیجه خواهند رسید.

وی افزود: تجارت سیاه موادمخدر یکی از تجارت‌های بزرگ دنیا است و قاچاقچیان هر از چند گاهی، شگردهای جدیدی را برای افزایش مصرف و جلب مشتری ایجاد می‌کنند؛ برای مثال در دوران کرونا، بلافاصله اعلام کردند که مصرف موادمخدر از ابتلای به کرونا جلوگیری می‌کند و رسانه‌های وابسته به آنان نیز نسبت انتشار گسترده‌ی این ادعای کذب، اقدام کردند؛ این در حالیست که در کشورهایی که مصرف موادمخدر آزاد است، میانگین فوتی‌های ناشی از کرونا، بیشتر است.

زنان طعمه شگردهای قاچاقچیان

دبیرکل ستاد گفت: یکی از شگردهای قاچاقچیان آن است که اقشاری از جمعیت یک جامعه را مورد هدف قرار می‌دهند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند، یکی از این اقشار، زنان هستند، در دنیا طی یکی دو دهه اخیر بر روی افزایش آمار ابتلای زنان به اعتیاد متمرکز شده‌اند که تا حدی هم موفق شده‌اند.

مومنی بیان کرد: طبق آخرین شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور، ۵.۴ درصد معتادان کشور، زنان و مابقی مردان هستند؛ این عدد بسیار کمی است اما حتی ابتلای به اعتیاد در بین یک نفر از بانوان هم زیاد است.

30درصد معتادان در جهان زنان هستند

وی به آمار اعتیاد زنان در دیگر کشورها پرداخت و گفت: ۳۰ درصد از جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری مبتلا به اعتیاد در دنیا، زنان هستند؛ همچنین براساس آمار سازمان ملل؛ ۳۰ درصد از جمعیت معتادان آمریکای لاتین، ۴۰ درصد از جمعیت معتادان کشورهای اروپایی و ۱۵ درصد از جمعیت معتادان کشورهای آسیایی، زنان هستند.

دبیرکل ستاد اظهار کرد: براساس آمار سازمان ملل، در مکزیک بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ مصرف موادمخدر، ۱۷۵ درصد در بین زنان رشد داشته است؛ همچنین در افغانستان از جمعیت ۱۴ میلیونی زنان، یک میلیون نفرشان معتاد شدند که این رقم در یک دهه اخیر، سه برابر شده است که نشان می‌دهد مافیای موادمخدر، یک بخش وسیعی از قشر زنان جوامع را مورد هدف قرار داده‌ است.

مومنی در ادامه زمان وابستگی به موادمخدر را در زنان نسبت به مردان بسیار کمتر خواند و گفت: فریب‌های فرهنگی و ترویج باورهای غلط مبنی بر تاثیر مصرف موادمخدر بر آرامش، کاهش وزن، رفع مشکلات روحی و افسردگی از جمله عواملی هستند که برای گرایش زنان به مصرف موادمخدر استفاده می‎شوند؛ لذا زنان باید آگاه باشند و به این حربه‌ها و شیوه‌های فریبکارانه توجه نکنند.

شایسته نیست زنان شب در پارک باشند

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سه مرکز نگهداری و درمان زنان معتاد در تهران گفت: از سال گذشته تاکنون مقدمات ایجاد دو مرکز نگهداری و درمان زنان معتاد انجام شده که در سال جاری افتتاح شده و می‌شوند؛ یکی از این مراکز، در پیشوا و توسط سازمان بهزیستی افتتاح شد و دیگری در شرق، توسط سپاه افتتاح شده است که اکنون در مراحل پذیرش مددجو است؛ همچنین مرکز دیگری در ملارد با ظرفیت ۳۰۰ نفر در حال نهایی شدن است که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: شایسته نیست زنان ایرانی که ستون استوار خانواده هستند، شب را در خیابان و پارک‌ها سپری کنند؛ این یکی از دغدغه‌های دولت و مسئولین است.

مومنی با اشاره به پذیرش ۱۳ هزار معتاد متجاهر و بی سرپناه در سال جاری در مراکز مربوطه‌ی تهران افزود: این پذیرش، امسال در شرایط کرونایی، بیش از دو برابر سال‌های گذشته بوده و پروتکل های بهداشتی نیز رعایت شده است.

توانمند سازی زنان معتاد

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، هزینه نگهداری زنان آنقدر زیاد است که به سمت درمان نمی‌روند؛ اما در کشورمان تعرفه‌های درمانی اینگونه نیست و با امضای این تفاهم‌نامه که بر توانمندسازی زنان تاکید دارد؛ امیدواریم نرخ شیوع اعتیاد در زنان مبتلا به اعتیاد در ایران، بسیار کمتر شود.

دبیرکل ستاد در پایان، توانمندسازی بعد از درمان را بسیار مهم برشمرد و گفت: این طرح، برای کسانی است که معتاد شده‌اند تا بتوانند به آغوش جامعه برگردند؛ چرا که هر معتاد، معضلات جدی را برای کشور دارد؛ لذا توانمندسازی بعد از درمان و افزایش سواد رسانه‌ای می‌تواند منجر به پیشگیری از مسئله اعتیاد شود.

گفتنی است؛ این طرح، در راستای تفاهم‌نامه‌ای است که آذر ماه سال گذشته، میان ستاد مبارزه با موادمخدر و معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با هدف افزایش آگاهی و توانمندی زنان در مقابل آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد و قاچاق موادمخدر و روان‌گردان و ضرورت توجه به نقش محوری زنان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محیط خانواده منعقد شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 631624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟