پرداخت وام کم بهره به شهرداری ها جهت بازسازی اتوبوس ها

اتوبوس/ به گزارش رکنا، مرضیه حصاری افزود: با توجه به شیوع کرونا و ضرورت رعایت فاصله گذاری و نیز تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، امکان تامین اتوبوس نو در اسرع وقت وجود نداشت و مقرر شد بازسازی اتوبوس‌ها با دستور رییس جمهوری افزایش یابد و موفق به کسب مصوبه دولت برای بازسازی پنج هزار اتوبوس شدیم.

وی ادامه داد: مدل تامین مالی بازسازی این پنج هزار دستگاه اتوبوس از طریق تسهیلات از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه است و بر اساس طرح مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد وجوه آن را سازمان برنامه و بودجه تامین کند و وام کم بهره در اختیار شهرداری‌ها و بخش خصوصی اتوبوسرانی‌ها قرار گیرد تا اتوبوس‌ها بازسازی شود.

حصاری افزود: اکنون قرارداد بازسازی ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده که از این تعداد تا کنون ۳۰۰ دستگاه تامین مالی شده و بازسازی ۲۵۰ دستگاه رو به اتمام است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: ۳۳۰۰ دستگاه هم برای همه شهرهایی که ناوگان اتوبوسرانی دارند بازسازی می شوند که آنها را به سازمان برنامه و بودجه معرفی کرده ایم که در هفته جاری تفاهم کلی بین سازمان شهرداری ها دهیاری ها، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید در این خصوص منعقد می‌شود و این ۳۳۰۰ دستگاه هم به تدریج تخصیص اعتبار می‌شود.

حصاری افزود: همچنین در چهار سال اخیر حدود ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کردیم که بخشی به صورت کمک نقدی خرید قطعه بوده و بخشی هم تسهیلات که در اختیار شهرها قرار دادیم.

بنا به این گزارش در مهر سال ۱۳۹۶ سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام کرد؛ در جلسه اجرایی شدن مصوبه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، تنی چند از شهرداران، معاونان شهرداری ها، روسای سازمان های اتوبوسرانی، روسای شوراهای کلان شهرها، نمایندگان بانک های عامل و مرکزی، گزارشی از روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و استفاده از تسهیلات بانک های عامل ارائه کردند و مشکلات و موانع پیش روی این طرح بررسی شد که یکی از مهمترین موانع، موضوع تضامینی بود که شهرداری ها باید برای استفاده از تسهیلات بانک ها ارائه کنند.

در ادامه این جلسه، با توجه به مشکلات شهرداری ها در این خصوص مقرر شد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در راستای اجری بند(ج) تبصره(۴) قانون بودجه سال ۹۶، شرایط لازم را برای تضمین تسهیلات شهرداری ها در این بخش تا سقف اعتبارات تخصیصی فراهم آورد.

در این رابطه شهرداری ها باید مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر صدور اذن حقوقی برای اجرایی شدن تضمین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را اخذ و موضوع را ظرف مدت ۱۰ روز به این سازمان اعلام کنند.

همچنین نمایندگان بانک های عامل حاضر در جلسه و نماینده بانک مرکزی نیز اعلام کردند که در صورت رفع مشکلات پیش روی تضامین شهرداری ها و ارائه تضمین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور؛ در اسرع وقت تسهیلات مربوط به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کلانشهرها را پرداخت می کنند.

همچنین در مرداد سال ۱۳۹۸ وزارت کشور پیشنهاد واردات ناوگان نو با کاربری اتوبوس شهری تا سقف مشخص (به میزان ۵۰ درصد مازاد بر ظرفیت تولید داخل) را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیات وزیران ارائه کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625358 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟