خون بندناف زباله بیولوژیک نیست

به گزارش رکنا ، 27 آبان ماه مصادف با ۱۷ نوامبر از سوی مجامع بین المللی به عنوان روز جهانی خون بند ناف نامگذاری شده است. در ایران هم بانک خون بند ناف رویان به عنوان بزرگترین بانک سلول های بنیادی خون بندناف شناخته می شود.

مرتضی ضرابی روز سه شنبه در نشست خبری با موضوع آخرین دستاوردها و تحولات حوزه بانک سلول های بنیادی خون بندناف در ایران افزود: با نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی خون بند ناف، مجامع بین المللی کشورها را متوجه اهمیت محصولاتی می کنند که به عنوان زباله بیولوژیک بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود. در حالی که حوزه پزشکی نشان داد به خون بند ناف نمی توان زباله اطلاق کرد، بلکه ثروت نهفته ای است که کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی دارد.

ضرابی درخصوص خدمات بانک خون بند ناف، خاطرنشان کرد: بعد از راه اندازی بانک خون بند ناف، خدمات مربوط به سلول های بنیادی، خون محیطی، مغز استخوان و به زودی سلول های بنیادی بانک بند ناف هم به دلیل نیاز مراکز پیوند ارایه می شود.

وی گفت: ذخیره سازی منابع سلولی های بنیادی در رویان صورت گرفت و از خون بند ناف، خون محیطی مغز استخوان استیصال می شود. همچنین در حال حاضر، منابع سلول های بنیادی از مغز استخوان در حال جمع آوری است.

ضرابی با بیان اینکه شرکت فناوری بن یاخته های رویان تنها مرکز ارایه دهنده خدمات جداسازی و ذخیره سازی سلول های بنیادی برای بیمارتن سرطانی است، اظهار داشت: بانک خون بند ناف، عمومی و خصوصی است که در بانک خون خصوصی ۱۳۰ هزار نمونه خون بند ناف و در بانک عمومی پنج هزار و ۱۰۰ خون بند ناف ذخیره سازی شده است. به طور کلی ۱۳۵ هزار خون بند ناف ذخیره در این بانک ها وجود دارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان یادآور شد:‌ ایران بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح منطقه را دارد. به جز نمونه های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رمانی، عراق، افغانستان، انگلیس، اردن، نروژ، کانادا، عمان و امارات نمونه خون بند ناف ایرانیانی که در این کشورها زایمان کرده اند، در داخل کشور ذخیره سازی شد.

این مسوول بانک خون بندناف رویان افزود: سلول های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان های خون، تالاسمی، کم خونی ها و کم خونی های مادرزادی دارند که از نمونه های بانک های سلول های عمومی و خصوصی استفاده کردیم. البته از این سلول ها برای بیماران فلج مغزی هم بهره گرفته شد.

وی درباره بانک خون محیطی، اظهار داشت: در کنار بانک خون بند ناف، بانک خون محیطی هم داریم. نمونه خونه بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند قبل از شروع شیمی درمانی برای ذخیره سازی نمونه خون محیطی در اختیار رویان قرار داده می شود و بعد از شیمی درمانی، برای پیوند در اختیار مراکز قرار می گیرد. با این روش تاکنون نزدیک به ۵۲۰ نمونه ذخیره سازی بیمار انجام شده و ۲۱۰ پیوند موفق صورت گرفته است.

ضرابی در ادامه با بیان اینکه ذخیره سلول های بنیادی از خروج ارز جلوگیری می کند، تاکید کرد: به ازای هر خون بند بناف که وارد کشور می شود، ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار باید هزینه شود. هرچقدر تامین سلول بنیادی در داخل کشور صورت گیرد، از خروج ارز جلوگیری به عمل می آید؛ اما به دنبال این هستیم که نمونه های بند ناف را در اختیار سایر کشورها هم قرار دهیم.

ثبت بانک خون بندناف رویان در نقشه جهانی

وی از ثبت بانک خون بند ناف رویان در نقشه جهانی خبر داد و گفت: در دنیا ۸۰۰ هزار نمونه در ۱۲۰ بانک عمومی خون بند ناف و هفت میلیون در بانک های خصوصی و خانوادگی، ذخیره سازی شده است که از این تعداد ۴۰ هزار نمونه مورد پیوند قرار گرفت.

رییس بانک خون بند ناف رویان یادآور شد: بیشترین کاربرد سلول های بنیادی بند ناف در بیماری های خونی است. پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری به ویژه بیماری هایی که به سلول ها آسیب وارد کرده است، با سلول های بنیادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در پنج تا ۱۰ سال آینده سلول درمانی، مکمل دارو درمانی در بسیاری از بیماری ها می شود. همچنین در دنیا بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی برای اطفال و والدین با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف صورت گرفته است.

ضرابی درباره کارآزمایی بالینی گفت: هر سلولی بخواهد وارد درمان بیماری ها شود، بعد از مشخص شدن فاز بیماری، باید وارد فاز تحقیقاتی انسانی شود. در دنیا کارآزمایی بالینی روی اوتیسم، فلج مغزی، دیابت نوع یک، پارکینسون، آلزایمر، ام.اس، سکته مغزی و آرتروز در حال انجام است.

وی درباره تلاش های ایران در زمینه کارآزمایی بالینی تاکید کرد: در ایران کارآزمایی بالینی روی بیماران فلج مغزی متناسب با اتفاقاتی که در این زمینه در دنیا انجام می شود، اقدامات تحقیقاتی آغاز شده است و ۱۲۰ بیمار از این طریق پیوند شده اند.

ضرابی درباره بیماری فلج مغزی خاطرنشان کرد: درمان فلج مغزی با همکاری مرکز طبی کودکان آغاز شده است. تزریق نخست انجام شد و وزارت بهداشت مجوز تزریق های دوم و سوم را صادر کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی قرار داریم، این طرح ادامه نیافت و امید است با فروکش کردن این بیماری، روند آن ادامه یابد.

ضرابی با بیان اینکه امروزه ۳۵ محصول از ضمائم زایمانی استخراج می شود، گفت: خون، بافت و پرده بند ناف و جنینی مورد استفاده قرار می گیرد. از پرده جنینی در درمان سوختگی ها استفاده می شود. با همین ایده در صدد هستیم اولین پالایشگاه ضمائم زایمانی را راه اندازی کنیم و استفاده از محصولات کاربردی آن در حوزه پزشکی است.

وی بیان داشت: ایران بزرگ ترین بانک خون بند ناف هایبرید در خاورمیانه است. در ۶ ماهه اول امسال رشد ۳۰ درصدی از ذخایر خون بند ناف داشتیم.

ضرابی درباره ذخیره سازی نمونه های خون بندناف در کشور، گفت: یک و نیم تا ۲ درصد زایمان‌ های کشور، نمونه های خون بند ناف خود را ذخیره ‌سازی می ‌کنند، در حالی‌ که در دنیا میزان این ذخیره‌سازی زیر یک درصد است.

وی تاکید کرد: استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس جزو استان ‌های دارای بیشترین نمونه ‌های خون بند ناف در بانک رویان هستند.

به گفته ضرابی، با وجود همه محدودیت ‌ها به واسطه تحریم‌ های ظالمانه توانستیم در کنار کشورهای مختلف، دانش فنی ذخیره‌ سازی را کسب کنیم و ذخیره سلولی در کشور داشته باشیم.

درخواست سه کشور برای راه اندازی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف از ایران

رییس بانک خون بند ناف رویان تاکید کرد: تاکنون از سه کشور درخواست برای راه ‌اندازی بانک سلول بنیادی خون بند ناف دریافت کردیم و هم اکنون با این سه کشور مذاکراتی انجام شده است.

وی افزود: به زودی دفاتر نمایندگی در خارج از کشور از ۲ دفتر به پنج دفتر نمایندگی افزایش می یابد.

رییس بانک خون بند ناف رویان از توسعه محصولات مبتنی بر سلول بنیادی تا پایان سال خبر داد و اظهار داشت: در بانک خون، ذخیره سازی سلول های بنیادی ریشه دندان در دستور کار است؛ چرا که ریشه دندان منبع قوی سلول ‌های بنیادی است و برای برخی بیماری ‌ها از این سلول ‌های بنیادی می توان بهره برد.

وی با بیان اینکه کرونا در کاهش ذخیره سازی خون بند ناف موثر بود، یادآور شد: این بحران جهانی، کاهش ۳۰ درصدی ذخیره سازی سلول های بنیادی را به دنبال داشت؛ چرا که مادران مبتلا به کرونا یا مشکوک به این ویروس، امکان ذخیره سازی سلول بنیادی را ندارند.

کارآزمایی بالینی درمان کرونا با کمک سلول های بنیادی

رییس بانک خون بند ناف رویان درباره درمان کرونا با استفاده از سلول های بنیادی، گفت: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا در کشور، کارآزمایی بالینی با همکاری بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران آغاز شد و فاز صفر و یک آن به اتمام رسید.

ضرابی افزود: در این زمینه، بیماران مختلفی تحت پیوند سلول های مزانشیمی بند ناف و مغز استخوان قرار گرفته اند و هم اکنون در حال بررسی نتایج هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 628685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟